دوشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
سهم 27 درصدی کتاب‌های دفاع مقدس در حوزه تاریخ / «سلام بر ابراهیم» بر قله کتاب‌های پر شمارگان بهار 1401

براساس گزارش خانه کتاب و ادبیات ایران مربوط آثار چاپ شده در بهار 1401، سهم کتاب‌های حوزه دفاع مقدس در رده‌بندی دیویی تاریخ 27 درصد است و 4 عنوان کتاب‌های دفاع مقدس از جمله «سلام بر ابراهیم» (جلد یک) بر قله کتاب‌های با شمارگان بالا در این فصل قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، یکی از وظایف اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رصد بازار کتاب و اقدامات حمایتی از بازار نشر و کتاب است. این وظیفه تخصصی به‌طور خاص به خانه کتاب و ادبیات ایران محول شده است و در این راستا مجموعه فوق به شکل منظم و در دوره‌های زمانی مشخص اقدام به انتشار گزارش‌های آماری از بازار کتاب و نشر می‌کند.
 
در تازه‌ترین گزارشی که خانه کتاب و ادبیات ایران از وضعیت بازار کتاب در فصل بهار منتشر کرده است، مشخص شده که کتاب‌های حوزه دفاع مقدس و فرهنگ مقاومت که زیر مجموعه رده ‌بندی دیویی گروه تاریخ قرار می‌گیرند، در فصل یاد شده سهم 27 درصدی داشته‌اند. به عبارتی از بین 1563 عنوان کتاب حوزه تاریخ که در بهار امسال منتشر شده‌اند، تعداد 425 عنوان آن (معادل 27 درصد) به موضوعات حوزه دفاع مقدس اختصاص داشته است.
 
289 کتاب چاپ اولی دفاع مقدس
در صفحه پنجاه ششم این گزارش ملاحظه می‌شود در مدت زمانی یاد شده مدنظر این گزارش تعداد 419 عنوان کتاب تالیفی دفاع مقدس به همراه 6 عنوان ترجمه در این حوزه روانه بازار نشر شده است. از این تعداد 289 عنوان، کتاب چاپ اولی و 136 عنوان آثار تجدید چاپی هستند.
 
 
«سلام بر ابراهیم» در راس پرشمارگان
از جمله نکات جالب توجه در این گزارش مربوط به پرتکرارترین کتاب‌های چاپ مجدد است، تنظیم‌کنندگان این گزارش برای اینکه آمار واقع‌بینانه‌ای از میزان استقبال از کتاب‌ها ارائه کنند فقط به کتاب‌هایی که ممکن است است با شمارگان پایین تجدید چاپ ‌شوند بسنده نکرده‌اند و مجموع شمارگان هر چاپ و تعداد تجدید چاپ‌ها را باهم محاسبه کرده‌اند. براین اساس از 614 عنوان کتابی که در بهار امسال بیش از یکبار تجدید چاپ شده، جلد اول کتاب «سلام بر ابراهیم» بر قله آثار با بیشترین تجدید چاپ توام شمارگان بالا ایستاده است.
 
گزارش نشان می‌دهد در بازه یاد شده تعداد 406 هزار نسخه از کتاب «سلام بر ابراهیم» (جلد اول) در 10 نوبت چاپ منتشر شده است. همچنین جلد دوم از این مجموعه نیز در فصل بهار 4 بار تجدید چاپ شده و در مجموع 50 هزار نسخه از این کتاب روانه بازار نشر شده یا اینکه با اتمام چاپ در نوبت عرضه به بازار است و به این ترتیب این کتاب هم در رتبه هفتم پرشمارگان بهار امسال قرار دارد.
 
انتشار 21 هزار نسخه از «حاج قاسمی که من می‌شناسم»
از دیگر کتاب‌های دفاع مقدسی با تجدید چاپ بیش از یکبار و شمارگان بالا می‌توان به اثری با عنوان «حاج قاسمی که من می‌شناسم» اشاره کرد. این کتاب رتبه دوازدهم پرشمارگان بهار را از آن خود کرده و این اثر توسط نشر خط مقدم آماده و منتشر شده است. این کتاب طی فصل بهار 21 بار تجدید چاپ شده و در مجموع تعداد 21 هزار نسخه از آن منتشر شده است.
 
همچنین کتاب «سیمای سلیمانی» در جایگاه هجدهم پرشمارگان، دیگر اثر مربوط به نشر خط مقدم نیز با 16 بار نوبت چاپ و تعداد 17 هزار نسخه روانه بازار نشر شده یا با اتمام چاپ در نوبت عرضه به بازار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها