چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰
تازه‌های نشر اسرا در سی‌و‌چهارمین نمایشگاه کتاب تهران به پیشخان آمد

در هشتمین روز از سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سری به نشر اسرا زدیم و از تازه‌های نشر آن‌ جویا شدیم. مرکز نشر اسراء، در سال 1372 شمسی، با هدف تولید آثار حضرت آیت الله جوادی آملی به زبانهای مختلف، آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این مرکز در فاصله بین سی‌و‌سومین نمایشگاه کتاب تا نمایشگاه سی‌و‌چهارم چندین اثر تازه را روانه بازار نشر کرده است که در ادامه معرفی می‌َشوند.
 
«تسنیم فی تفسیر القرآن»: در این مجلد از موسوعه تفسیری حاضر به تفسیر آیات ۲۵۳ تا ۲۸۶ از سوره مبارکه بقره پرداخته شده و برخی از پیام‌های مهم فقهی، اخلاقی، تاریخی، اعتقادی، سیاسی و اجتماعی موجود در آن‌ها بیان شده است. مفسر ابتدا به تبیین معانی مفردات آیات مورد نظر پرداخته و پس از آن رابطه بین آن‌ها را بیان کرده و سرانجام مفاد آیات و روایات تفسیری وارد شده در مورد هر یک از آن‌ها را ذکر کرده است. این مجموعه تا جلد 24 به صورت عربی ترجمه شده است.
 
«سروش هدایت» (جلد دهم): 9 جلد از این مجموعه مربوط به مجموعه پیام‌های صادر شده از سوی آیت‌الله عبدالله جوادی آملی به مراسم مختلف علمی و همایش‌ها و کنفرانس‌های داخلی و خارجی با موضوعات گوناگون علمی، اجتماعی، اخلاقی و سیاسی است. دراین نوشتار که پنجمین جلد از یک مجموعه است، برخی از پیام‌هایی که آیة‌الله عبدالله جوادی آملی به مجالس مختلف و نشست‌های علمی در سراسر کشور و حتی خارج از کشور به مناسبت‌های مختلف ارسال کرده است، جمع‌آوری شده و نکات علمی مندرج در این پیام‌ها به صورت موضوعی و دسته‌بندی شده ارایه شده است.
 
«سلونی قبل ان تفقدونی» تحریر نهج البلاغه (جلد 4): کتاب «سلونی قبل ان تفقدونی» تحریر و تفسیر کتاب گرانسنگ نهج البلاغه تالیف حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی است. این کتاب حاصل 27 سال تفسیر و تحریر نهج البلاغه توسط علامه جوادی آملی است که از سال 1371 در خطبه‌‌‌‌‌‌‌های نماز جمعه شهر مقدس قم آغاز شده و در جلسات درس اخلاق ایشان ادامه دارد. این کتاب همچنین به زبان عربی نیز در انتشارات اسرا موجود است.
 
«ادب فنای مقربان» (جلد دوازدهم): این کتاب شرحی اخلاقی عرفانی بر معارف و آموزه‏های زیارت جامعه کبیره است. این زیارت حاوی فقرات بلند و معارف برجسته و تعالیم معنوی و انسان‏سازی است در شأن و مقام اهل‏بیت و تبیین مقامات و فضایل حضرات معصومین. نویسنده با مددگرفتن از تأملات عرفانی و با اتخاذ شیوه‏ای که آمیزه‏ای منسجم از فلسفه و عرفان و قرآن و حدیث است به توضیح معانی کلمات پرداخته سپس اشارات و تأویلات و معانی باطنی هر فقره را تشریح کرده است. این اثر تفسیری جامع بر جملات و عبارات زیارت جامعه کبیره است. شارح از اطلاعات لغوی، نحوی و عرفانی و استدلالی بسیاری برای روشن کردن ابعاد کلمات بهره گرفته است. در این مجلد شرح به اتمام می‌رسد.
 
«تسنیم قرآن» جلد 63 : در این مجلد از این دوره تفسیری به تفسیر آیات اول تا ۴۹ از سوره مبارکه اعراف و مباحث اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی، فقهی و تاریخی مربوط به این آیات پرداخته شده شده است. در همین راستا نگارنده ضمن بررسی کلیات و ویژگی‌های سوره اعراف، به تبیین سنت‌های الهی موجود در این سوره و مباحث مهم کلامی مندرج در آن پرداخته است.
«عقلانیت شهود» (جلد 6): حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب «عقلانیت شهود ؛ تحریر فصول الحکم قیصری» فرصت علم و علمی را مغتنم شمرده و از چند جبهه با رویکرد تحریری به ابعاد کتاب اسطوره‌ای فصوص الحکم جناب محی الدین ابن عربی پرداخته است.
 
«رجال تفسیری قرآن» (جلد 9): شیوه رایج درمیان محدثان، نقل حدیث با سند است و سند، مجموعه راویان در زنجیره نقل حدیث هستند که شناخت آنان برای پی بردن به درستی یا نادرستی گزارششان امری عقلایی است و پیشوایان معصوم علیهم السلام نیز فراگیر و بی تفکیک میان روایات فقهی و غیرفقهی برآن تاکید ورزیدند. در پژوهش کنونی تلاش شده است گزارشی از راویان روایات تفسیری درحوزه های گوناگون طبقه راوی، استادان و شاگردان، مذهب و گرایش فکری و جایگاه حدیثی او به دست داده شود.
 
«رحیق مخدوم»: شرح و تفسیر مباحث فلسفی کتاب اسفار اربعه تألیف ملاصدرا است. در این مجلد در ادامه مباحث مجلدات قبل، ابتدا به شرح قواعد فلسفی مربوط به قوه و فعل پرداخته شده و معانی مختلف قوه و فعل و تقارن آن‌ها با هم از منظری فلسفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. آنگاه نگارنده به اقسام قوه اعم از قوه فاعلی و فعلی اشاره کرده و مسبوقیت قوه نسبت به فعل،‌ احکام و قواعد فلسفی انواع قوه و برخی از شبهات وارد شده در این زمینه بررسی کرده است.
 
«قاعده الشرط الفقیهه»: این کتاب درباره یک «قاعده فقهی» است که بر گرفته از روایات خصوصاً روایت شریف نبوی است و ریشه در ایات قرآنی دارد یکی از آثار ارزشمند فقهی گسترده و عمیق حضرت آیت الله العظمی علامه جوادی آملی دامت برکاته است که حاصل تدریس ایشان در باره این قاعده مهم فقهی است که در سال 1391 از اردیبهشت تا اسفند طی 93 جلسه تدریس کرده‌اند.

به گزارش ایبنا، نمایشگاه کتاب 1402 تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها