جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
محمد درودیان: تک‌نگاری فرماندهان جنگ با تحولات سیاسی و اجتماعی جامعه تناسب دارد

محمد درودیان گفت: کتاب‌هایی که در زمینه تاریخ‌نگاری جنگ و انقلاب منتشر شده با تحولات سیاسی و اجتماعی جامعه تناسب دارد که این تناسب را می‌توان در تک‌نگاری فرماندهان جنگ مشاهده کرد.

محمد درودیان، پژوهشگر و تاریخ‌نگار جنگ با حضور در غرفه ایبنا در نمایشگاه کتاب 1402 به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: من کتاب‌های شبستان اصلی را رصد کردم از لحاظ چهره عمومی جمعیت خیلی متنوعی را به خود جذب کرده است؛ به طوری که میانگین سنی زیر 30 سال خیلی زیاد و درصد جمعیت بالای 40 سال خیلی کم است. این نکته برایم خیلی جالب بود.

او درباره چهره عمومی غرفه‌ها عنوان کرد: ‌آثاری که در نمایشگاه ارائه می‌شود باید با تحولات سیاسی و اجتماعی جامعه تناسب داشته باشد. در رصدی که داشتم رمان و داستان هنوز طرفداران خود را دارد، به شکلی که بیشترین کتاب‌ها در این زمینه در غرفه‌ها به چشم می‌خورد.

این پژوهشگر تاریخ جنگ بیان کرد: در زمینه کتاب‌های تاریخی آثار چندانی در ویترین کتابفروشی‌ها قرار نگرفته است. بعضی از ناشرانی که به شکل تخصصی در زمینه‌هایی که من پژوهش می‌کنم، کتاب تولید می‌کنند، در نمایشگاه حضور ندارند. در گشت و گذاری که در نمایشگاه داشتم چند کتابی که قصد مطالعه‌شان را داشتم پیدا کردم و بیشتر کتاب‌هایی را که می‌خواستم خریداری کنم، پیدا نکردم.

محمد درودیان گفت: در حال حاضر در پژوهش‌هایی که انجام می‌دهم بر دو موضوع متمرکز شدم یکی از مباحثی که دنبال می‌کنم روش‌شناسی تاریخ‌نگاری است. در بحث‌های نظری و فلسفی نیز به چند ناشر سر زدم و یکی دو کتاب توجهم را جلب کرد. در مجموع کتاب‌های زیادی در نظر دارم که خریداری کنم.

او افزود: چند کتاب از مؤسسه مطالعات و تحقیقات جنگ گرفتم که به زمینه پژوهشی‌ام کمک می‌کند. در کل چهار پنج کتاب از این نمایشگاه گرفتم.

این تاریخ‌نگار جنگ درباره آینده کتاب‌های حوزه تاریخ معاصر بیان کرد: تاریخ در دو منظر قابل بررسی است؛ نخست تاریخ به مثابه شرایط عینی و دیگری تحولات تاریخی که دو روند جداگانه دارد. شاید سوال جالب‌تر این باشد که بپرسم میان تاریخ و تحولات تاریخی که در چهل سال اخیر در ایران روی می‌دهد و مطالعات تاریخی به اعتبار موضوع و روش‌شناسی چه تناسبی وجود دارد؟

من معتقدم در تاریخ‌نگاری جنگ و انقلاب این تناسب وجود دارد که این تناسب را می‌توان در تک‌نگاری فرماندهان جنگ مشاهده کرد اما به سمت مسائل سیاسی و اجتماعی که می‌آییم این تناسب کمرنگ می‌شود. در این رابطه مطالعات گسترده صورت نمی‌گیرد و کار درخوری هم به چاپ نمی‌رسد در حالی که در اواسط دهه هفتاد این حوزه خیلی قوی شد اما بعد از آن دچار افت شد.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی  در ketab.ir در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها