پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۵
پدرومادر کتابخوان آینده‌ای خواندنی‌تر را برای کودک رقم می‌زنند

تهمینه کرمانی، مدیرمسئول انتشارات پیام مشرق درباره آیندهْ خواندنی کودکان کشور گفت: تلاشم این است که از خردسالگی کتاب در اختیار بچه‌های وطنم بگذارم و امیدوارم که این بستر در خانواده‌ها فراهم شود تا بچه‌ها کتابخوان شوند؛ البته اگر پدرومادرها کتابخوان باشند آینده حتما خواندنی می‌شود.

تهمینه کرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره حوزه تخصصی فعالیت این انتشارات گفت: انتشارات پیام مشرق از سال ۸۰ شروع به کار کرده است. نام انتشارات به این دلیل انتخاب شده بود که من می‌خواستم در حوزه بزرگسال کار کنم؛ ولی همان‌موقع پسرم کوچک بود و برایش یک کتاب حمام خریدم. دیدم آن کتاب بر خواندن، ارتباط کودک و علاقه او به کتاب تأثیرگذار است. به این دلیل نظرم عوض شد و در حوزه کودک، فعالیتم را ادامه دادم. هم‌پای پسرم انتشارات هم بزرگ شد. اکنون حوزه تخصصی ما با وجود هزینه‌های بالایی که وجود دارد کودکان زیر پنج سال است؛ از کتاب حمام شروع کردیم و کتاب‌پازل برای بچه‌های شش‌ماهه تا پنج‌ساله. آثار ما ویژه بچه‌های پیش از دبستان است؛ اما برای چهارم و پنجم دبستان هم دو مجموعه رمان منتشر کردیم که به نظرم برای مخاطبان هم جذاب آمده است.
 
مدیر مسئول انتشارات پیام مشرق درباره تأثیر این‌گونه از کتاب‌ها مثل کتاب‌های پارچه‌ای و پلاستیکی در کتابخوان کردن بچه‌ها بیان کرد: خیلی تأثیرگذار است؛ چون وقتی کودک ارتباط با تصویر را به کمک کتاب‌ها شروع می‌کند، خواه‌ناخواه به کتاب علاقه‌مند می‌شود. پسر من الان ۲۲ساله است و دیروز در غرفه سه‌چهارتا کتاب خرید و همان‌جا خواند. او به کتابخوانی علاقه دارد؛ چرا که از همان کودکی این علاقه در او ایجاد شده است. اصلا ایجاد علاقه باید از کودکی باشد؛ وقتی از کودکی باشد، فرهنگ‌سازی شود و خانواده هم بستر مناسب را ایجاد کند و کتاب خوب هم در دسترس باشد، این نوع کتاب‌ها تأثیر خوبی خواهند داشت. مشاهدات من نشان می‌دهند خانواده‌هایی که با بچه‌هایشان کار می‌کنند واقعا فرزندان متفاوتی دارند: بخصوص از نظر نگاه به مسائل. این ارتباط را ما باید ایجاد کنیم؛ یعنی خانواده بستر را فراهم کند و ما تولیداتش را داشته باشیم.

کرمانی بازخورد خانواده‌ها در مواجهه و استفاده از این‌گونه کتاب‌ها را مثبت دانست و توضیح داد: اولین‌سالی که من کتاب حمام کودک تولید کردم دو عنوان بود که متأسفانه چون بین مردم شناخته‌شده نبود تا چهارسال بعد به فروش خوبی نرفت و سرمایه‌مان خوابید؛ اما بعد دیدیم که مخاطب جذب شد. الان حدود ۲۲ عنوان کتاب حمام دارم و استقبال از آن زیاد است. نشر ما به این نوع کتاب معروف است؛ بازخوردها حالا خوب است و ما هم به دنبال کتاب‌های جدیدتر برای تولید هستیم؛ زیرا مخاطب‌مان هم سال به سال عوض می‌شود.
 
وی درباره بخش تألیف انتشارات پیام مشرق نیز گفت: در آثاری که برای سنین بزرگتر است ترجمه وجود دارد؛ ولی کتاب‌های خردسال پیام مشرق تألیفی هستند. ما تلاش می‌کنیم حتما برای این گروه سنی تألیف داشته باشیم؛ زیرا می‌خواهیم فرهنگ‌سازی از شش‌ماهگی شروع شود تا فرهنگ خودمان را به بچه‌ها نشان دهیم. گاهی ممکن است از تصاویر خارجی استفاده کنیم؛ ولی محتوا را حتما بومی‌سازی می‌کنیم.

تهمینه کرمانی درخصوص بررسی همه‌جانبه آثار قبل اینکه منتشر شوند بیان کرد: ما شورای بررسی داریم و محتوا و تصویر را بنابه نیاز مخاطبان با مشورت تصویب و تولید می‌کنیم؛ چون به نیازسنجی اهمیت می‌دهیم. خاطره‌ای هم در این‌باره دارم؛ ما به کتاب‌هایمان چیزهایی هم اضافه می‌کنیم به این دلیل روزی برای خرید عروسکی رفته بودم که یک پستانک دیدم. پستانک را خریدم و در شورای بررسی گفتم برای این یک کتاب می‌خواهم. متن و تصویرسازی تهیه شد و درنهایت مجموعه‌ای جذاب را برای بچه‌های زیر دوسال تولید کردیم با عنوان «ترانه‌های ماما نی‌نی» سروده زهرا موسوی با تصویرگری حدیثه قربان. درنهایت طراحی جلد آن هم پستانکی گذاشتیم.

مدیرمسئول انتشارات پیام مشرق درباره «آینده خواندنی است» شعار نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲ نیز گفت: اگر از خردسالان شروع کنیم و فرهنگ‌سازی انجام دهیم واقعا این اتفاق می‌افتد و آینده خواندنی می‌شود. بچه‌های من حالا بسیار کتاب‌خوان‌اند؛ زیرا از بچگی با کتاب آشنا شده‌اند. بنابه تجربه خودم تلاشم این است که از خردسالگی کتاب در اختیار بچه‌های وطنم بگذارم و امیدوارم که این بستر در خانواده‌ها فراهم شود تا بچه‌ها کتابخوان شوند؛ البته اگر پدرومادرها کتابخوان باشند آینده حتما خواندنی می‌شود.


سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ با شعار «آینده خواندنی است» در مصلای امام خمینی‌(ره) برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها