چهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
روزهای جنگ، روزهای بزرگ‌شدن!

فاطمه فروتن اصفهانی، نویسنده کتاب «وقتی در آغوش کوه بودیم» معتقد است که دختر نوجوان این داستان حین ماجراها و اتفاقات جنگ تحمیلی و امدادرسانی به رزمنده‌ها به بلوغ ذهنی می‌رسد و رشد می‌کند.

فاطمه فروتن اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره انتخاب سوژه این کتاب گفت: جنگ و دفاع بخشی از تاریخ کشور ماست که بدون جبهه‌گیری، همه ما تجربه‌اش کرده‌ایم. آدم‌هایی در دور و نزدیک ما بوده‌اند که صادقانه از این آب و خاک دفاع و جان‌شان را فدا کرده یا بخشی از سلامتی‌شان را در این راه از دست داده‌اند. بنابراین من هم به عنوان نویسنده‌ای که جنگ بخشی از نوجوانی‌ام بوده، دوست داشتم به این موضوع نزدیک شوم و از آن بنویسم تا همان‌طور که گفتم بچه‌های این سرزمین با این بخش از تاریخ کشورشان در قالب داستان آشنا شوند.

وی افزود: رمان «وقتی در آغوش کوه بودیم» از نظر من یک روزشمار از وضعیت شهر شیراز و تغییرات تدریجی‌اش در زمان جنگ است. این رمان تلاش مردم در آن زمان برای حمایت و دفاع را به تصویر می‌کشد. ساختن جان‌پناه و سنگر در حیاط خانه‌ها، حملات شبانه به شهر، کمک زن‌ها به عنوان نیروی پشت جبهه که مایحتاج جبهه را تأمین می‌کردند، رفتن جوانان به جنگ، مسئله بلوغ و خواستگاری و تفکرات متفاوت مردم درباره شرایط پیش‌آمده در داستان نشان‌ داده شده است.

این نویسنده درباره نزدیک‌کردن زبان و فضای قدیمی داستان به مخاطب امروز بیان کرد: به عنوان نویسنده حوزه کودک و نوجوان، اعتقادم این است که باید از چشم مخاطبان‌مان یعنی کودکان و نوجوانان ماجراها را دید و از زبان آنها نوشت تا مخاطب داستان را بپذیرد.

فروتن درباره استفاده از تجربیات خود در نگارش این داستان گفت: دقیقا این رمان بخشی از نوجوانی خودم است که با داستان آمیخته شده.

نویسنده کتاب «وقتی در آغوش کوه بودیم» ضمن اشاره به فضای نوجوانانه داستان که شخصیت‌های اصلی آن دختران هم هستند گفت: فضای شهر شیراز که آن‌موقع مکانی توریستی و گردشگری محسوب می‌شد، با شروع جنگ و آمدن و اسکان جنگ‌زده‌ها کم‌کم تغییر می‌کند و ما به این شکل با اثرات مخرب جنگ آشنا می‌شویم. ظاهر جهان روزبه‌روز تغییر می‌کند و شخصیت‌های داستان هم که دخترانی در آستانه بلوغ هستند با این تغییرات بیرونی به بلوغ نزدیک می‌شوند.

کتاب «وقتی در آغوش کوه بودیم» به قلم فاطمه فروتن اصفهانی از مجموعه «روزهای جنگ» است که انتشارات به‌نشر آن را برای نوجوانان منتشر کرده است. این اثر، روايت‌گر داستان دختری است که در جريان جنگ تحميلی، دوران بلوغ و نوجوانی‌اش را می‌گذراند. او در اين دوران از نزديک شاهد اتفاقات تلخ جنگ است و به گونه‌ای اين رويدادها را از نگاه خود ترسيم می‌کند. او با کمک دوستان هم‌سالش سعی می‌کند به امدادرسانی رزمنده‌ها بپردازد و درواقع در گيرودار سال‌های جنگ، شخصيت او نيز شکل می‌گيرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها