یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳
توانایی شاهنامه برای احیای سینما و ادبیات حماسی

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی ضمن اعلام فراخوان دومین دوره جایزه داستان‌های حماسی، گفت: شاهنامه این توانایی را دارد که محور کار برای احیای هنر حماسی باشد.

مجید عسگری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی با تاکید بر نقش شاهنامه در هنر حماسی گفت: شاهنامه در مهد ادبیات و جغرافیای خراسان به وجود آمده و این محدوده مهد اتفاقات بزرگ مردمی بوده است.
 
وی با بیان اینکه خراسان پیشینه قوی در حوزه حماسی دارد، افزود: شاهنامه این توانایی را دارد که محور کار برای احیای هنر حماسی باشد.
 
عسگری ادامه داد: هنر حماسی ایجادگر روحیه پایداری و پهلوانی در جامعه است که با بهره گیری از قالب هنر با شاخصه‌هایی همچون دشمن‌ستیزی، خردورزی، دادخواهی، جوانمردی و آرمان‌خواهی امیدوارانه در سایه ایمان به خدا شناخته می شود.
 


رئیس حوزه هنری خراسان رضوی در ادامه به دو رویداد مهم این مجموعه در سال جاری اشاره کرد و گفت: فراخوان دو رویداد «جایزه داستان‌های حماسی» و «سینما حماسه» در تابستان امسال منتشر می‌شود.
 
مجید عسگری با اشاره به اینکه در بخش رویدادهای هنری در قالب دبیرخانه هنرحماسی فعالیت‌هایی تاکنون همچون اولین دوره جایزه داستان‌های حماسی و سینماحماسه صورت گرفته است، افزود: فراخوان‌های دومین دوره «جایزه داستان‌های حماسی»، تیرماه امسال همزمان با روزقلم و دومین دوره «سینما حماسه» نیز با رویکردی‌نو در تابستان امسال منتشر و این دوفراخوان و موضوع به صورت جدی در دستور کار است.
 
وی یادآور شد: اولین دوره جایزه داستان‌های حماسی و سینما حماسه به ترتیب در سال‌های 97 و 98 برگزار شد.
 
رونمایی از  5 محصول هنر حماسی
رئیس حوزه هنری خراسان رضوی همچنین در خصوص اقدامات این مجموعه به مناسبت سالروز بزرگداشت فردوسی نیز گفت: تاکنون در بخش هنرحماسی اقدامات، تولیدات و فعالیت‌هایی صورت گرفته که 5 محصول و اثر از این تولیدات در این روزها به صورت ویژه معرفی و رونمایی می‎شود.
 
عسگری تاکید کرد: به دلیل رعایت پروتکل‌ها و شیوه‌نامه‎های بهداشتی این رونمایی‌ها به‌صورت مجازی انجام می‌شود.



وی در تشریح 5 اثری که به مناسبت ایام بزرگداشت فردوسی و روز پاسداشت زبان فارسی رونمایی می‌شود، گفت: تابلوی نقاسی استاد رزاقی با محتوای شاهنامه فردوسی و حضور رزمندگان، فیلم کوتاه به نام «ریسه‌نامه» با داستانی برگرفته از دو موضوع فردوسی و تولید ملی،مستند «حماسه علوی» که به باذل مشهدی و حمله خوانی می‌پردازد، پرده نقالی «فتح نامه» حاوی اشعار شاهنامه با مسائل روز و آغاز به کار نمایشگاهی از نقاشی‌های کودکان و نوجوانان 5 برنامه رونمایی حوزه هنری خراسان رضوی به بهانه بزرگداشت حکیم فردوسی است.

عسگری ادامه داد: در نمایشگاه نقاشی 26 اثر از کودکان 9 تا 12 ساله با تکنیک اکرولیک و گواش در «عابرگالری» حوزه هنری خراسان رضوی واقع در پیاده‌راه مقابل حوزه هنری خراسان رضوی در بلوار هاشمیه مشهد به اکران عمومی درآمده است.
 


رئیس حوزه هنری خراسان رضوی یادآور شد: مشارکت با شهرداری مشهد در برگزاری شب شعر حماسی و همچنین فضاسازی شهری نیز از دیگر اقدامات این مجموعه در راستای بزرگداشت فردوسی بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها