سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷
«اطلس جامع تحولات تاریخی و باستان‌شناختی استان ایلام» تألیف شد

حبیب الله محمودیان نویسنده ایلامی درخصوص تازه‌ترین اثرش گفت: «اطلس جامع تحولات تاریخی و باستان‌شناختی استان ایلام» در راستای معرفی تاریخ و تمدن این منطقه از زاگرس غربی و با هدف تقویت هویت ملی ساکنان این دیار تألیف و تدوین شده است.

حبیب الله محمودیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام گفت: اطلس جامع تحولات تاریخی و باستان‌شناختی استان ایلام که به‌تازگی در نشر زاگرو منتشرشده، در راستای معرفی تاریخ و تمدن این منطقه از زاگرس غربی و با هدف تقویت هویت ملی ساکنان این دیار تألیف و تدوین شده است.
 
وی افزود: بوم‌شناسی، تحولات تاریخی، موقعیت باستان‌شناختی، توانمندی‌های اقتصادی و همچنین معرفی مکان‌ها و محوطه‌های باستانی و بقاع متبرکه و زیارتگاه‌ها محتوای این مجموعه را تشکیل داده است.
 
این ناشر و پژوهشگر پیشکسوت ادامه داد: استان ایلام با 425 کیلومتر مرز مشترک با عراق، اشتراکات فرهنگی‌ و مذهبی میان مردم استان ایلام با ساکنان استان‌های هم‌جوار، صدور کالا، رونق صادرات و واردات کالای غیرنفتی منابع معدنی، ذخایر نفت و گاز، کشاورزی و دامپروری و صنایع وابسته و نیز مقوله جنگل و مرتع و صدها ویژگی دیگر استان، می تواند وضعیت مطلوبی برای تحولات فرهنگی واقتصادی ترسیم کند.
 
وی ادامه داد: تلاش علمی در زمینه معرفی این ظرفیت‌ها در راستای برنامه ریزی‌های توسعه منطقه با اهمیت قلمداد می‌شود.
 
محمودیان با اشاره به محتوای این کتاب گفت:درونمایه این مجموعه از مقدمه و دوازه فصل شامل: اطلاعات جغرافیایی، تاریخی، باستان شناسی (معرفی مکان‌های باستانی شاخص)راه‌ها و معابر باستانی، منابع اقتصادی،(کشاورزی، دامپروری، صنعت و معدن)،استعدادهای‌گردشگری و... به تفکیک 12 شهرستان استان مطابق اطلاعات تقسیمات کشوری، تشکیل شده است.
 
وی تصریح کرد:در هر فصل: موقعیت جغرافیایی، تحولات تاریخی و باستان ‌شناسی، پیشینه تاریخی، آثار و ابنیه تاریخی، توانمندی‌های اقتصادی، جاذبه‌های گردشگری، بقاع متبرکه و زیارتگاه‌ها و... مورد توجه بوده است.
 
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که این مطالعات بتواند یافته‌های جدیدی در عرصه فرهنگ، تمدن و هویت تاریخی این منطقه از سرزمین بزرگ ایران، در اختیار خوانندگان و مردمان فرهیختة این دیار قرار دهد.
 
به گزارش ایبنا، کتاب اطلس جامع تحولات تاریخی و باستان‌شناختی استان ایلام،در انتشارات زاگرو، ‏در 521 ‫ صفحه مصور (رنگی)،به قیمت ۴۹۵هزارتومان در سال 1401 در چاپ اول منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها