جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵
نحوه اقتباس باید آموزش داده شود

مهدی محمدخانی مدیر انتشارات ساقی عنوان کرد: اقتباس را ابتدا باید آموزش بدهیم و بگوییم چگونه باید اقتباس صورت گیرد و به تولیدکننده محتوا و مخاطب آموزش دهیم که چگونه می‌توان از یک اثر هنری به فیلم‌نامه اقتباسی رسید.

مهدی محمدخانی مدیر انتشارات ساقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: اقتباس چند وجه دارد. در وهله اول باید آموزش بدهیم که چگونه این اقتباس صورت گیرد و به تولیدکنندۀ محتوا و مخاطب آموزش دهیم که چگونه می‌توان از یک اثر هنری به فیلم‌نامه اقتباسی رسید. از طرف دیگر ما باید مقداری روی بحث قوانین و مقررات کار کنیم. از سمت مجلس شورای اسلامی و نهادهای قانون‌گذاری باید روی این فعالیت و نوع فرهنگ‌سازی اقتباس کار شود. امروزه بسیار آثار اقتباسی تولید می‌شود؛ چه در سینما، چه در تلویزیون و... ولی در تیتراژ و پوستر و هیچ‌یک از اقلام تبلیغی اسمی از اقتباس آورده نمی‌شود. این اتفاقات اول از همه نیازمند فرهنگ‌سازی و قانون‌گذاری است، که تصمیم خارج از حوزه نشر است و کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم نوشتن و چاپ کتاب‌هایی مثل «مسیح کردستان» است که منبع الهام و اقتباس باشند.

وی در پایان در خصوص حضور انتشارات ساقی در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲ گفت: امسال حدود ۲۰۰ عنوان کتاب داریم که نزدیک به ۱۵۰ عنوان کتاب را در نمایشگاه ارائه کردیم.

محمدخانی تصریح کرد: کتاب‌هایی داریم که به‌نوعی آموزشی برای علاقه‌مندان حوزه هنر است به‌طور مثال کتاب‌ «آناتومی داستان» برای کسانی که علاقه دارند وارد عرصه فیلم‌نامه‌نویسی شوند یا کتاب «لذت نقد ۲»  که قرار است در نمایشگاه کتاب امسال رونمایی کنیم. همچنین کتاب «همیشه استاد» مسعود فراستی که کتاب قدیمی ما است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها