سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۱
هویت بصری دومین اولویت برای انتخاب کتاب است

خبرنگار ایبنا امروز به گشت‌وگذاری در بخش ناشران عمومی نمایشگاه کتاب پرداخت تا به این پرسش مهم پاسخ بدهد که «طراحی جلد کتاب‌ها و غرفه‌آرایی چقدر به چشم مردم می‌آید؟» 

امروز خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به گشت‌وگذاری در بخش ناشران عمومی نمایشگاه کتاب پرداخت تا به این پرسش مهم پاسخ بدهد که «طراحی جلد کتاب‌ها و غرفه‌آرایی چقدر به چشم مردم می‌آید؟»
همه ما می‌دانیم جلد، پیشانی و ویترین یک کتاب است و ما همیشه در نگاه اول به مکان‌ها، کتاب‌ها، پوسترهای فیلم و... به رنگ‌های خاص و متضاد و طراحی‌های خاص جذب می‌شویم به‌طوری که بسیاری از فیلم‌ها با یک پوستر خوب به فروش موفقی دست پیدا می‌کنند.

در این گردش اول از همه به دو دانشجوی هنر برخورد کردیم که از غرفه وارش کتاب معماری خریداری کرده بودند.
​​​​​​
اولین نفری که به سراغش رفتیم تنوع جلد کتاب‌ها در حوزه هنر نظرش را جلب کرده بود و طراحی جلد را در خریدش مؤثر می‌دانست.

دومین نفر در حال خرید از نشر آوشت بود که گفت از خلاقیت‌های این نشر این است که غرفه‌داران لباس محلی گیلان را پوشیده‌اند و غرفه هم که طراحی شمالی داشت نظرش را جلب کرده بود. درمورد طرح جلدها هم گفت اولین چیزی که نگاه می‌کنم طرح روی جلد کتاب است.

سومین نفری که با او صحبت کردیم گفت طراحی غرفه‌های امسال بسیار بهتر از سال گذشته است و زیبایی غرفه‌ها به چشم می‌آید. در مورد طراحی جلد کتاب هم نظرش این بود که زیبایی به‌خصوص در کتاب‌های کودک و نوجوان بسیار مهم است.

نفر بعدی هم همان طور که انتظار می‌رفت از طراحی بهتر امسال نسبت به سال گذشته گفت و به نظرش بهتر بود اسم و چیدمان غرفه‌ها موضوعی باشد. از نظرش قشنگ‌ترین غرفه، مکتب وحی و ارمغان طوبی بوده است. در مورد جلد کتاب هم معتقد بود بستگی به مخاطب دارد که از چه قشری است و دنبال چه کتابی است.
 

غرفه نشر معارف برای نفر پنجم ما جلب‌توجه کرده بود. نویسنده، طراحی جلد و عنوان به‌ترتیب برایش مهم‌تر بود و البته گوشه‌چشمی هم به میزان فروش کتاب داشت که نشان‌دهنده مؤثربودن تبلیغات است.

برای نفر ششم خیلی طراحی جلد در خصوص کتابی که مدنظرش بود، می‌شناخت و قصد خریدش را داشت مهم نبود. اما گفت اگر کتابی را نشناسم مسلماً طراحی جلد برایم اهمیت دارد.

و اما نفر هفتم غرفه زیباسازی شهرداری تهران را دوست داشت و نظرش این بود زیبایی غرفه دلیل بر شلوغ‌بودنش نیست. اول عنوان و محتوای کتاب برایش اهمیت داشت تا موارد دیگر.
نفر هشتم گزارش ما، غرفه مهروماه را غرفه‌ای جذاب معرفی کرد. در خرید کتاب اصلاً طراحی برایش اهمیت نداشت و نویسنده و مترجم و ناشر را معیارهای اصلی خرید کتابش عنوان کرد.

و اما آخرین نفر مورد نظر ما غرفه کتاب‌آرا را زیبا و جذاب معرفی کرد و گفت از قبل عنوان و نویسنده کتاب را می‌شناسم و برای خرید می‌آیم و هنگام خرید توجهی به طرح جلد نمی‌کنم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها