سه‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۰
سوژه رمان «اسب‌های کور» در ادبیات دینی ما بکر است

کتاب «اسب‌های کور» یکی از آثار تألیفی کودک و نوجوان است که در فهرست آثار راه‌یافته به مرحله نهایی داوری جایزه کتاب سال قرار دارد. مجید ملامحمدی، نویسنده آن، سوژه و موضوع اثر را بکر و تازه دانست و گفت: اخیرا تمام وقتم را بر این گذاشته‌ام که رمان‌های دینی با موضوعات جدید بنویسم؛ سوژه این اثر نیز تا به حال در ادبیات دینی کودک و نوجوان کشور کار نشده است و می‌تواند برای بچه‌ها جدید و جذاب باشد.

مجید ملامحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره موضوع این اثر گفت: «اسب‌های کور» رمانی است با موضوع محرم و عاشورا که البته سوژه آن خیلی تازه است و تا حالا در ادبیات کودک و نوجوان کار نشده. داستان درباره آن ۱۰ نفری است که به پای اسب‌هایشان نعل تازه زدند تا وقتی‌که وارد صحنه میدان روز عاشورا شدند اسب‌هایشان را بر پیکرهای شهدای عاشورا از جمله اباعبدالله الحسین (ع) بتازانند. دقیقا این اتفاق هم افتاد و آنها در پایان روز عاشورا وقتی‌که پیکرها بر زمین بودند به دستور شمر، اسب‌هایشان را بر پیکر مطهر شهدا تاختند.

وی ادامه داد: من در رمانم، داستان حرکت آن ۱۰ نفر به سوی کربلا و حضورشان در آنجا و سپس فراری شدن‌شان را روایت کرده‌ام. البته کل ماجرا از طرف یکی از آن  نفر۱۰ تعریف می‌شود؛ شخصی به نام اُسید بن مالک حضرمی. این شخص همسر خانمی به نام «طوعه» است که در زمان تنهایی مسلم بن عقیل (ع) در کوفه، او را به خانه‌اش راه داد. زن خوبی بود؛ اما شوهرش بد بود. ماجرای این افراد بعد از حماسه روز عاشورا اتفاق می‌افتد که همگی به دنبال گرفتن جایزه هستند؛ اما جایزه خیلی ناچیزی از ابن زیاد می‌گیرند و به آن طمع خود نمی‌رسند و سرانجام به دام سربازان مختار ثقفی می‌افتند.
 
این نویسنده، رمان «اسب‌های کور» را اثری نوجوان دانست و افزود: نوجوانان ۱۳ سال به بالا و البته همه بزرگسالان می‌توانند این اثر را بخوانند. به نظرم ماجرای جذابی است. همچنین در فواصل روایت ماجرای زندگی این ۱۰ آدم جنایتکار، اشاره‌هایی به حماسه باشکوه عاشورا و چگونگی شجاعت امام و یارانش و شهادت مظلومانه‌شان هم داشته‌ام.
 
ملامحمدی اشاره‌ای به انتخاب این سوژه کرد و درباره‌اش توضیح داد: چون من بیشتر نویسنده آثار دینی برای کودک و نوجوان هستم، اخیرا تمام وقتم را بر این گذاشته‌ام که رمان‌های دینی با موضوعات جدید بنویسم؛ یعنی سعی کردم در ژانر رمان که الان در میان نوجوانان خواهان زیادی دارد، وارد شوم. تا به حال ۱۰ رمان نوشته‌ام که بیشتر آنها به چاپ رسیده است. سعی‌ام بر این است که موضوعات دینی را دستمایه کارهای خودم قرار دهم؛ البته اغلب رمان‌های من با شخصیت‌ها و نوجوانان امروزی هم به نوعی در ارتباط هستند و ارتباط دیروز با امروز در بیشتر رمان‌های من نمود پررنگی دارد. «اسب‌های کور» صرفا یک رمان تاریخی است با نگاهی نو و سوژه‌ای که می‌خواستم برای بچه‌ها جدید و جذاب باشد.
 
وی درباره استفاده از منابع معتبر در نگارش این رمان بیان کرد: تمام تلاشم بر این است که در آثار دینی حتما به سراغ منابع معتبر، محکم و قوی تاریخی بخصوص شیعی و اهل بیت بروم. فرقی نمی‌کند به زبان عربی یا فارسی باشد؛ چون برایم مهم است که اثرم سندیت و اعتبار محکمی داشته باشد.
 
مجید ملامحمدی درباره ویژگی‌های بارز دیگری که در اثرش گنجانده شده است افزود: از ویژگی‌های شاخص این اثر یکی ناب بودن سوژه و موضوع آن است که تا به حال کار نشده و بچه‌ها و مخاطبان ما اطلاع عمیقی درباره آنها نداشتند و صرفا درباره‌شان خیلی کوتاه و مختصر شنیده‌اند. ویژگی بعدی نوع تکنیک داستانی و نثر کتاب است که روی آن خیلی کار کردم؛ مثل زاویه دید و استفاده از اول شخص و حضور پررنگ او در میان تمام آن افراد اسب‌سوار برایم جدی بود. به علاوه‌ی اینکه سعی کرده‌ام نثری که استفاده می‌کنم به روز باشد و برای بچه‌های امروز جذاب و پذیرفتنی.
 
این نویسنده در پایان، نظر خود را درباره اثرگذاری جوایز و جشنواره‌های ملی مثل جایزه کتاب سال بر بهبود کیفیت کتاب‌های کودک و نوجوان ایران این‌چنین بیان کرد: جوایز ملی و جشنواره‌های مهم که جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی در رأس همه آنها قرار دارد قطعا از جهت مادی و معنوی برای نویسندگان باارزش و مهم و در تشویق آنها در خلق آثار خوب، قوی و ملی و حتی جهانی مؤثر است. قطعا ما نویسندگان خوبی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان بخصوص ادبیات دین داریم که آثار خیلی خوبی هم تاکنون از آنها منتشر شده است؛ ولی نیاز است که این آثار ترجمه و دیده شوند. چنین جشنواره‌هایی مثل جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی به نوعی آن آثار را بهتر به مخاطب معرفی می‌کند و در حمایت از ترجمه شدن‌شان هم نقش مؤثری دارد. همچنین این جوایز می‌توانند نویسندگان را تشویق کنند که کارشان را در حوزه ادبیات با جدیت و شوق بیشتری ادامه دهند.

رمان نوجوان «اسب‌های کور» را نشر رود آبی قم در 255 صفحه منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها