یکشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵
مخاطب ایرانی بیشتر از 20 هزار تومان برای کتاب صوتی هزینه نمی‌کند

دامون آذری با بیان این مطلب که ایجاد وحدت رویه برای تعیین قیمت‌ کتاب صوتی فرآیند دشواری است،‌ گفت: دخل و خرج تولید‌کنندگان کتاب‌های صوتی برابر است و هنوز به سود‌دهی نرسیده‌اند.

دامون آذری؛ موسس و مدیرعامل شرکت «آوانامه» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره قیمت‌گذاری کتاب‌های صوتی بیان کرد: کتاب‌‌های صوتی به دو روش دانلود  و در قالب نرم‌افزاری یا بسته فیزیکی عرضه می‌شود. معمولا قیمت کتاب‌های صوتی که از طریق سایت در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد در مقایسه با نوع فیزیکی، ارزان‌تر است. با توجه به تجربه‌ای که در مجموعه «آوانامه» به دست آمده،‌ به نظر می‌رسد که کتاب‌های صوتی در ایران بین 40 تا 60 درصد قیمت نسخه چاپی تعیین می‌شود. به‌عنوان مثال،‌ در حالی‌که نسخه چاپی کتاب «ملت‌ عشق» 40 هزار تومان عرضه می‌شود،‌ نسخه صوتی 20 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

هزینه تولید کتاب صوتی از کاغذی گران‌تر است
به گفته وی، باید به تفاوت قیمت‌گذاری نسخه کتاب‌های صوتی و نسخه کتاب‌های الکترونیکی توجه داشت. تولید‌کننده کتاب‌های الکترونیکی فقط نسخه چاپی را به قالب الکترونیکی تبدیل می‌کند. فعالیت فروشگاه‌های کتاب الکترونیکی مانند «فیدیبو» و «طاقچه» مصداق عرضه کتاب‌های الکترونیکی است. اما در جریان تولید کتاب‌ صوتی، هزینه استودیو، گوینده، تدوین‌گر، میکس  همچنین فرآیند دریافت چند مجوز وجود دارد، بنابراین هزینه تولید کتاب‌های صوتی از نسخه‌های الکترونیکی و حتی کتاب‌های کاغذی گران‌تر است.                 

آذری درباره قیمت‌گذاری محصولات «آوانامه» ادامه داد: برای تعیین قیمت کتاب‌های صوتی در «آوانامه» نرخ‌‌های متفاوتی را آزمون کردیم و با افزایش و کاهش قیمت، بازار را سنجیدیم. به‌نظر می‌رسد که مردم حاضر نیستند بیش از 20 هزار تومان برای خرید کتاب صوتی هزینه کنند. قیمت در مقایسه با محتوا برای مشتری کتاب‌ صوتی، اولویت صد در صد نیست، اما بی‌تردید یکی از مولفه‌های اصلی به حساب می‌آید.
 
باور کنیم که محتوا از قیمت مهم‌تر است
وی با اشاره به پیش‌فرض اشتباه درباره  کتاب‌های صوتی گفت: با توجه به نبود قانون کپی‌رایت در ایران، پیش‌فرض اشتباهی در جامعه ایجاد شده که چرا باید برای یک نسخه کتاب صوتی به‌عنوان مثال،‌ 20 هزار تومان پرداخت شود؟ اما به این موضوع توجه نمی‌شود که قیمت نسخه اصلی نرم‌‌افزار فتوشاپ یا ویندوز چند صد دلار ارزش دارد و بی‌توجهی به قوانین بین‌المللی در بازار ایران، به بهای دو هزار تومان خرید و فروش می‌شود. بسیاری از مردم هنوز به این باور نرسیده‌اند که محتوا از اهمیت بالاتری در مقایسه با قیمت برخوردار است.
 
موسس و مدیرعامل شرکت «آوانامه» با تاکید بر باور غلط مردم درباره نسخه‌ کتاب‌های صوتی بیان کرد: بار‌ها در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به مخاطبان درباره تفاوت نسخه‌های صوتی و لوح‌های فشرده غیر قانونی توضیح داده‌ایم. علاوه براین پیام‌های مختلفی را از سوی مخاطبان دربافت می‌کنیم، مبنی بر اینکه چرا باید نسخه صوتی را به‌عنوان مثال 10 هزار تومان خریداری کنیم، در‌حالی‌که دانلود آن از فضای مجازی به سهولت امکان‌پذیر است. فعالان و تولید‌کندگان کتاب‌‌های صوتی همواره با این مشکلات درگیر هستند.   
 
 به گفته وی، دیدگاه اشتباه درباره کتاب‌های صوتی در تکثیر غیر‌قانونی انواع نرم‌افزار‌های کاربردی و نسخه pdf  ده‌ها کتاب ریشه دارد.
 
موسس و مدیرعامل شرکت «آوانامه» درباره هماهنگی دخل و خرج تولید‌کنندگان کتاب صوتی ادامه داد: مجموعه‌هایی مانند «آوانامه» به معنای واقعی به سود‌دهی نرسیده‌اند و دخل و خرجشان همچنان برابر است.

این تولید‌کننده کتاب‌ صوتی درباره تاثیر شمارگان و تجدید چاپ کتاب‌های کاغذی بر میزان استقبال از نسخه‌های صوتی آن بیان کرد: میزان استقبال از کتابی در بازار نشر کاغذی بر تعیین قیمت نسخه صوتی آن در آوانامه تاثیر ندارد، علاوه براین بی‌تفاوتی مخاطب نیز بر کاهش قیمت بی‌تاثیر است. به‌عبارت دیگر تلاش می‌کنیم، براساس اصول مانند زمان کتاب صوتی، قمیت را تعیین کنیم.  

آذری، با بیان این مطلب که ناشران برای تعیین قیمت کتاب صوتی در نقش مشاور تولید‌کننده هستند ادامه داد: نشر کاغذی و کتاب صوتی دو تخصص مجزاست. ناشران کتاب‌های کاغذی، چندان با مشتریان کتاب‌های صوتی و تولید‌کنندگان کتاب‌های صوتی با مخاطبان کتاب‌های چاپی آشنا نیستند؛ بنابراین تلاش داریم تا قیمت‌گذاری نسخه صوتی را خودمان برعهده بگیریم. همفکری پایه همکاری مجموعه آوانامه با ناشران کتاب‌های چاپی است.
 
وی، با تاکید بر نا‌آگاهی مردم از تعریف، مزیت‌های نشر الکترونیکی، دیجیتالی و کتاب صوتی افزود: در حالی‌که فرهنگ استفاده از کتاب‌های صوتی در کشور‌های اروپایی و آمریکا به اصطلاح جا افتاده و حدود 200 هزارعنوان کتاب صوتی فقط در سایت ‌ادی‌بل بار‌گذاری شده، در ایران فقط  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای هزار نسخه از این کتاب‌ها مجوز صادر کرده است.

آذری تاکید کرد: تولید‌کنندگان کتاب صوتی، تلاش دارند تا فرهنگ استفاده از کتاب‌های صوتی را ترویج کنند اما برای ترویج  این فرهنگ باید از سوی حاکمیت و به‌ویژه رسانه‌‌ها برنامه‌هایی پیش‌بینی شود.

تشکیل انحمن بر قیمت‌گذاری کتاب‌های صوتی موثر است 
موسس و مدیرعامل شرکت «آوانامه» درباره تاثیر تشکیل اتحادیه، تشکل و یا انجمن در تعیین قیمت برای کتاب صوتی گفت: نزدیک 12 تولید‌کننده کتاب صوتی در ایران فعال هستند. صحبت‌‌هایی برای تشکیل انجمن بیان شده اما در حال حاضر انجمنی نشکیل نشده است. یکی از کارکرد‌های اصلی این انجمن بی‌تردید ایجاد وحدت رویه برای قیمت‌گذاری کتاب‌های صوتی و الکترونیکی است. ایجاد وحدت رویه فرآیند سختی است و نباید فراموش کرد که ناشران کاغذی نیز هنوز به این وحدت رویه در قیمت‌گذاری نرسیده‌اند.     

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها