دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
مسافران مترو در برنامه تولید پادکست ادبی مشارکت می‌کنند

سید محمد نقیب عنوان کرد: طرح کتابخوان و پاتوق کتاب در مترو تهران برگزار شده و مورد استقبال عموم قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در حاشیه مراسم رونمایی کتاب«کتاب­شناسی شهید حاج قاسم سلیمانی» در ایوان انتظار میدان ولیعصر (عج)، سید محمد نقیب «معاون فرهنگی و اجتماعی مترو تهران» در مورد اقداماتی که در این حوزه ادبیات انجام شده است تصریح کرد: معاونت اجتماعی مترو طرحی را اجرا کرده به نام طرح «کتابخوان» که اگر بخواهم درباره روند اجرای آن توضیحی بدهم؛ گروهی کتاب­‌های مختلف را به صورت فصلی مطالعه می‌کنند و بهترین پاراگراف آن را انتخاب می‌کنند و سپس این پاراگراف‌ها، در قالب یک طرح هنری داخل واگن‌های مترو به نمایش گذاشته می‌شوند و هر فردی که سوار مترو می‌شود مجموعه‌ای از ۳۰ تا ۵۰ مورد پاراگراف از کتب مختلف را مطالعه کند.

وی افزود: در صورت علاقه به کتاب می‌تواند کتاب را خریداری یا مطالعه کند.

نقیب عنوان کرد: علاوه بر آن معرفی کتاب هم در مترو در حال انجام هست با این رویه که ما در ایستگاه‌های مختلف، چند جلدی از کتاب­‌ها را به صورت پکیج(جلد کتاب+معرفی+کد کیو آر) به معرض نمایش گذاشته‌ایم که مخاطبان در همان مکان می‌­توانند با تلفن همراه خود کد را اسکن کنند و فایل کتاب را دریافت کنند. 
​​
وی افزود: همچنین به عنوان موضوع سوم، یک پاتوق کتاب در مترو تئاترشهر تاسیس کرده‌­ایم، عموما روز‌های دوشنبه یا چهارشنبه به تناوب برگزار می‌­شود و به مناسبت ایام­‌ مختلف ما یک کتاب را در حضور نویسنده و منتقد بخش ادبی، نقد می‌­کنیم و مردم می­‌توانند در این ایستگاه از این برنامه استفاده کنند.
معاون اجتماعی مترو تصریح کرد: به‌جز تمامی این اقدامات، یکی دیگر از برنامه‌هایی که اجرا می­‌شود، معرفی کتاب در ایوان انتظار است. ما سعی می‌­کنیم به فراخور ایام و مناسبت‌ها، کتاب­‌هایی که مناسب هستند و احتیاج به محل رونمایی دارند را به نمایش بگذاریم و امروز هم دهمین رونمایی ما در سال 1401 صورت گرفته است. کتاب «کتاب­شناسی شهید حاج قاسم سلیمانی» مجموعه‌ای از 150 عنوان کتاب با موضوعیت سردار سلیمانی است که در قالب یک طرح هنری و یک صفحه از کتاب معرفی شده­‌اند. این کتاب منبع خوبی برای افرادی است که می‌‌خواهند در حوزه حاج قاسم سلیمانی و حوزه مقاومت مطالعه کنند.

وی افزود: همچنین در این برنامه، بخشی در کتابخانه عمومی میدان ولیعصر(عج)  با 200 عنوان کتاب درباره شهید حاج قاسم سلیمانی افتتاح خواهد شد و از این به بعد مردم می‌توانند  با مراجعه به کتابخانه عمومی ایوان انتظار میدان ولیعصر عج از این باکس ویژه استفاده کنند. این باکس صرفا مربوط به کتاب‌های حاج قاسم سلیمانی خواهد بود و به طور دائمی در معرض استفاده خوانندگان و مشتاقان کتاب قرار خواهد گرفت.
نقیب مطرح کرد: از دیگر برنامه‌های معاونت فرهنگی مترو، برنامه ماهانه اهدای کتاب است که بدون اطلاع قبلی، در ایستگاه‌های مختف مترو برگزار می‌شود. همکاران من طی این برنامه تعداد قابل توجهی کتاب را برای اهدا آماده می­‌کنند. عموم مردم می‌توانند با خواندن یک پاراگراف از کتاب، آن را به صورت هدیه دریافت کنند. همچنین این پاراگراف‌­ها به صورت صوتی ضبط می‌شوند و در رادیو مترو پخش خواهند شد. 
وی افزود: استقبال خوبی که از این طرح شده نشان‌­دهنده آن است که مردم ما به کتاب و کتاب‌خوانی علاقه دارند اما نحوه عرضه آن و عرضه کتاب خوب در این اتفاق بی‌تاثیر نیست.
نقیب در پایان عنوان کرد: در حوزه کتاب هر اقدامی رقم خورده است با استقبال خوب مردم مواجه شدیم، به خصوص طرح «کتابخوان» که استقبال بسیار زیادی از آن کرده‌اند و ما هم آن را تعطیل نخواهیم کرد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها