پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶
2400 جلد کتاب برای تامین منابع کتابخانه‌‌ای در نهاد ارزیابی شده است

سرپرست اداره‌کل تأمین منابع کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در 6ماه نخست امسال 2400 جلد کتاب، از راه رصد اداره كل منابع يا ارسال از سوی ناشران، به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور رسيده كه بخشی از آن‌ها در فهرست خرید قرار گرفته است.

جواد اسدی، سرپرست اداره کل تأمین منابع کتابخانه‌های عمومی کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره خرید منابع از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سال جاری گفت: فرآیند ارزیابی برای خرید کتاب از ناشران مختلف کشور، براساس رصد پيوسته بازار کتاب، دنبال می‌شود و فرآیندی روزمره‌ است. بعد از رصد و ارزيابي، نهاد، کتاب‌ها را در فهرست خرید قرار می‌‌دهد.

اسدی افزود: در 6ماه نخست امسال 2400 جلد کتاب، از راه رصد اداره كل منابع يا ارسال از سوی ناشران، به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور رسيده كه بخشی از آن‌ها در فهرست خرید قرار گرفته است.

وی درباره سهم خرید و ارسال منابع کمک‌درسی برای کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: منابع کمک‌درسی بیشتر از محل اهدا و کمک خیّران دریافت می‌شود و به دليل كمبود منابع مالی، بودجه‌ای برای خرید اين منابع اختصاص داده نمی‌شود.

سرپرست اداره‌کل تأمین منابع کتابخانه‌های عمومی کشور درباره منابع ارسال شده به کتابخانه‌های عمومی در سال جاری نیز گفت: امسال، همزمان با هفته کتاب، برای بخش کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی کشور 57 عنوان (129 هزار نسخه) کتاب کودک و نوجوان ارسال شد.

اسدی  افزود: براساس طرح انتخاب کتاب از سوی کتابدار» که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سال‌های گذشته اجرا کرده است، کتابداران در سال گذشته از میان بسته‌ای بالغ بر 240 عنوان، براساس نیاز خود، به انتخاب کتاب پرداختند. این انتخاب‌ها که حاوی 301 هزار نسخه کتاب است؛ بعد از تجمیع و خریداری، ماه گذشته به دست کتابخانه‌های عمومی رسیده است.

اسدی به ارسال منابع به کتابخانه‌های مناطق محروم اشاره و تاکید کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای تأمین منابع کتابخانه‌های خود روند خرید ثابتی دارد و در این میان برای کتابخانه‌های مناطق محروم نیز به صورت مستمر کتاب ارسال می‌کند.

وی درباره آمار منابع اهدایی مردم به کتابخانه‌های عمومی و اهدای کتاب ازسوی نهاد به مناطق محروم نیز گفت: بخشی از مجموعه‌سازی و منابعی که به کتابخانه‌ها افزوده می‌شود از طریق اعضا و مردم تأمین می‌شود. همچنین نهاد به تناوب و بنا به درخواست‌ها به‌ویژه در مناطق محروم از محل کتاب‌‌های مراکز مبادله استانی یا موجودی اداره توزیع؛ در قالب سهمیه‌های ویژه، در حد توان به کتابخانه‌ها و مراکز متقاضی کتاب ارسال می‌کند.
 
سرپرست اداره‌کل تأمین منابع کتابخانه‌های عمومی کشور درباره ارسال سهمیه برای کتابخانه‌های مرکزی استان‌‌ها گفت: با توجه به وسعت کتابخانه‌های مرکزی در استان‌ها، برخی استان‌ها تعداد منابع کمتری نسبت به فضای موجود داشتند. بر همین اساس نهاد تصمیم گرفت برای هر يک از کتابخانه‌های مرکزی ایلام، خراسان‌شمالی و قم 5 هزار نسخه، برای کتابخانه مرکزی گیلان 16 هزار نسخه کتاب و برای کتابخانه مرکزی کردستان 7 هزار نسخه کتاب ارسال کند.
 
کتابخانه‌ها براساس رتبه و مساحت منابع دریافت می‌کنند
سرپرست اداره‌کل تأمین منابع کتابخانه‌های عمومی کشور، در پاسخ به این پرسش که چرا ارسال منابع به کتابخانه‌های عمومی، تناوب زمانی مشخص و منظمی ندارد، گفت: نهاد براساس درجه، رتبه و مساحت کتابخانه‌‌های عمومی به ارسال منابع اقدام می‌کند؛ بنابراين، کتابخانه‌های بزرگ‌تر، کتاب‌های بیشتر و کتابخانه‌های کوچک‌تر کتاب‌های کمتری دریافت می‌کنند. در عين حال كتابخانه‌هاي نهاديِ پرامانت می‌توانند، براساس اعلام نياز اعضا، برحسب مورد، «سهميه ويژه منابع» دريافت كنند.

اسدی درباره ارسال منابع به بخش نابینایان و ناشنوایان گفت:‌ نهاد کتابخانه‌‌های عمومی کشور امسال تولید کتاب بریل خواهد داشت و از تمام اعضا و كتابداران بخش نابینایان کتابخانه‌های عمومی برای ارسال منابع نظرسنجی کرده است. مقرر شده با تولید کتاب بریل، بخشی از نیازهای آن‌ها برطرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها