پنجشنبه ۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
افزايش فضای مطالعه يكی از راه‌های توسعه شهرستان است

فرماندار مهاباد گفت: افزايش فضای مطالعه يكي از راه‌های توسعه شهرستان است، و در تلاش هستيم طی سال‌جاری يا برای سال آينده يك پروژه برای افزايش سرانه كتابخانه‌ای در اين شهرستان تعريف كنيم تا بتوانيم كمبودهای موجود را جبران كنيم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربايجان‌غربی، دومين جلسه انجمن كتابخانه‌های عمومی شهرستان مهاباد به ریاست عارف خدرلو، معاون استاندار و فرماندار ويژه مهاباد، عزيز عزيزنژاد سرپرست شهرداری، طاهر جنگلي، عضو شورای اسلامی، سيامند جوانبخت، رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و ساير اعضای انجمن در محل فرمانداری مهاباد برگزار شد.

در ابتداي جلسه چيا قادری، رئيس اداره كتابخانه‌های عمومی مهاباد، گزارشي از وضعيت 6 ماهه اول سال جاری كتابخانه‌ها را ارائه داد.

وی با اشاره به وضعيت قرمز كرونايي در مهاباد و بسته بودن كتابخانه‌ها در اين شرايط گفت:  فعاليت‌های كتابخانه‌ای در فضای مجازی ادامه دارد و در كتابخانه شيخ شلتوت طرح «كتاب پيك» 2 روز در هفته اجرا می‌شود.

قادری با عنوان اين موضوع كه در حال حاضر در شهرستان مهاباد با 3 باب كتابخانه عمومی  براي هر 75 هزار  نفر يک كتابخانه وجود دارد و از سرانه كشوری و استانی پايين‌تر است؛ خواستار توجه بيشتر مسئولين به ساخت كتابخانه در مهاباد و شهرهای فاقد كتابخانه شد.

عزيز نژاد، سرپرست شهرداری مهاباد از پرداخت مبلغ قابل توجهي از بدهی نيم درصد كتابخانه‌ها در طي روزهای آينده خبر داد و  همچنيبن عنوان كرد حاضر به كمک و همكاری با نهادهای مردمی كه در نهضت ايجاد كتابخانه و ترويج كتابخوانی تلاش دارند، هستيم.

طاهر جنگلی، عضو شوراي اسلامي شهر مهاباد در ادامه اين جلسه اظهار كرد: مهاباد با كسب مقام‌های متعدد در بخش فرهنگي در سطح كشور، بهتر است دارای المان‌های فاخر فرهنگي باشد و المان‌های موجود برازنده و بيان كننده دستاوردهای اين حوزه باشند.

وی افزود: زيرساخت‌های فرهنگی شهرستان در حال حاضر جزو ابنيه‌های فرسوده استان و حتی كشور محسوب می‌شوند و كمبود سرانه فرهنگي در اين بخش به شكل ملموسی بسياری از فعاليت‌هاي فرهنگي و توسعه‌ای را با چالش جدي روبرو كرده است.

جنگلی ادامه داد: شورا و  شهرداری جهت توسعه فضاي فرهنگي در شهر آماده همكاری است و مشكلي براي واگذاری قرائت‌خانه شهرداری به اداره كتابخانه‌های عمومی  جهت انتقال كتابخانه مجتمع فرهنگی وجود ندارد و منتظر روال قانونی كار هستيم.

عارف خدرلو، فرماندار مهاباد بیان كرد: با توجه به پتانسيل و فرهنگ بالای مهاباد، فضاي مطالعه و كتابخانه‌ای باید متناسب با افتخارات بدست آورده شهرستان باشد و براي ارتقای شريط موجود بايد از همه ظرفيت‌ها استفاده كرد.

فرماندار ويژه مهاباد با تاكيد بر اينكه افزايش فضای مطالعه يكی از راه‌های توسعه شهرستان است، اظهار کرد: در تلاش هستيم طي سال‌جاری يا برای سال آينده يك پروژه برای افزايش سرانه كتابخانه‌ای در اين شهرستان تعريف كنيم تا بتوانيم كمبودهای موجود را جبران كنيم.

خدرلو، با بيان اينكه كاهش سرانه مطالعه نيز بايد كارشناسی و بررسی شود، گفت: كيفيت و به روز بودن كتاب‌های موجود و همچنين تنوع كتاب‌ها می‌تواند بر افزايش سرانه مطالعه و عضويت در كتابخانه‌ها تاثيرگذار باشد.

وي با اشاره به اينكه نيم‌درصد از درآمد شهرداري‌ها بايد به كتابخانه‌های عمومی شهرها اختصاص يابد، گفت: برهمين اساس امسال طی سه مرحله مبالغی توسط شهرداری مهاباد بايد به كتابخانه‌های عمومی اين شهرستان اختصاص يابد.

انتقال كتابخانه مجتمع فرهنگي به ساختمان قرائت خانه شهرداری، پرداخت مبلغ قابل توجه نيم درصد از سوی شهرداری، ايجاد پيشخوان كتاب در روستاهاي با جمعيت بالا، تخصيص بودجه لازم از اعتبارات ملي و استانی جهت ساخت كتابخانه و برگزاري مسابقات كتابخواني در سطح شهرستان با همكاری دستگاه‌های فرهنگی از جمله مصوبات جلسه بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها