چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۲
کتاب‌ها از زندگی و سیره امام رضا(ع) می‌گویند

به مناسبت ولادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت، حضرت امام رضا(ع) به معرفی کتاب‌هایی پرداخته‌ایم که درباره زندگی این حضرت نوشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به مناسبت ولادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت، حضرت امام رضا(ع) به معرفی کتاب‌هایی پرداخته‌ایم که درباره زندگی این حضرت نوشته شده‌اند. کتاب‌های فراوانی چه در زمینه کودک و نوجوان و چه در رده سنی بزرگسال درباره شخصیت و سیره امام رضا (ع) نوشته شده است اما شاید از مهم‌ترین کتاب‌های این حوزه بتوان به موارد زیر اشاره کرد.
 
امام رضا (ع)
نويسنده: زهره فنایی - شاعر: زهرا الماسی/ ناشر: آذر آوا
اثر حاضر مجلد دیگری از مجموعه «چهارده معصوم(ع)»، است، و ضمن آن مخاطبان گروه سنی«ب» و «ج» شرحی مختصر از زندگانی پیشوای هشتم شیعیان حضرت رضا(ع) را مطالعه می کنند. این مطالب در قالب شعر و داستان کوتاه همراه با تصاویر رنگی تنظیم یافته اند؛ و اطلاعاتی از قبیل: خصایل اخلاقی، نام پدر و مادر آن حضرت، توطئه مأمون خلیفه عباسی برای ولیعهدی امام(ع) و چگونگی به شهادت رسیدن حضرت رضا(ع) را به دست می‌دهند.


 

هشتمین خورشید تابان: زندگانی و سیره امام رضا (ع)
پدیدآور: اصغر ارشادسرابی/ ناشر: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی
شناساندن منزلت معنوی، علمی، اجتماعی و آموزه‌ها و رهنمودهای اهل‌بیت (ع)، بهترین راه گسترش دین و شعائر اسلامی است. کتاب حاضر با این هدف، به شرح زندگی و احوال امام هشتم شیعیان، امام رضا (ع) اختصاص یافته است. در تألیف این کتاب تلاش شده تا مطالب به شیوه تحلیل و بر پایه منابع فارسی و عربی معتبر و با نثری روان به رشته تحریر درآید. مطالب اثر در هشت فصل تدوین‌شده که طی آن به موضوعاتی چون: زندگی امام رضا (ع)، شخصیت اخلاقی و اجتماعی، شخصیت علمی حضرت، زندگی سیاسی، سفر امام از مدینه به مرو، ولایت‌عهدی، شهادت حضرت و ... پرداخته شده است.

 

سیاست و حکومت در سیره امام رضا (ع)
نويسنده: جلال درخشه، سیدمحمدمهدی حسینی‌فائق/ ناشر: احیاء امر ولایت
محور اصلی پژوهش حاضر، توصیف و استخراج مبانی و اصول اندیشه سیاسی امام رضا(ع) است. نگارنده در این اثر تلاش کرده تا با نگاه سیاسی به سیره امام رضا(ع)، ابعادی چون امامت و رهبری جامعه اسلامی، شناسایی حکومت و حکّام حق و باطل، تکالیف در زمان حکومت جور، انواع مقابله با حکومت جور و... را مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. همچنین، زندگانی و اندیشه امام هشتم، از امامت تا شهادت مورد بحث و مطالعه قرار گرفته و اوضاع شیعیان و خلفای عبّاسی تبیین شده است. نگارنده در بررسی زندگانی حضرت، بر متون روایی و حدیثی شیعه و سیره امام رضا(ع) استناد کرده و ولایت ایشان را که نقطه عطفی در تاریخ تشیع محسوب می‌شود، به طور خاص مورد پژوهش قرار داده است.

 

مهارت‌های ارتباط موثر در سیره امام رضا (ع)
نويسنده: علی جانفزا، علی خیاط/ ناشر: به نشر وابسته به آستان قدس رضوی
هنر يک پيام‌رسان ماهر، نخست يادگيري مقدمات، روش‌ها، عوامل برقراري ارتباط اثربخش و شناسايي موانع و بازدارنده‌ها و در درجه دوم استفاده بهينه از آن در زمان مناسب است. بي‌ترديد معصومان از بهترين ابزارهاي ارتباطي براي انتقال پيام الهي به مخاطبان گوناگون خود از مخاطب ساده تا عميق در شرايط زماني و مکاني به نيکوترين شکل بهره برده‌اند. نوشتار حاضر اين مهم را در سيره رفتاري و گفتاري امام هشتم پي گرفته است.
 
امام رضا (ع)
نويسنده: اسماعیل هنرمندنیا/ ناشر: سایه گستر
امام رضا (ع) در ۱۱ ذیقعده سال ۱۴۸ هجری قمری به دنیا آمده و از دوران کودکی و نوجوانی علوم دینی و دانش‌های دیگر را از پدر بزرگوارشان، امام کاظم (ع) آموختند. ایشان پس از به شهادت رسیدن امام کاظم (ع) به امامت رسیدند. در این مدت، مامون برای جلب توجه «علویان» آن امام را به «مرو»، پایتخت حکومتش، دعوت کرد و بعدها به دلیل مشکلاتی که امام در سر راه وی قرار می‌داد، مامون تصمیم گرفت ایشان را از مرو دور کند. بنابراین از امام خواست تا او را در بازدید از عراق همراهی کند. اما وقتی به سرخس رسیدند، مامون دستور داد امام را با انگور زهرآلود مسموم کنند و به شهادت برسانند. هشتمین شماره از مجموعه «داستان‌ زندگانی چهارده معصوم» به معرفی امام هشتم شیعیان اختصاص دارد.
 
رضا، رضا: داستانی بر اساس زندگی امام رضا (ع)
نويسنده: فریبا کلهر/ ناشر: سروش
کتاب حاضر، داستان گونه‌ای از زندگی امام رضا (ع) است که از زمان رسیدن پیغام "مامون" به امام رضا (ع) ـ برای رفتن به مرو و قبول ولایت عهدی ـ آغاز می‌گردد و با مرگ "مامون" خلیفه‌ عباسی، پایان می‌یابد. داستان، این‌چنین آغاز می‌شود: «تکه‌ای ابر نرم و پنبه‌ای، در آسمان بود. ابر دو سه روزی بود که به آسمان شهر مدینه رسیده بود، بر فراز نخلستان‌ها قدم زده بود، سایه‌اش را روی بام‌های خاک‌آلود شهر انداخته و گاهی هم جلوی خورشید را گرفته بود تا سایه‌ای باشد برای مردان خسته و عرق کرده‌ای که از نخلستان برمی‌گشتند».
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها