چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲
آغاز فعالیت شورای خرید کتاب در 12 گروه/حمایت از تولید کتاب‌های تالیفی در حوزه کودک و نوجوان

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از آغاز فعالیت شوراهای خرید در 12گروه موضوعی خبر داد و گفت: اولویت خرید در حوزه کتاب‌های کودک و نوجوان با آثار تالیفی است و تسهیلات کاغذ نیز از این پس در حوزه کودک فقط به کتاب‌های تالیفی ارائه خواهد شد و برای کتاب‌های ترجمه، کاغذی به ناشران داده نمی‌شود.

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با  خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، از آغاز مجدد فعالیت شورای خرید کتاب خبر داد و گفت: بعد از یک وقفه چند ماهه که به دلیل تجدیدنظر در شیوه خرید وزارت فرهنگ و اشاد اسلامی شکل گرفته بود، شوراهای خرید در 12 گروه موضوعی کار خود را آغاز کرده‌اند. پیش از این همه کتاب‌ها در چهار شورا بررسی می‌شد و زمان کمتری به بررسی کتاب‌ها اختصاص پیدا می‌کرد که این زمان‌ با اضافه شدن تعداد شوراها بیشتر شده است.
 
وی با بیان اینکه کار بررسی و خرید کتاب‌ در این شوراها آغاز شده است، عنوان کرد: فهرست خریدها به تدریج منتشر خواهد شد، در این میان نکته این است که با اضافه شدن گروه خرید، کار تخصصی و فرصت بیشتر برای بررسی محتوایی کتاب‌ها برای اعضای شوراها وجود خواهد داشت.
 
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره روند خرید کتاب‌ در این شوراها گفت: پیش‌تر اعلام شده بود، حمایت از محتوای خوب و مخاطب‌پسند، اولویت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره است. 
 
احمدوند تاکید کرد: طبق قوانین بالادستی، ازجمله قانون تشکیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مصوبه «اهداف، سیاست‌ها و ضوابط نشر کتاب شورای انقلاب عالی فرهنگی» و مصوبه 660 اصلاحی این شورا، اولویت‌های موضوعی برای حمایت از ناشران وجود دارد؛ بنابراین برنامه شوراها طبق این اولویت‌ها تنظیم شده است و اعضای شورا براساس آن‌ها رفتار خواهند کرد.
 
وی در ادامه به برنامه‌های شورای خرید کتاب کودک، اشاره کرد و گفت: حمایت حداکثری از تولید داخلی، تصمیم و رویکرد اصلی شورای خرید کودک است؛ بنابراین در این شورا، کتاب‌های ترجمه در حوزه‌هایی که مورد نیاز کشور نباشد به استثناء کتاب‌های علمی و کتاب‌های مورد نیاز کودکان و نوجوانان خریداری نخواهد شد.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در حوزه‌های دیگر که تولیدات خوبی در داخل کشور انجام می‌شود و امکان تولید بیشتر نیز وجود دارد، حتما از ظرفیت‌های تولید داخلی استفاده خواهد شد، افزود: البته حمایت از تولید آثار در حوزه کودک، صرفا منوط به خرید نیست، تسهیلات کاغذ نیز از این پس در حوزه کودک فقط به کتاب‌های تالیفی ارائه خواهد شد و برای کتاب‌های ترجمه، کاغذی به ناشران داده نمی‌شود.
 
به گفته وی، همین‌طور یارانه‌های خرید در طرح‌های فصلی و نمایشگاه مجازی کتاب در حوزه کودک و نوجوان نیز به خرید از تولید داخل منحصر خواهد شد و امیدوارم این تصمیمات به افزایش تولید و گرایش بیشتر ناشران به همکاری با مولفان و پدیدآورندگان ایرانی منجر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها