یکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵
«دختر آب» بر اساس یک مَثل تُرکی نوشته شده است

الهام سیدحسینی، نویسنده داستان نوجوانانه «دختر آب» که به تازگی از سوی نشر صاد منتشر شده است قصه این کتاب را امروزی و پیوند آن با اساطیر را به واسطه یک مَثل تُرکی دانست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ داستان نوجوان «دختر آب» به قلم الهام سیدحسینی به تازگی از سوی نشر صاد منتشر و روانه بازار نشر کتاب شده است. نویسنده کتاب در گفت‌وگو با ایبنا درباره داستان این کتاب گفت: این اثر درباره یک دختر حدودا 11 ساله‌ای است که صورت کک و مکی و موهای زردی دارد و خودش را زیبا نمی‌بیند. او در زمان شیوع بیماری کرونا به دلیل اینکه پدرومادرش هر دو در بیمارستان کار می‌کنند مجبور می‌شود در کنار مادربزرگ و دایی‌اش در روستا زندگی کند. در آن‌جا می‌شنود یک چشمه زیبایی است که اگر دخترها از آب آن بخورند زیبا می‌شوند. درنتیجه این دختر نوجوان سعی می‌کند چشمه را پیدا کند و از آن آب بخورد.

سیدحسینی قصه این کتاب را امروزی و نحوه پیوند آن با اساطیر را یک مَثل تُرکی دانست و گفت: ایده اصلی من برای نوشتن این داستان، یک مثل ترکی بود که می‌گوید «بذار دخترم از چشمه دختران آب بخوره آن‌وقت می‌بینی چه خانمی می‌شه» و مسائلی مثل الهه آب و داستان‌های قدیمی درباره زیبایی.

وی انتخاب سوژه کتاب را به دغدغه خود مرتبط دانست و بیان کرد: احساس کردم کتاب نوجوان که قهرمان اصلی‌اش دختران باشند نسبت‌به پسران خیلی کم نوشته شده است و چون در خانواده چند دختر نوجوان داشتیم، دوست داشتم برایشان داستانی بنویسم که قهرمان آن دختر باشد.

این نویسنده، ویژگی‌های داستان «دختر آب» را این‌طور برشمرد: جزو رمان‌های محیط زیستی است، فضایی رئال و غیرفانتزی دارد و چون در مسیری که دختر به دنبال چشمه آب می‌گردد ماجراجویی‌هایی برایش پیش می‌آید داستانی ماجراجویانه است؛ اما مقدار این ماجراجویی‌ها زیاد نیست که بتوان آن را در ژانر ماجراجویی قرار داد.
 
در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
«دلم نمی‌خواد بیدار شم. می‌خوام سر جام دراز بکشم و برای بالارفتن از کوه نقشه بکشم. نباید زیاد دور باشه... می‌تونم تنهایی ازش بالا برم... . روی پاهام می‌زنم؛ خوشبختانه پاهای سالم و قوی‌ای دارم. اگه گرسنه‌م شد چی؟ باید با خودم آذوقه بردارم؛ چندتا ساندویچ و آب. یه قمقمه آب کمه؛ حتماً باید چندتا بطری با خوردم ببرم. وقتی رسیدم اون بالا، سروصورتم رو توی آب چشمه می‌شورم؛ قد یه سال آب می‌خورم و همه بطری‌ها رو پر می‌کنم. باید حالاحالاها آب داشته باشم... چطوره همین‌الان راه بیفتم... .»
 
داستان «دختر آب» نوشته الهام سیدحسینی در 94 صفحه برای مخاطب نوجوان بالاتر از 11 سال به بهای 40 هزار تومان در دو نسخه کاغذی و الکترونیک از سوی نشر صاد منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها