جمعه ۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۷
این مجموعه داستان بر اساس زندگی و دغدغه‌های نوجوانان است

مریم کوچکی درباره مجموعه داستان نوجوان جدید خود با عنوان «سنگ شانس، شیر نشان» گفت: هر داستانی در این مجموعه موضوع، درون‌مایه و محوریت خود را دارد و به داستان‌های دیگر ارتباطی ندارد؛ مگر در یک‌چیز و آن هم زندگی و دغدغه‌های نوجوانان است.

مریم کوچکی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نکاتی درباره مجموعه داستان نوجوان جدید خود بیان کرد. او در ابتدا به این اشاره کرد که چرا قالب داستان کوتاه را برای بیان ایده‌های خود انتخاب کرده است و در این‌باره گفت: امروزه داستان‌های زیادی برای نوجوانان نوشته می‌شود. گاهی این رمان‌ها دنباله‌دار و در مجلدهای متفاوتی چاپ و منتشر می‌شوند. دوست داشتم داستان کوتاه را برای قالب نوشتاری خود انتخاب کنم تا علاوه‌بر تنوع قالبی، کوتاهی آن موجب کشش و جذب بیشتر مخاطب شود؛ در ضمن قالب داستان کوتاه برای خودم هم جذابیت خاصی داشته و به آن علاقه دارم.
 
کوچکی توضیحی نیز درباره موضوع یا موضوع‌های به کار برده‌شده در این کتاب بیان کرد: این کتاب شامل مجموعه داستان‌های کوتاه است و هر داستان موضوع خود را دارد؛ موضوع‌هایی مانند اعتمادبه‌نفس، حیوانات خانگی، نویسندگی، بمباران شهرها در زمان جنگ تحمیلی، کم‌رویی و خجالت و غیره.
 
این نویسنده در پاسخ به این سوال که «آیا این مجموعه محور اصلی دارد که داستان‌ها را به همدیگر متصل کند؟» گفت: خیر، هر داستانی موضوع، درون‌مایه و محوریت خود را دارد و به داستان‌های دیگر ارتباطی ندارد؛ مگر در یک‌چیز و آن هم زندگی و دغدغه‌های نوجوانان است.

وی درباره ایده و فکر اولیه این داستان‌ها نیز که همگی مرتبط به زندگی و دغدغه‌های نوجوانان است گفت: فکر اولیه این داستان‌ها گاهی با شنیدن خاطرات دوستان، خواندن مطلبی در کتابی، رجوع به خاطرات گذشته خودم، گفت‌وگو با نوجوان و موارد این چنینی، به ذهنم آمد و موجب شکل‌گیری داستان‌های این مجموعه شد.
 
مریم کوچکی گریزی نیز به سختی‌های نوشتن داستان کوتاه ویژه نوجوانان امروز که سلیقه‌های متفاوت و متنوعی دارند زد و درباره آن بیان کرد: نوشتن داستان برای نوجوانان بسیار سخت و مشکل است. باید به دنیای آنها بسیار نزدیک شد و دغدغه‌ها و مشکلات‌شان را بیشتر فهمید و درک کرد.
 
در پایان گفت‌وگو، این نویسنده به فضای حاکم بر داستان‌های کتاب از نظر ژانری پرداخت و گفت: داستان‌ها در متن و فضای خود، حس کنجکاوی مخاطب یا اضطراب و وحشت او را برمی‌انگیزند و معمایی را در بطن خود پنهان می‌کنند.


نشر گویا، سومین کتاب از مجموعه داستان نوجوان خود با عنوان «سنگ شانس، شیر نشان» به قلم مریم کوچکی را در 88 صفحه و به بهای 30 هزار تومان منتشر و راهی کتابفروشی‌ها کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها