سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
جواد منصوری: زندگی با کتاب را باید وارد نظام آموزشی کنیم/ انقلاب اثر خود را بر ساختارهای دنیا می‌گذارد

جواد منصوری، نخستین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: خوشبختانه در یک دهه گذشته حرکت خوبی از سوی پژوهشگران و موسسات انتشاراتی و بعضی از دانشگاه‌ها برای نوشتن تاریخ ایران و تاریخ انقلاب اسلامی و موضوعات مرتبط با انقلاب اسلامی نوشته و منتشر شده است.

جواد منصوری، نخستین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور در غرفه ایبنا با اشاره به شعار نمایشگاه کتاب 1402 «آینده خواندنی است» به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: خوشبختانه در یک دهه گذشته حرکت خوبی از سوی پژوهشگران و مؤسسات انتشاراتی و بعضی از دانشگاه‌ها برای نوشتن تاریخ ایران و تاریخ انقلاب اسلامی و موضوعات مرتبط با انقلاب اسلامی نوشته و منتشر شده است.

وی افزود: کتاب‌های بسیار زیادی درباره تحولات بعد از انقلاب وجود دارد که بخش مهمی از این کتاب‌ها اکنون در نمایشگاه کتاب در حال ارائه است. اما اینکه این کتاب‌ها در مورد آینده انقلاب چه بگویند که معنای این شعار را محقق کند، طبیعتا  چنین رسالتی بر عهده این کتاب‌ها نبوده است. البته بر اساس دیدگاه تاریخ‌پژوهان انقلاب اسلامی بر این سخن تأکید می‌کنم که این انقلاب اثر خود را بر ساختارهای دنیا می‌گذارد.

نخستین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که در کل نظام آموزش ما مسئله کتابخوانی و زندگی با کتاب را برای برنامه دانش‌آموز و دانشجو و استاد و معلم قرار نداده‌ایم و این یک ضعف بزرگ است.

وی همچنین بیان کرد: علی‌رغم اینکه در نمایشگاه می‌بینیم ناشران برای چاپ این همه کتاب زحمت کشیده‌اند اما نظام آموزشی ما آن را وارد سیستم و روند آموزشی نکرده است. در صورتی که در گذشته بخش قابل ملاحظه‌ای به فضای کتابخانه اختصاص پیدا می‌کرد و بخشی از درس و بحث مربوط به مقالات و انشاها درباره کتاب بود.

منصوری افزود: در گذشته هر دانش‌آموز در سال چندین کتاب را می‌دید اما الان اگر از دانشجوی ما بخواهید که پنج پژوهشگر تاریخ را نام ببرند، نمی‌دانند. من از اینجا به وزارت ارشاد و وزارت علوم و آموزش و پرورش به طور جدی می‌گویم که اگر این‌گونه پیش برود آینده این نسل با این وضعیت تباه می‌شود. 

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلی امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir  در حال برگزاری است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها