شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰
دولت در زنجیره فروش کتاب صرفا تسهیل‌گر باشد

مدیر انتشارات «ارمغان‌ طوبی» گفت: کار فروش کتاب باید در اختیار زنجیره ناشر، پخش و کتابفروش باشد و دستگاه‌های دولتی در این کار دخالت مستقیم نکنند و کارشان وضع قوانین،مقررات و تسهیل‌گری باشد.

علی‌ حاجی‌تقی، مدیر انتشارات «ارمغان‌ طوبی» قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، با اشاره به حضور کتابفروشان در  نمایشگاه کتاب 1402 گفت: درباره حضور کتابفروشی‌ها در نمایشگاه کتاب 1402 به صورت مجازی برآیند خاصی ندارم که این حضور همزمان با ناشران به چه صورت است، منتها آنچه کلا ما به آن معتقد هستیم این است که فروش کتاب تک برای کتابفروشی است.

وی اضافه کرد: الان که قوانین نشر به‌صورت منسجم نیست و قوانینی مثل کپی‌رایت را نداریم این نمایشگاه بدون فروش بی‌‌معنی می‌شود و نمی‌توان آن را با نمایشگاه‌هایی مثل فرانکفورت و بولونیا که محل عرضه کتاب و تبادل بین نویسنده و ناشر است، مقایسه کرد. اینکه می‌گویم به معنی است نه اینکه نباید اتفاق بیفتد، بلکه به آن اندازه نیست که روی آن تمرکز کنیم. اتفاقا همین فروش تک نمایشگاه را ویژه می‌کند.

حاجی‌تقی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی فروش تک از سوی ناشر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب شاید بد نباشد اما این رویه باید تغییر کند، تصریح کرد: تبلیغات، اطلاع رسانی و آموزش نقش بسیار مهمی در معرفی و خرید کتاب از کتابفروشی‌ها دارد.

مدیر انتشارات «ارمغان‌ طوبی» افزود: در کتابفروشی ما بالغ بر ۱۵ هزار عنوان کتاب داریم اما آنچه در نمایشگاه شرکت می‌کند و حدود ۴ یا ۵ هزار عنوان است. علتش این است که بسیاری از کتاب‌های ما از لحاظ شابک مشکل دارند و با شابک خانه کتاب همخوانی ندارد، به همین دلیل نمی‌توان آن عناوین را در نمایشگاه شرکت داد.

وی بیان کرد: پیشنهاد بنده همان است که عرض کردم، ناشر موظف و مجاز به فروش تک کتاب نیست، اگر هم می‌خواهد این کار را انجام بدهد باید اتفاقاً کاری کند که نه تنها شرایط رقابتی را از لحاظ قیمتی و تخفیفی بیشتر از کتاب فروش قرار ندهد بلکه کمتر کند. به این معنا که بگوید مخاطب باید کتاب را از کتابفروشی تهیه کنند، حالا اگر کتابفروشی این کتاب را نداشت ناشر با تخفیف درصد کمتری به مخاطب عرضه کند. 

حاجی‌تقی در پایان گفت: اینکه فروش به صورت مجازی یا حضوری باشد یا وظیفه خانه کتاب است که  بخش مجازی را برای کتابفروش تدارک ببیند، بحث‌های کارشناسی است که در جای خودش نیاز دارد درباره آن گفتگو شود. نظر ما این است که کار فروش کتاب را به زنجیره ناشر، پخش و کتابفروش بسپارند و دستگاه‌های دولتی در این کار دخالت مستقیم نکنند و کارشان وضع قوانین،مقررات و تسهیل‌گری باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها