سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲
قروه میزبان پانزدهمین کنگره ملی شعر عاشورایی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با اشاره به اعلام فراخوان پانزدهمین کنگره ملی شعر عاشورایی همزمان با اول محرم گفت: این کنگره شهریور ماه سال جاری در شهرستان قروه برگزار می‌شود.

علی‌اصغر دریایی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در کردستان اظهار کرد: شهرستان قروه به‌عنوان خاستگاه «سوگواره ملی شعر عاشورایی» می‌تواند در تنویر ماموریت وزارت فرهگ و ارشاد اسلامی از یکسو و پاسداشت شاخص‌های فرهنگ عمومی از سوی دیگر سالانه میزبان سوگواره ملی فرهنگی، هنری و ادبی آیین‌های عاشورایی پس از 14 دوره موفق برگزاری آن باشد.

 وی با اشاره به اعلام فرخوان پانزدهمین کنگره کشوری شعر و آیین‌های عاشورایی از اول محرم ادامه داد: با توجه به اینکه این دوره از کنگره شامل شعر و آیین‌های عاشورایی و فیلم کوتاه است، علاقه‌مندان می‌توانند شعر و فیلم عاشورایی خود را در موضوعات مختلف مربوط به نهضت عاشورایی به دبیرخانه کنگره ارسال کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان «آشنایی شیفتگان فرهنگ متعالی عاشورا با صفات و فضائل امام حسین‌(ع)، ترویج فرهنگ و هنر اصیل اسلامی، اشاعه فرهنگ و ادبیات آئینی-عاشورایی، شناسایی و تجلیل از پدید‌آورندگان آثار فاخر فرهنگی، هنری و ادبی مرتبط با عاشورا، ارتقاء سطح کیفی شعر آئینی و گسترش هرچه بیشتر آن، توجه به کیفیت و جذابیت اشعار مداحی در مراسم مذهبی و رصد فرهنگی عاشورا در سطوح مختلف» را از اهداف برگزاری کنگره ملی شعر عاشورایی برشمرد.
 

دریایی، با اشاره به بخش‌های کنگره اعلام کرد: بخش اصلی شعر(شعر عاشورایی) و بخش ویژه شعر در قالب ایثار و شهادت با تاکید بر شهدای کردستان و شهید حاج قاسم سلیمانی به سه زبان فارسی، کردی و ترکی است.

وی درباره شرایط و مقررات بخش شعر عنوان کرد: ارسال آثار در سبک‌ها و قالب شعری بلامانع است و آثار ارسالی نباید در کنگره‌های دیگر شرکت داشته و یا قبلا چاپ شده باشند و حداکثر سه قطعه شعر از هر شرکت‌کننده پذیرفته می‌شود.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان به بخش فیلم سوگواره (فیلم کوتاه عاشورایی) و موضوعات بخش فیلم کوتاه اشاره کرد و گفت: موضوع فیلم‌ها باید جلوه‌های دینی، اخلاقی و اجتماعی و دستورات قرآن کریم در قیام عاشورا، تاثیرات قیام عاشورا بر بقاء دین پیامبر اکرم(ص)، تصویری کردن احادیث پیامبر(ص) درباره امام حسین(ع) و هرگونه محتوای مشترک بین پیامبر (ص) و امام حسین(ع) باشد.
 
دریایی، آخرین مهلت ارسال اثر به این کنگره ۱۰ شهریور ماه سال جاری اعلام و اضافه کرد: زمان برگزاری این کنگره ۱۶ و ۱۷ شهریورماه در محل مجتمع فرهنگی- هنری فردوسی شهرستان قروه است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به برنامه‌های مذهبی ایام محرم و صفر یادآوری کرد: در ایام ماه‌های محرم و صفر علاوه بر برگزاری پانزدهمین کنگره ملی شعر عاشورایی، گردهمایی نوحه خوانی و مرثیه‌سرایی، مسابقه و نمایشگاه منطقه‌ای پوستر عاشورایی، برگزاری دومین سوگواره و نمایشگاه عکس اربعین حسینی ازجمله بخشی از برنامه‌های این ایام است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی اضافه کرد: برگزاری سوگواره فیلم 72 ثانیه‌ای منطقه‌ای عاشورایی در شهر قروه، تجلیل از شهدا و مدافعان سلامت و تجلیل و قدردانی از خادمان حسینی از دیگر برنامه‌های این ایام است.

دریایی ضمن اشاره به شکوه و عظمت عاشورا در فرهنگ و ادبیات ایران زمین گفت: حماسه پرشکوه عاشورا مهمترین عامل بالندگی و بیداری جهان اسلام در طول تاریخ بوده و الهام‌بخش شعرا و ادبیان بسیار زیادی در تاریخ ادبیات ایران زمین و کشورهای فارسی زبان بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها