سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
73 چاپخانه در استان آذربایجان‌غربی طی 9 ماه اول امسال تعطیل شده‌اند

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران و کانون‌های تبلیغاتی آذربایجان‌غربی گفت: در 9 ماه اول امسال 73 واحد چاپخانه در استان به‌دلیل مشکلات بیمه و عدم نوسازی دستگاه‌ها تعطیل شدند.

مجید محبی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران و کانون‌های تبلیغاتی آذربایجان‌غربی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، اظهار کرد: در سطح استان آذربایجان‌غربی 380 واحد چاپخانه فعالیت می‌کردند که از این تعداد 73 واحد بیشتر به‌دلیل مشکل بیمه و عدم نوسازی دستگاه‌ها تعطیل شده‌اند.

وی افزود: تا ۶ سال گذشته آذربایجان‌غربی جزو ۳ استان برتر کشور در حوزه چاپ و نشر بود؛ ولی در حال حاضر به‌دلیل نبود دانش علمی به‌ویژه در چاپ سه‌بعدی، عدم حمایت برخی سازمان‌ها و عدم پرداخت تسهیلات برای به‌روزرسانی ناوگان چاپ استان، رتبه فعلی چاپ استان آذربایجان غربی در کشور کمتر از 10 نیست.

محبی عدم حمایت از صنعت چاپ استان و بیمه و دارایی را بزرگترین معضل چاپخانه‌داران آذربایجان غربی عنوان کرد و افزود: با وجود اینکه استان ظرفیت‌های خوبی در حوزه صنعت چاپ دارد، ولی عدم حمایت برخی سازمان‌ها و ادارات، باعث شده این صنعت با رکود و حتی تعطیلی یا ورشکستی برخی واحدها مواجه باشد.

وی با تاکید بر اینکه در زمان شیوع ویروس کرونا و مصادف شدن آن با ایام عید، خسارت زیادی به صنعت چاپ در استان وارد شد و بیشتر سالنامه‌ها، کاتولوگ‌ها و سررسیدها برگشت خورد، گفت: فعالان حوزه چاپ در استان آذربایجان غربی مطالبات زیادی از ارگان‌هایی از جمله علوم پزشکی و آب و فاضلاب استان دارند و می‌توان گفت خرید ما به‌صورت نقد بوده ولی فروش‌مان نسیه است.

 
رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان آذربایجان غربی، مشکل بیمه، مالیات، شرایط کرونایی، گرانی کاغذ و مواد اولیه، عدم مساعدت ادارات و بانک‌ها برای خرید و نوسازی دستگاه‌های به‌روز چاپ، برون‌سپاری و سفارش از استان‌های دیگر را ازجمله مشکلات اصلی صنعت چاپ در استان آذربایجان غربی عنوان کرد و خواستار همکاری بانک‌ها در اعطای تسهیلات کم‌بهره برای نوسازی صنعت چاپ استان شد.

محبی افزود: برای حل مشکلات مالیاتی چاپخانه‌داران تاکنون هیچ اقدامی ازسوی اداره مالیاتی استان صورت نگرفته است؛ به همین دلیل بسیاری از چاپخانه‌داران برای فرار از مالیات به صورت زیرزمینی فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه با بیان اینکه می‌توان گفت در سال 1400 تنها 50 درصد صنعت چاپ در استان فعال خواهد بود، آموزش را حلقه مفقوده صنعت چاپ در استان عنوان کرد و گفت: متاسفانه هیچ استقبالی از آموزش این صنعت در استان نمی‌شود و همین امر باعث رکود این صنعت در استان شده است.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان آذربایجان غربی همچنین خبر داد که در محدودیت‌های کرونایی هفته گذشته 3 واحد کافی‌نت در شهرستان ارومیه که به کار چاپ می‌پرداختند، پلمب شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها