یکشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹
توسعه ویترین کتاب کودک به حمایت دولت نیاز دارد

مدیر کتابفروشی شفق، تولید 40 هزار عنوان کتاب کودک را مطلوب اما کمبود ویترین برای عرضه حداقل هزار عنوان از این کتاب‌ها را آسیب‌زا می‌داند و معتقد است: توسعه ویترین کتاب کودک به نگاه حمایتی دولت نیاز دارد.

محمدتقی حق‌بین، مدیر کتابفروشی شفق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایرا‌ن(ایبنا)، با اشاره به اهمیت ویترین کتاب کودک در صنعت نشر، گفت: برای توسعه فرهنگ کتابخوانی باید به گروه‌های سنی کودکان و نوجوانان توجه کرد؛ به همین دلیل کتاب‌های ویژه سه ماهه، شش ماهه، 9 ماهه و سنین بالاتر با فناوری‌ و روش‌های مختلفی برای دسترسی بهتر خردسالان و کودکان تولید می‌شود.
 
وی ادامه داد: اهمیت مطالعه به حدی است که کتاب‌های حمام، مخصوص خردسالان یا کتاب‌های پی‌وی‌سی، سیمی و حتی بالشت و تشک در قالب کتاب در دنیا تولید می‌شود تا بچه‌ها از کودکی با کتاب انس بگیرند.

حق‌بین با بیان اینکه باید به این کار تجربه شده در دنیا توجه کنیم و اهتمام ویژه‌ای برای تولید این آثار داشته باشیم، افزود: باید در بخش‌هایی که نیاز به فناوری روز دنیا دارد، از شرکت‌های دانش‌بنیان کمک بگیریم تا عقب‌ماندگی‌های موجود را جبران کنیم؛ همچنین روش‌های تولید کتاب را در کشور متداول کنیم.
 
وی تأکید کرد: زمانی که این نگاه و تحول در حوزه کتاب کودک رخ داد، دسترسی خانواده‌ها و کودکان به این آثار بیشتر می‌شود؛ البته اکنون وضعیت تولید کتاب کودک در کشور خیلی مطلوب و بیش از 40 هزار عنوان کتاب کودک در بازار موجود است.
 
حق‌بین با طرح این موضوع که باید بتوانیم کتاب‌فروشی‌های جذاب برای مقاطع مختلف سنی ایجاد کنیم، عنوان کرد: تاسیس کتاب‌فروشی برای مقاطع سنی مختلف اهمیت زیادی دارد؛ زیرا می‌شود کتاب نوزاد، خردسال و کودک را از کتاب نوجوان تفکیک کرد و ویترین جداگانه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفت.
 
وی با بیان اینکه ضعف جدی کتاب‌فروشی‌های کشور در حوزه عرضه کتاب‌ برای نوزاد، خردسال و کودک است، گفت: مساحتی که کتابفروشی‌های عمومی دارند، پاسخگوی نیاز این گروه‌های سنی نیست، زیرا لازمه این آثار نمایش در سطح است و نمی‌تواند در نمایش عطف جذابیتی برای این گروه داشته باشد.
 
به‌گفته حق‌بین، چیدمان در سطح، کمک می‌کند تا بچه‌ها با دیدن تصاویر جذاب کتاب‌ها به سراغ آثار بروند، امروز بچه‌ها برخلاف گذشته حق انتخاب دارند و خودشان می‌توانند کتاب و شخصیت کتاب‌ها را انتخاب کنند و به همین دلیل توجه به در دسترس بودن آثار برای آن‌ها اهمیت زیادی دارد.
 
وی با تأکید بر کمبود جدی ویترین کتاب کودک توضیح داد: در فروشگاه‌های کتاب سراسر کشور، کتاب‌فروشی‌ای نداریم که از میان 40 هزار عنوان چاپ شده، یک‌هزار عنوان آن را با ویژگی‌های خاص به نمایش بگذارد؛ بنابراین توسعه ویترین کتاب کودک به نگاه حمایتی دولت نیاز دارد.

حق‌بین با اشاره به صحبت‌های اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و توجه وی به ویترین کتاب و لزوم توسعه آن، گفت: اگر در سال جاری به ویترین کتاب کودک شامل نوزادان، خردسالان و کودکان توجه کنیم، می‌توانیم برای آینده سرمایه‌گذاری فوق‌العاده‌ای داشته باشیم و نتایج آن را در یک دوره پنج ساله یا دو دوره پنج ساله در کتاب‌های عمومی بزرگسالان شاهد باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها