شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳
چگونه از از صداهای درونی‌مان برای حفظ مصالح و منافع‌مان استفاده کنیم؟

نویسنده در کتاب ابزارهایی را به ما معرفی می‌کند که بوسیله آنها بتوانیم از صداهای درونی‌مان در جهت حفظ مصالح و منافع‌مان استفاده کنیم. به عبارت کلی‌تر می‌توان گفت خودگویی به ما قدرت تغییر صداهای درونی‌مان را می‌دهد.

سعیده شجاعی مترجم کتاب «خودگویی، مبانی و جنبه‌های بالینی» نوشته اتان کراس در گفت‌وگو با لیلا علیزاده ده‌آبادی خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این اثر بیان کرد: کتاب خودگویی در مورد صداهای درون سرماست و فدرت‌های درون سر ما را به ما نشان می‌دهد. چگونه با استفاده از این صداها برای بهبود سلامت جسمانی و روانی، مقابله با اضطراب و عمیق‌تر کردن روابط اجتماعی‌مان استفاده کنیم. واقعیت این است که همه ما در سر مان صداهایی داریم در این کتاب، نویسنده کتاب دکتر اِتان کِراس به ما می‌گوید این صداها چگونه زندگی، کار و روابط‎ ما را شکل می‌دهند. نویسنده کتاب معتقد است این صداها می توانند مانند شمشیر دو لبه عمل کنند از سویی باعث تضعیف سلامت جسمانی و روانی ما شوند یا از سوی دیگر سلامت جسمانی و روانی ما را بهبود دهند و بر روابط اجتماعی ما تأثیر  منفی یا مثبت بگذارند.

او افزود: نویسنده در کتاب ابزارهایی را به ما معرفی می‌کند که بوسیله آنها بتوانیم از صداهای درونی‌مان در جهت حفظ مصالح و منافع‌مان استفاده کنیم. به عبارت کلی‌تر می‌توان گفت خودگویی به ما قدرت تغییر صداهای درونی‌مان را می‌دهد. از آنجایی که همیشه به روان‌شناسی علاقه‌مند بوده‌ام. بنابراین تصمیم گرفتم کتابی روانشناسی ترجمه کنم پس از بررسی فراوان موضوع این کتاب به نظرم جالب آمد. بعد از خواندن کتاب زبان اصلی تصمیم گرفتم آن را ترجمه کنم. در این کتاب به مسئله‌ای پرداخته شده بود که شبانه‌روز همه ما با آن زندگی می‌کنیم. صداهایی که در سر ما هستند. این صداها چیستند؟ آیا آنها واقعی هستند یا تنها ساخته و پرداخته ذهن ما هستند؟ چرا ما با خودمان صحبت می‌کنیم؟ چگونه می‌توانیم این صداها را کنترل کنیم. در این کتاب به این سؤالات و پاسخ‌های آن پرداخته شده است و نویسنده به خوبی و با زبان ساده آن را برای مخاطبانش شرح داده است. بنابراین به نظرم موضوع بسیار جالبی آمد و تصمیم گرفتم آن را ترجمه کنم.

شجاعی ادامه داد: از خوبی‌های این کتاب این است که مخاطب آن همه افراد جامعه از هر قشر، سن و جنسیت و سطح تحصیلاتی هستند. مسائل به زبان ساده نوشته شده‌اند و همه افراد حتی نوجوانان به خوبی می‌توانند آن را بخوانند و درک کنند.

او افزود: امیدوارم مطالب این کتاب در سطح جامعه آموزش داده شود. در مدارس، دانشگاه‌ها، رسانه‌های ملی و تصویری. نویسنده کتاب در بخش پایانی کتاب بیان کرده است که مطالب ارائه شده در این کتاب را به صورت واحد درسی در مدارس آمریکا گنجانده شده است و دانش آموزان باید این مطالب را فرا گیرند. به نظر من جای خالی این آموزش‌ها در جامعه ما به شدت احساس می‌شود.

شجاعی گفت: آموزش خودآگاهی در میان افراد جامعه به شناخت بهتر افراد از خودشان و  در نتیجه عملکرد بهتر در زندگی‌شان کمک می‌کند. همان‌طور که در پیش‌تر اشاره کردم لازم است همه افراد جامعه مطالب این کتاب را بخوانند و سعی کنند در زندگی‌شان استفاده کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها