یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
نمایشگاه کتاب تهران فراتر از نمایشگاه و یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است/ نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی در کودکان

استاد پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به‌‌عنوان یک نهاد اجتماعی دفاع می‌کنم، این رویداد فرهنگی تا حد زیادی توانسته در بیش از سه دهه برگزاری اقوام، قومیت‌ها، مذاهب و گرایش‌های گوناگون فکری، فرهنگی، سیاسی و... را زیر یک چتر بزرگ به نام کتاب گرد آورد.

زهره زرشناس، زبان‌شناس، ایران‌شناس و باستان‌شناس ایرانی، استاد پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی و عضو انجمن ایران‌شناسان اروپا (SIE)، انجمن زبان‌شناسی ایران و انجمن ایران‌شناسی ایران به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: «مانی» کتابی است که از سوی دفتر پژوهش‌های فرهنگی در اسفندماه 1401 منتشر شده است. علاقه‌مندان به مطالعه می‌توانند این کتاب را از بخش مجازی سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تهیه کنند.

وی افزود: این کتاب به معرفی مانی، پیامبر پیش از اسلام ایران می‌پردازد. مانی پیامبری بود که دین او بدون زور و شمشیر و بدون حمایت هیچ سلطانی و با وجود دشمنی‌های بسیار تا قلب اروپا، چین و گستره پهناوری از جهان را فراگرفت. حتی آثار مانستان‌های مانوی (مکانی که مانوی‌ها در آنجا عبادت می‌کنند) هنوز در چین وجود دارد. دین مانی چنان در اروپا گسترش پیدا کرد که بر نهضت‌های بعد از خود اثر گذاشت. بوگومیل‌های بلغاری و کاتاراها در فرانسه کاملا تحت تأثیر مانی بودند. این دین بدون زور شمشیر و بدون جنگ و خونریزی در همه جا گسترش پیدا کرد. پیروان مانی با جنگ و کشتن مخالف هستند. آنها گوشت نمی‌خورند و گیاهخوارند. فلسفه دین مانی در واقع صدای فرودستان و مستضعفان در برابر فرادستان است. برای طرح پشت جلد کتاب «مانی» عکس مانستانی از چین و طرح روی جلد عکس دو زن نوازنده مانوی را انتخاب کردم. مانوی‌ها بسیار به موسیقی اهمیت می‌دادند و موسیقی را از آسمان می‌دانستند. 

زرشناس با اشاره به نمایشگاه کتاب 1402 بیان کرد: از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به‌‌عنوان یک نهاد اجتماعی دفاع می‌کنم، این رویداد فرهنگی تا حد زیادی توانسته در بیش از سه دهه برگزاری اقوام، قومیت‌ها، مذاهب و گرایش‌های گوناگون فکری، فرهنگی، سیاسی و... را زیر یک چتر بزرگ به نام کتاب گرد آورد. نمایشگاه کتاب با ایجاد فضاهای فرهنگی مانند نشست‌های تخصصی و برنامه‌های متنوع فرهنگی، در حاشیه نمایشگاه، کارکردی بالاتر از فروش کتاب دارد. معتقدم که نمایشگاه کتاب تهران، فراتر از نمایشگاه، یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که می‌تواند به‌عنوان محرکی خوب و با ایجاد فضایی گرم و شوق‌انگیز، افراد را دعوت به کتاب خواندن کند. حتی اگر این نشست‌ها و برنامه‌ها درست و هدفمند انتخاب و اجرا شوند، می‌تواند سازنده تحولات فرهنگی و اجتماعی باشد.

وی در ادامه گفت: نمایشگاه کتاب ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی،‌ اقتصادی، فرهنگی و آموزشی دارد که به‌عنوان مثال در بُعد آموزشی در گسترش و نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی در کودکان و نوجوانان بسیار تأثیرگذار است. معتقدم فرهنگ کتابخوانی باید از خانواده آغاز و در مدرسه و دانشگاه در افراد نهادینه شود. امروزه بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان به‌جز کتاب‌های درسی، کمتر کتاب دیگری را مطالعه می‌کنند. باید با برنامه‌ریزی و بهره‌گیری از روش‌های متنوع و تأثیرگذار، آنها را به کتابخوانی تشویق کرد تا عادت به کتابخوانی در این نسل ایجاد شود. راهنمایی و هدایت از سوی والدین و مربیان در مقاطع مختلف تحصیلی ، درباره  «چه بخوانیم و چگونه بخوانیم» نیز در تشویق به کتابخوانی می‌تواند تأثیرگذار باشد.

استاد پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی بیان کرد: به طورکلی ارتقای سطح فرهنگی جامعه، ارتقای سطح مطالعه، ترویج کتابخوانی، کمک به آگاهی‌بخشی به مردم، معرفی تازه‌های نشر و فروش کتاب، اهداف برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هستند که تا حد زیادی توانسته در رسیدن به اهدافش موفق باشد. اما در کنار اینها نقاط ضعفی نیز دارد که باید با مشورت اهالی نشر و کارشناسان، این کاستی‌ها آسیب‌شناسی و برای رفع آنها چاره‌اندیشی شود.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلی امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی  در ketab.ir در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها