جمعه ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵
انتشار دو عنوان کتاب از هنر دوره قاجار به مناسبت نوروز 1402

مدیر انتشارات پیکره از انتشار دو عنوان کتاب به مناسبت نوروز 1402 در زمینه هنر دوره قاجاریه خبر داد.

محمدحسن حامدی، در گفت‌وگو  با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در فارس، گفت: ما پارسال 4 عنوان کتاب منتشر کردیم که نسبت به سال‌های گذشته خیلی کم کار بودیم حال اینکه یکی دو عنوان کتاب در این انتشارات در دست چاپ است.
 
وی با بیان اینکه‌‌‌ آثار فوق از مجموعه کتاب‌های هنری «گلستان هنر» است، تصریح کرد: در این مجموعه، راجع به کار هنرمندان در ادوار مختلف تاریخ به صورت مبسوط بحث می‌‌شود.

حامدی افزود: به مناسبت نوروز 1402 دو عنوان کتاب منتشر کردیم که هنوز پخش نشده است. یک کتاب درباره «ام سلمه» است که از خوشنویسان زن ایران به شمار می‌رود. این کتاب اولین پژوهش پیرامون یک بانوی خوشنویس ایرانی و دختر فتحعلی شاه قاجار است.

به گفته حامدی، دومین کتاب مربوط به «مهدی شریف شیرازی» است که او هم از نقاشان دوره قاجار است و در زمینه خطاطی هم از چهره‌های شناخته شده به شمار می‌رود که در زمینه خطاطی قطاعی کار می‌کرده است. این از مواردی بود که از زمانی که با این هنر آشنا شدم خیلی سودای این را داشتم که کسی در این خصوص پژوهشی را انجام دهد و ما چاپ کنیم که اتفاقا شرایط فراهم و کتاب پیش از نوروز چاپ شد.
 
وی عنوان کرد: ما یک نشر کوچک هستیم اما به صورت تخصصی در حوزه هنرهای تجسمی کار می‌کنیم، البته کتاب‌هایی هم مانند شعر و آثار تاریخی هم چاپ کردیم اما آنچه که نشر پیکره با آن شناخته می‌شود بیشتر کتاب‌هایی است که در  حوزه تجسمی هستند.
 
مدیر نشر پیکره اعلام کرد: برای سال پیش رو نیز از مجموعه گلستان هنر یک کتاب با عنوان «آقا نجف» در دست چاپ داریم. آقا نجف نگارگر اصفهانی که نقاش بسیار معتبری است و این پژوهش توسط خانم اکرم توانا تهیه شده است. احتمالا یک کتاب از «اویس وفسی» خوشنویس معاصر که دوسال پیش از دنیا رفت نیز خواهیم داشت.
 
مدیر دوهفته‌نامه هنرهای تجسمی «تندیس» درباره علل توقف انتشار این مجله که 17 سال پیشینه انتشار داشت، گفت: به نظر می‌رسد جامعه به سمت رسانه‌های دیجیتال حرکت می‌کند و اتفاقات را بیشتر از فضای مجازی دریافت می‌کند و نشریات کاغذی قدری به حاشیه رفتند و این یک واقعیت است. اگرچه می‌دانم که در کشورهای دیگر هنوز نشر کاغذی لطف و کاربرد خودش را دارد اما در ایران دچار این عارضه شده است زیرا هم تیراژ کتاب‌ها پایین آمده و هم تعداد مجلات محدود شده است.
 
وی با بیان اینکه نشریات وابستگی عجیبی به آگهی‌های بازرگانی دارند، افزود: آگهی‌ها را هم فضای مجازی تامین می‌کند یعنی اگر ما با تیراژی 5 هزار نسخه‌ای چاپ می‌کردیم گاهی اوقات یک سایت در مخاطبی چند ده هزارتایی می‌توانست ارزان و سریع‌تر این امکان را فراهم کند بنابر این مجموع این عوامل سبب شد که بخش اقتصادی مجله هم از رونق بیفتد ضمن اینکه نویسندگان آن اشتیاق قدیم را هم نداشتند. البته نشریه تندیس نقدمحور بود و انگار بخشی از هنرمندان نیازی به نقد شدن نیز نداشتند. در واقع معیار خوب بودن نزد برخی هنرمندان تبدیل به پرفروش بودن شد، نه اینکه فاخر و فرهیخته بودن اثر.
 
حامدی عنوان کرد: برعکس روزگار، من اعتقادی به فضای مجازی ندارم، به نظرم از حیث ماندگاری کتاب‌های کاغذی بیشتر از نسخه الکترونیک است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها