دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹
افزایش قیمت ملزومات تولید کتاب؛ تاثیر نوسان بازار نرخ ارز

رصد قیمت ملزومات تولید کتاب در بازار نشان‌دهنده کاهش 20 هزار تومانی کاغذ در برخی گرماژها و افزایش قیمت کاغذ گلاسه، مرکب خارجی و زینک است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، ساره گودرزی؛ درحالی که یک ماه و نیم تا پایان سال 1401 زمان باقی مانده است، تغییر قیمت برخی اقلام و ملزومات حوزه کتاب به دنبال نوسانات نرخ ارز همچنان ادامه دارد، اگرچه این تغییر قیمت‌ها در برخی حوزه‌ها 3 تا 5‌هزار تومان است، اما در خریدهای تناژ بالا تأثیر دارد.
 
بازار کاغذ و مقوا از اول بهمن‌ماه تاکنون با نوسان قیمت 30 هزار تومانی همراه بوده که گاهی افزایش و گاهی کاهش داشته است، در هفته جاری اما این بازار، کاهش 20 هزار تومانی را تجربه کرده است. نگاهی به قیمت‌های کاغذ بازار در امروز (دوشنبه 17 بهمن‌ماه) حاکی از این است که هر بند کاغذ چینی 70 گرمی 70 در 100 به‌قیمت یک‌میلیون و 150 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.
 
اما با توجه به تقاضای بالای کاغذ چینی 70 گرمی 60 در 90 در بازار، این گرماژ کاغذ در هفته جاری به بندی 945 هزار تومان در بازار رسید.
 
در این میان کاغذ چاپ و تحریر چینی80 گرمی تغییر قیمتی نداشته است؛ به‌طوری که هر بند 70 در 100 گرمی آن حدود یک‌میلیون و 10 هزار تومان و هربند کاغذ چینی 80 گرمی 60 در 90 به قیمت یک‌میلیون و 50 هزار تومان است.
 
کاغذ گلاسه اما در بازار با افزایش 2 تا 3 هزار تومانی طی هفته جاری روبه‌رو بود و امروز بهای کاغذ گلاسه در گرماژ بالا و پایین تفاوت زیادی ندارد و هر دو به بهای 43 هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شوند.
 
افزایش قیمت زینک و مرکب خارجی
نگاهی به دیگر ملزومات تولید کتاب نیز حاکی از نوسانات 2 تا 5‌ هزار تومانی قیمت‌ها است، مرکب ایرانی در همه حوزه‌ها نسبت به سه هفته اخیر تغییر زیادی نداشته است و هر کیلو مرکب گلاسه ایرانی رنگی 153 هزار تومان، هرکیلو مرکب گلاسه مشکی به قیمت 120 هزار تومان، هرکیلو مرکب تحریر رنگی ایرانی، 133 هزار تومان و هرکیلو مرکب تحریر مشکی ایرانی نیز به 107 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.
 
مرکب گلاسه خارجی اما با نوسان 10هزار تومانی همراه بوده، به‌طوری که هر کیلوی آن حدود 265 تا 275 هزار تومان در بازار عرضه شده است.
 
زینک نیز که کالایی وارداتی به شمار می‌آید، حدود 5هزار تومان نسبت به هفته گذشته افزایش بها داشته است و هر ورق زینک بین 75 تا 80 هزار تومان در بازار قیمت‌گذاری شده است. براساس این گزارش، هرکیلو چسب سرد ایرانی نیز حدود 95 هزار تومان و چسب گرم کیلویی 190 هزار تومان عرضه شده است. هر گالن الکل ایزوپروپیل نیز حدود 75 تا 85 هزار تومان در بازار موجود است.
 
کارشناسان بازار ملزومات تولید کتاب بر این باور هستند که نوسانات موجود در حوزه کاغذ، مرکب یا زینک ناشی از نوسانات بازار ارز است، موضوعی که موجب رکود بازار شده است، بسیاری از فروشندگان به دلیل کمبود نقدینگی در بازار ترجیح می‌دهند اجناس خود را نقدی بفروشند، اما توان بازار در خرید نقدی نیست و همین مسئله تمایل فروشنده و خریدار را برای تأمین اجناس کاهش داده است.
 
به‌نظر می‌رسد سیاست دولت در ایجاد ثبات در نرخ ارز و حمایت از کالاهای تولیدی می‌تواند به ایجاد آرامش در بازار صنایع مختلف کمک کند، تولیدکنندگان برای سرمایه‌گذاری و تولید محصولات خود نیازمند رویکرد حمایتی و و آرامش هستند تا بدون دغدغه‌ به سمت خودکفایی حرکت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها