دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۹
برنامه‌های دهه فجر سازمان فرهنگی هنری با نام «آینده روشن» اعلام شد

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برنامه‌های این سازمان به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با عنوان «آینده روشن» را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، سیدعلیرضا فاطمیان‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برنامه‌های این سازمان به مناسبت دهه فجر را تشریح کرد و گفت: همزمان با فرا رسیدن چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بسته برنامه‌های «آینده روشن» را در سه محور محتوایی تقویت باورهای عمومی برای امید به آینده انقلاب اسلامی، ترویج و گسترش نمادهای هویت ملی و افزایش آگاهی مردم از تاریخ انقلاب اسلامی پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی افزود: چهارمین دوره برنامه «فصل رویش» امسال با تجلیل از رویش‌های انقلاب اسلامی در عرصه‌های فرهنگی، هنری، علمی و ورزشی برگزار می‌شود. در این برنامه ضمن تشکیل شورای انتخاب، جوانان انقلابی که در عرصه‌ها و حوزه‌های مختلف فعالیت شاخص و چشم‌گیری داشته‌اند معرفی و تندیس رویش به آنها اهدا می‌شود. 

فاطمیان‌پور بیان کرد: پنج نمایشگاه «ایران ما انقلاب ما» در مسیر راهپیمایی روز ۲۲ بهمن به همراه اجرای برنامه‌های دیگر برای شهروندان برپا می‌شود که شامل غرفه نماشگاهی آشنایی نوجوانان با بیانیه گام دوم، غرفه نقاشی و رنگ آمیزی کودکان همراه با اهدا جوایز و محصولات فرهنگی متنوع، غرفه عکس یادگاری و اجرای برنامه های متنوع فرهنگی هنری است.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری در حوزه تولید محصولات مجازی با شیوع ویروس کرونا رشد قابل توجهی داشته است، گفت: این فعالیت‌ها در دهه فجر هم ادامه خواهد داشت و محصولاتی در محور تاریخ شفاهی پهلوی، مقایسه انقلاب ایران با سایر انقلاب‌های جهان، معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی، معرفی شهدای انقلاب، روایت تاریخ شفاهی مردم از پیروزی انقلاب، روایت انقلاب از بیان غیرایرانیان، انقلاب ایرانی در عصر ظهور و اندیشه و گفتمان انقلاب اسلامی، تبیین و معرفی بیانیه گام دوم و جهاد تبیین تولید و در فضای مجازی منتشر می‌شود. مجموعه محصول «کتابدارن» از دیگر تولیدات فضای مجازی این سازمان است که با هدف معرفی کتاب‌های حوزه مقاومت و انقلاب اسلامی در قالب پادکست، موشن گرافی و فتوکلیپ  توسط تمامی کتابخانه‌های سازمان فرهنگی تولید و منتشر می‌شود. 

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری با اشاره به فرمایش رهبر انقلاب مبنی بر نصب پرچم جمهوری اسلامی بر سردرخانه‌ها در ایام دهه فجر از برگزاری پویش «هر خانه یک پرچم» برای پنجمین سال پیاپی خبر داد و گفت: این پویش با هدف ترویج نصب پرچم جمهوری اسلامی ایران بر سر در خانه‌ها توسط شهروندان و با مشارکت تولید کنندگان و گروه‌های مردمی انجام می‌شود. 
وی در ادامه به جشنواره «بازی‌های دیجیتال فجر» اشاره کرد و گفت: این جشنواره برای مخاطبان نوجوان به صورت حضوری در فرهنگ‌سرای خاوران و با مشارکت تولیدکنندگان بازی‌های دیجیتالی برگزار می‌شود. بازی‌های این جشنواره شامل بازی‌های کنسولی و موبایلی با محتوای انقلابی است.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری گفت: مسابقه «هزار هزار پولک نور» با هدف ترویج سرود جمهوری اسلامی ایران در بین کودکان و نوجوانان  برگزار می‌شود. این جشنواره در دو بخش گروهی و انفرادی است. بخش گروهی اختصاص به ۳ رده سنی زیر ۶ سال، ۶تا ۸ سال و ۹ تا ۱۲ سال اختصاص دارد و بخش انفرادی نیز در ۳ رده سنی زیر ۶ سال، ۶ تا ۸ سال و ۹ تا ۱۲ سال برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند تا ۱۶ بهمن در گروه‌های جمعی یا انفرادی اقدام به خواندن سرود جمهوری اسلامی ایران کنند و پس از ضبط فیلم کوتاه به دو شیوه در قالب لوح فشرده به دبیرخانه مسابقه به نشانی تهران، خیابان ولیعصر(عج)، بالاتر از پارک ساعی، کوچه ساعی دوم، فرهنگ‌سرای سرو یا به شماره واتساپ 09335979594 ارسال کنند. شرکت‌کنندگان باید با مراجعه به پرتال فرهنگ‌سرای سرو نسبت به دریافت فایل صوتی مسابقه اقدام کرده و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 88881879 دبیرخانه مسابقه تماس حاصل کنند.

وی افزود: همچنین ششمین جشنواره «دستاوردهای کانونی و مراکز مشارکتی» با هدف به نمایش گذاشتن دستاوردها و تولیدات کانون‌ها و مراکز مشارکتی سازمان و تقدیر از کانون‌های برتر برگزار می‌شود.

فاطمیان‌پور بیان کرد: در ایام دهه فجر جشنواره «مدرسه انقلاب» با مشارکت و همکاری انجمن اسلامی دانش‌آموزان شهر تهران در بین نوجوانان و دانش‌آموزان شهر تهران برگزار می‌شود.
وی افزود: اتوبوس‌های کتابگرد «هدهد» چند سالی است که در نقاط مختلف تهران خدمات کتابخانه‌ای ارائه می‌کنند و در دهه فجر نیز با حضور در روستاهای محروم اطراف تهران به اجرای برنامه و برگزاری مسابقه  برای کودکان و نوجوانان می‌پردازند.

فاطمیان‌پور بیان کرد: مسابقه کتابخوانی: «کتاب ماه» با موضوع انقلاب اسلامی و از کتاب‌های «خون دلی که لعل شد» نوشته‌ محمدعلی آذرشب و «۴۰ سال با انقلاب» نوشته‌ سیدمحمدحسن محمودی برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای تهیه نسخه الکترونیکی کتاب «۴۰ سال با انقلاب» و همچنین سوالات مسابقه می‌توانند به  پورتال کتابخانه‌ عمومی شهر تهران به آدرس tlibrary.tehran.ir مراجعه کنند. همچنین از طریق وبگاه رسمی manvaketab.ir (شبکه توزیع کتاب خوب در کشور) با کد تخفیف ketabmah و همچنین از طریق ارسال نام کتاب به سامانه پیام کوتاه 3000141441 کتاب «خون دلی که لعل شد» را با تخفیف ویژه، تهیه کنند. شرکت‌کنندگان پاسخ‌های هر کتاب را از ۱۶ بهمن تا ۱۵ اسفندماه 1400 به ترتیب به‌صورت یک عدد ۱۰ رقمی (از چپ به راست) به شماره ۲۰۰۰۱۸۳۷۴۵ پیامک کنند. به ۴۵ نفر از برگزیدگان مسابقه به قید قرعه، جایزه نقدی ۴ میلیون ریالی اهدا خواهد شد.
 علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره 96653462 تماس بگیرند.

 وی افزود: همچنین پویش میدانی «نشان ایران» نیز با راه‌اندازی ایستگاه و نصب استیکر و نقش پرچم ایران بر شیشه خودروهای سواری اجرا می‌شود و فضای شهر را برای دهه فجر مهیا می‌کند.

معاون فرهنگی هنری بیان کرد: مراسم «برخیزید» ۱۲ بهمن همزمان با شروع دهه فجر با برنامه‌های مختلفی همچون؛ اجرای سرود جمهوری اسلامی توسط گروه مارش ارتش (زنده)، اجرای سرود توسط گروه سرود رضوان، سخنرانی، روایتگری، برپایی غرفه‌های فرهنگی هنری و مذهبی، غبار روبی، عطر افشانی و گلباران مزار شهدای انقلاب در گلزار شهدای بهشت زهرا(س) برگزار می‌شود. 

فاطمیان‌پور گفت: همچنین در حوزه هنرهای تجسمی نیز نمایشگاه «پرواز ۵۷» با نمایش عکس‌های تاریخی از انقلاب اسلامی و اجرای برنامه‌های اختصاصی مانند سرود در دهه فجر در فرودگاه مهرآباد برپا می‌شود.

وی در ادامه تشریح برنامه‌های فرهنگی این سازمان در دهه فجر گفت: کتاب «برسد به دست رهبرم»  مجموعه آثار منتخب و گردآوری شده از پویش «نامه‌ای به رهبرم» است که در بهمن سال گذشته برگزار شد. این آثار پس از داوری در یک کتاب ۹۵ صفحه‌ای به همت انتشارات «روایت فتح» منتشر شده است که امسال و همزمان با صدور بیانیه گام دوم انقلاب ۲۳ بهمن ساعت ۱۶ در فرهنگ‌سرای رازی رونمایی می‌شود. 

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری با اشاره به برپایی «فرهنگ‌سرای منتظر» گفت: با توجه به برپایی آیین نماز جمعه در روز ۲۲ بهمن،  فرهنگ‌سرای منتظر نیز توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در محل نماز جمعه تهران برگزار می‌شود و ضمن ارائه خدمات فرهنگی و تفریحی متنوع به نمازگزاران، محصولات مرتبط با موضوع سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در غرفه‌های این فرهنگ‌سرا توزیع می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها