شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
«خانه کار و فرهنگ» مهاباد در روستای «داشخانه» راه‌اندازی می‌شود

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد از انتخاب روستای داشخانه از توابع این شهرستان برای اجرای طرح راه‌اندازی خانه کار و فرهنگ خبر داد.

سیامندحوانبخت، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مهاباد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، با بیان اینکه روستای داشخانه مهاباد تنها روستای استان آذربایجان‌غربی و جزو 50 روستای انتخاب شده جهت راه‌اندازی خانه کار و فرهنگ روستایی (کسب و کار فرهنگی) است، اظهار کرد: کتابخانه «زانست» در این روستا با فعالیت‌هایی که انجام داده توانسته در جشنواره روستاهای دوستدار کتاب یکی از 10 روستای برتر کشور معرفی شود و این یکی از دلایل انتخاب این روستا جهت راه‌اندازی خانه کار و فرهنگ روستایی است.

وی افزود: بر اساس طرح خانه‌های کار وفرهنگ روستایی از طریق توانمندسازی، برنامه ریزی مشارکتی و اقدامات حمایتی با محوریت فرهنگ مجموعه‌ای از کسب و کارهای روستایی به‌صورت متمرکز یا غیر متمرکز در مرحله اول در 50 روستای ایران بصورت آزمایشی شکل می‌گیرد و در صورت موفقیت پس از اصلاح و بهبودی برای اجرا در سال‌های بعد در روستاه‌های متقاضی برنامه‌ریزی می‌شود.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد در ادامه سخنان خود بیان کرد: در راستای هماهنگی و بررسی موضوع جلسه توجیهی با حضور بخشدار بخش مرکزی و دهیار روستا و یکی از مروجین کتاب روستا، رییس صندوق کارآفرین شهرستان و در رأس آن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد در روز دوشنبه به‌صورت مجازی با مسوولین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و 50 روستای منتخب، برگزار شد.

جوانبخت با بیان اینکه سقف تسهیلات نامحدود و بستگی به نوع طرح ارائه شده دارد، گفت: هدف از راه‌اندازی این طرح تقویت حوزه اقتصادی فرهنگ در راستای تحقق سیاست‌های اقتصادی مقاومتی است.

این مسئول تلاش برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری در سطح ملی و منطقه‌ای و بین المللی، کمک به راه‌اندازی و رونق کسب و کارهای فرهنگی و هنری در روستاها، شناسایی آوزش و تقویت ظرفیت‌های بومی ومحلی در حوزه فرهنگ و هنر، حمایت از فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی و هنری در مناطق روستایی و تقویت نشاط اجتماعی و مبارزه با آسیب‌های اجتماعی را از دیگر اهداف این طرح عنوان کرد.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنان خود گغت: امیدواریم دهیار و شورای اسلامی روستای داشخانه با ارائه یک طرح خوب و قابل اجرا بتوانند تسهیلات ویژه این کسب و کار فرهنگی را دریافت کنند.

یادآوری می‌شود، روستای داشخانه مهاباد در سال 1394 و در دومین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار كتاب، به عنوان یكی از 10 روستای برتر این جشنواره در سطح كشور انتخاب شد. این در حالی بود که كتابخانه «زانست» روستا در پاییز سال 91 با كمك و همت اهالی، اعضای شورای روستا و امام جماعت روستای داشخانه، فعالیت خود را آغاز كرده بود. این کتابخانه دارای بیش از 5000 جلد كتاب بوده و 132 نفر از اهالی این روستا عضو این كتابخانه هستند.

روستای داشخانه در 40 كیلومتری شمال مهاباد و در بخش مركزی این شهرستان واقع شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها