سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸
کتاب رسانه است/ ماجرای سوریه قصه پر غصه امروز ماست

نویسنده کتاب «آب برای ماهی‌هاست» گفت: این کتاب ماجرای رشادت فرزندان این سرزمین در شهر شام است. نه تنها فرزندان ایران بلکه هم‌وطنان افغانستانی‌مان هم در این حوزه حضور داشته‌اند.

محسن عیوضی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، من طلبه هستم و کارم تبلیغ دین اسلام است. اگرچه افتخار می‌کنم که کسوت معلمی هم دارم. ماجرای سوریه، قصه پر غصه امروز ماست که وظیفه هرکسی که به این خاک و سرزمین عرق دارد، این است که از ماجرای سوریه بگوید. چون رشادت‌های بچه‌های این سرزمین خاک سوریه را نگه داشت و سوریه غیر از این که عمق راهبردی مملکت ما بود، حریم اهل‌بیت هم بود و همه ما به این رزمندگان مدیون هستیم.
 
نویسنده کتاب «آب برای ماهی‌هاست» گفت: این کتاب ماجرای رشادت فرزندان این سرزمین در شهر شام است. نه تنها فرزندان ایران بلکه هم‌وطنان افغانستانی‌مان هم در این حوزه حضور داشته‌اند که با رشادت‌های فراوان در منطقه سوریه جنگیده‌اند و با خون خود مناطقی که در آن حضور داشتند را حفظ کردند.

وی علت انتخاب خود برای نوشتن کتاب در این حوزه را اینطور عنوان کرد: خدا شهید حسن عبدالله‌زاده را رحمت کند. در زمان حیاتشان ما با همدیگر دوست بودیم. شهید پهلوان بود. رزمنده شجاعی بود. اگرچه هنرمند هم بود، اما این بزرگوار خاطرات بسیار نابی داشت که می‌توانست از خود به‌جا بگذارد و برای خود من هم خیلی لذت‌بخش بود. یکی از افرادی که واقعاً دلیر مرد و شجاع بود شهید خواجه صالحانی بود. حسن یا همان حمزه کتاب آب برای ماهی‌هاست، ارادت زیادی به این شهید داشت و برای اینکه از آن شهید برای ما بگوید این قصه را تعریف کرد و اصلا قرار بود اساس این کتاب بر مبنای شهید خواجه صالحانی شکل گیرد و نوشته شود اما دست بر قضا حسن آقا در سال ۱۴۰۰ در شهر تدمر به شهادت رسید و این قصه طور دیگری شکل گرفت.

او در خصوص روند نوشتن کتاب گفت: این کتاب در ابتدا قرار بود درباره شهید خواجه صالحانی باشد. یک شروعی داشت و کم‌کم در حال نوشتنش بودم و با خود شهید حسن عبدالله‌زاده هم در این خصوص صحبت می کردم و مشورت می گرفتم تا اینکه حسن آقا به شهادت رسید و بعد از آن کل ماجرای کتاب کلاً دچار تغییر شد تبدیل شد به داستانی از دیدگاه حسن آقا.               

محسن عیوضی درباره حضور طلاب در حوزه نویسندگی و انتشار کتاب افزود: الحمدالله طلاب در حال اجرای وظایف خود به نحو احسنت که همان تبلیغ دین است، هستند. من هم احساس می‌کنم که این وظیفه نوشتن کتاب درباره شهدا به گردنم افتاد. اگر فرد دیگری از رفقای طلاب من هم با خاطرات این شهیدان بزرگوار مواجه می‌شد، این تکلیف را بر گردن خود حس می‌کرد که نیاز است این خاطرات و روایت‌ها به رشته تحریر در بیایند و تبدیل به کتاب شوند. حال قرعه به نام من خورد والا طلاب در حال انجام وظیفه خود در قبال اسلام، در قبال ایران اسلامی، در قبال جمهوری اسلامی و در قبال مردم هستند. من هم به‌عنوان جزئی از این طلبه‌ها وظیفه‌ام را انجام دادم.

نویسنده کتاب درباره هدف از نوشتن کتاب آب برای ماهی‌هاست را اینطور بیان کرد: کتاب یکی از راه‌های ارتباطی است. کما اینکه خطابه یکی از راه‌های ارتباطی است. کتاب هم یک رسانه است. طبیعی است که یک نفر اگر بخواهد مطلبی را به دیگران انتقال دهد یکی از راه‌های ارتباطی را انتخاب کند و من هم در این زمینه کتاب را انتخاب کردم.
 

محسن عیوضی آثار تولید شده در حوزه دفاع مقدس را این‌طور ارزیابی کرد: اگر بخواهم در زمینه داستانی کار کنم، برای همین حوزه مقاومت خواهم نوشت. در زمینه دفاع مقدس همه جور آثاری وجود دارد. اما آثار حوزه مقاومت از آنجایی که حوزه بسیار گسترده است و اگر اثری هم ضعفی داشته باشد، این گستردگی توانسته آن ضعف را بپوشاند. اگرچه ضعف و قوت همیشه در همه جا وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها