دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۹
خواهرها و برادرها چگونه زندگی ما را شکل می‌دهند؟

مخاطب عام در این کتاب می‌تواند با دقت و عمق بیشتری روابط همشیری خودش را واکاوی کند و با توجه به بخش آخر که نویسنده این روابط را به جامعه بسط داده است به درک بهتری از روابط بین فردی و اجتماعی می‌رسد.

نینا جمشیدنژاد مترجم کتاب «سیاحتی گروه‌کاوانه در ماتریکسِ همشیری: خواهرها و برادرها چگونه زندگی ما را شکل می‌دهند» نوشته وال پارکر که به تازگی از سوی انتشارات ارجمند منتشر شده در گفت‌وگو با لیلا علیزاده ده‌آبادی خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این اثر بیان کرد: کتاب سه بخش دارد. بخش اول به ابعاد زندگی و ارتباط خواهران و برادران با یکدیگر در درون خانواده و تأثیرات آن بر زندگی مستقل پس از آن می‌پردازد. بخش دوم این روابط همشیری را به صورت ماتریکس در اتاق درمان گروهی و فردی دنبال می‌کند و در بخش سوم در مقیاسی بزرگ‌تر ماتریکس همشیری را در سازمان‌ها، نهادها و جامعه دنبال می‌کند. از آنجا که در درمان‌های فردی و گروهی تأکید بیشتر بر روابط والد فرزندی است این کتاب به روان‌درمانگران و روانکاوان کمک می‌کند روابط همشیری را هم از قلم نیندازند و به چگونگی تأثیر و تأثر همشیرها بر همدیگر نیز توجه کنند.

او ادامه داد: مخاطب اصلی این کتاب روان‌درمانگران و به خصوص گروه‌درمانگران و خانواده‌درمانگران است اما می‌تواند مورد استفاده‌ علاقمندان به مطالعات خانواده هم باشد چون زبانی عمدتاً عمومی و همه‌فهم دارد و با توجه به اینکه از اصطلاحات و کلمات تخصصی هم کمتر استفاده شده سطح سواد عمومی علم روانشناسی برای فهم مطالب کتاب کافی است. مطالعه‌ این کتاب به مخاطب عام کمک می‌کند ارتباط بین روابطی را که در گذشته با خواهر و برادرهایش داشته با زندگی و روابط کنونی‌اش درک کند و متوجه الگوهایی شود که ناخودآگاه آنها را تکرار می‌کند و در نتیجه به بینشی که برای بهبود یا اصلاح روابطش نیاز دارد، دست پیدا کند.

او افزود: مخاطب عام در این کتاب می‌تواند با دقت و عمق بیشتری روابط همشیری خودش را واکاوی کند و با توجه به بخش آخر که نویسنده این روابط را به جامعه بسط داده است به درک بهتری از روابط بین فردی و اجتماعی می‌رسد.

جمشید نژاد با بیان اینکه روابط همشیری برخلاف والد فرزندی، افقی است و در نتیجه تحلیل رقابت‌ها، همکاری‌ها، شکست‌ها و موفقیت‌ها در ماتریکس همشیری بسیار متفاوت است گفت: درحالی‌که روابط همشیری از مهم‌ترین و اثرگذارترین روابط اولیه‌ی انسان محسوب می‌شود، کمبود تحلیل و کاوش این ماتریکس در جامعه‌ی دانشگاهیان ما بسیار احساس می‌شود.

او در پایان بیان کرد: در جامعه‌ حال حاضر ما که قوای حاکمه بر یکدست کردن نیروها و جهت‌دهی نهادهای اجتماعی متمرکز است، این بر عهده‌ مردم و متخصصان است که پویایی‌های طبیعی خودشان را در خانواده، گروه‌ها و نهادهای اجتماعی پیدا کنند و آنها را قوام دهند. ما مردم بدون تشخیص، تحلیل و تقویت روابط افقی همشیری از خانواده تا اجتماع خود نمی‌توانیم مردم باشیم و تنها توده‌ای بی‌شکل در دست قدرتمندان داخلی و خارجی خواهیم بود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها