یکشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
دوزخ دانته در وحدت درخشید

گروه نمایش تونسی با اقتباس از جلد اول سه‌گانه «کمدی الهی» دانته نمایشی تحت همین عنوان در جشنواره تئاتر فجر روی صحنه‌ برده‌اند. از ویژگی بارز این نمایش می‌توان به نورپردازی‌های جذاب و همگون با داستان آن که همراه با موسیقی به جذابیت کار افزوده بود؛ اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ در چهل‌و‌یکمین جشنواره تئاتر فجر گروه نمایش تونسی، نمایشنامه‌ای با اقتباس از جلد اول سه‌گانه «کمدی الهی» دانته را به اجرا گذاشتند.

دانته آلیگری از سال ۱۳۰۸ میلادی تا زمان مرگش به مدت ۱۳ سال کتاب منظوم «کمدی الهی» را در سه جلد «دوزخ،برزخ،بهشت» نگاشت؛ که این کتاب از اولین و معروف‌ترین کتاب‌های ادبیات ایتالیا است. خلاصه داستان این کتاب به شرح زیر است:
«در سفر دانته به دنیای پس از مرگ، دو راهنما او را همراهی می‌کنند؛ در دوزخ و برزخ راهنمای او «ویرژیل»، شاعر رومی است که چند سده پیش از دانته زندگی می‌کرده؛ در بهشت راهنمای او بئاتریس پورتیناری است که دانته او را دوست می‌داشته و در کتاب زندگانی نو به شرح عشق خود به او پرداخته‌است. دانته در این کتاب از مراحل مختلف دوزخ، برزخ و بهشت می‌گذرد و در این مراحل با شخصیت‌های مختلف تاریخی برخورد می‌کند، تا عاقبت در آخرین مرحله بهشت به دیدار خدا می‌رسد. دانته در طبقه اول دوزخش اشخاصی مانند بوعلی‌سینا و صلاح‌الدین ایوبی را ملاقات می‌کند و هم‌چنین بزرگانی چون ارسطو و هومر که در نوع خود تجربه‌ای بی‌نظیر به حساب می‌آید.‌
 
این تئاتر که در بخش بین‌الملل جشنواره فجر شرکت کرده بود در اجرای دوم بر خلاف اجرای اول مورد استقبال بسیار مخاطبان قرار گرفت. در اقتباسی که کارگردان تونسی، حافظ خلیفه، از جلد دوزخ کمدی الهی داشته، شاعر برجسته جهان عرب ابوالعلاء العماری را جایگزین ویرژیل کرده بود؛ زیرا به عقیده برخی دانته در نگاشتن کمدی الهی از سبک داستان‌نویسی ابوالعلا در «رساله الغفران» الهام گرفته است.

اجرای کمدی الهی تونسی‌ها به قدری مورد علاقه مخاطبان بود که پس از گفت‌وگو با برخی از آنها اکثریت بر این باور بودند که در صورت امکان دوباره به دیدن این اجرا خواهند رفت.
از نکات مثبت این نمایش نورپردازی‌های جذاب و همگون با داستان بود که همراه با موسیقی جذابیت کار را چند برابر کرده‌بود. همچنین خلاقیت کارگردان در اجرای صحنه های تراژدیک نمایشنامه و شکستن دیوار چهارم بسیار تحسین برانگیز بود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها