سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶
«کتاب مستطاب آشپزی» جامع‌، دقیق‌ و موشکافانه‌ به آشپزی نگاه کرده است

سامان گلریز؛ چهره آشنای آشپزی ایران معتقد است: کتاب نجف دریابندری بسیار جامع‌تر، دقیق‌تر و موشکافانه‌‌تر از دیگر آثار این حوزه ازجمله کتاب «هنر آشپزی» رزا منتظمی به آشپزی نگاه کرده است.  

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «کتاب مستطاب آشپزی، از سیر تا پیاز» اثر نجف دریابندری با همکاری همسرش فهیمه راستکار است که به اذعان بسیاری از متخصصان این حوزه و علاقه‌مندان هنر آشپزی، یکی از جامع‌ترین و بهترین کتاب‌ها در این زمینه است. نجف دریابندری در دوران زندان با آشپزی آشنا و پس از آزادی با توجه به ذائقه ماجراجوی وی و همسرش آشپزی به یکی از سرگرمی‌هایش تبدیل شد. داستان ایده نگارش کتاب آشپزی نیز به سال‌ها پیش برمی‌گردد؛ به شبی که محمد زهرایی؛ مدیر نشر کارنامه در غیاب فهیمه راستکار مهمان دریابندری بوده و در هنگام صرف شام که خوراکی مکزیکی و دست‌پخت دریابندری بود، ایده اولیه نگارش کتاب شکل می‌گیرد. فهیمه راستکار در آغاز با این‌کار مخالفت می‌کند، اما در ادامه مدت هشت سال در کنار همسرش به نگارش کتاب کمک می‌کند.
 
«کتاب مستطاب آشپزی، از سیر تا پیاز» در مدت دو دهه، بیش از 30 بار تجدیدچاپ شد. این اثر در دو جلد با عنوان‌های «آشنایی و آموزش» و «دستورهای پخت‌وپز» در 1965 صفحه از سوی انتشارات کارنامه به چاپ رسیده است.


سواد و آگاهی نجف دریابندری در آشپزی 
سامان گلریز؛ سرآشپز بین‌المللیِ اهل مطالعه که دستی نیز بر قلم دارد و کتاب‌های آشپزی او در داخل و خارج از کشور به چاپ رسیده، در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، درباره «کتاب مستطاب آشپزی، از سیر تا پیاز» اثر مرحوم نجف دریابندری، بیان کرد: سال‌ها پیش که این کتاب به چاپ رسید، آن‌را خریدم و از همان زمان ارتباط بسیار خوبی با آن برقرار کردم. برای آشپزها و کسانی که در حال ورود به این عرصه هستند، همچنین همه علاقه‌مندان به هنر آشپزی، این کتاب بهترین راهنماست.
 
وی ادامه داد: نکته مهم درباره کتاب این است که این مرد خودش آشپز نبوده، ولی دیوانه و شیفته آشپزی بوده و بسیار زیبا و جذاب این هنر را ترسیم کرده است. او با ذائقه ماجراجو، استعداد آشپزی و تجربیاتی که از سفر به کشورهای مختلف دنیا اندوخته بود، توانست این مجموعه بی‌نظیر را خلق کند. موفقیت این کتاب حاصل تجربه، استعداد، تحقیق و پژوهش در زمینه ریشه غذاهای ملل مختلف و از همه مهم‌تر سواد و آگاهی نجف دریابندری در آشپزی است.
 

جلوه‌هایی از تاریخ، علم و هنر در «کتاب مستطاب آشپزی»
مولف کتاب «آشپزی روز» گفت: مطالعه این کتاب برای همه علاقه‌مندان و کسانی که در دایره این حرفه و هنر فعالیت می‌کنند، مفید و کاربردی است، اما اگر کسی اندکی سواد زمینه‌ای در حوزه آشپزی داشته باشد، بهتر می‌تواند از این کتاب بهره‌مند شود.
 
گلریز در توصیف این اثر ماندگار نجف دریابندری، افزود: از وقتی «کتاب مستطاب آشپزی، از سیر تا پیاز» را خواندم، سواد آشپزی‌ام بیشتر شد و هنوز هم هرگاه به مشکل و گرهی برمی‌خورم، نگاهی به آن می‌اندازم. این کتاب یک اثر تاریخی، علمی و هنری است و جلوه‌هایی از هرکدام از این عناصر را به تصویر می‌کشد. نگاه دریابندری در این اثر چندوجهی است.
 

هنر با امثال نجف دریابندری همیشه زنده است
وی، اظهار کرد: رزا منتظمی وقتی در سال 1343 کتاب معروف خود با عنوان «هنر آشپزی» را به چاپ رساند، فروش بالایی داشت و استقبال خوبی هم از آن صورت گرفت و هنوز هم این کتاب کارایی دارد، اما نکته این است که در آن دوره کتاب آشپزی دیگری در آن سطح وجود نداشت. اما کتاب نجف دریابندری، بسیار جامع‌تر، دقیق‌تر و موشکافانه‌‌تر به آشپزی نگاه کرده است.
 
این چهره آشنای هنر آشپزی ایران در پایان گفت: وقتی می‌گویند هنر هیچوقت نمی‌میرد و هنرمند همیشه زنده است، منظور امثال مرحوم نجف دریابندری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها