پنجشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶
دولت لایحه بدهد مجلس هم آماده رفع مشکلات فعالان صنعت چاپ است

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در آئین روز صنعت چاپ، گفت: در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برای تسهیل موانع و مشکلات صنعت چاپ همچنین اصلاح ایرادات و مشکلات این حوزه آمادگی داریم.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، آئین روز ملی صنعت چاپ، با حضور محمد‌مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌‌‌‌الاسلام والمسلمین مرتضی آقا‌طهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و فعالان عرصه چاپ امروز پنج‌شنبه(11 شهریور‌ماه) در شرکت چاپ ایده‌پردازه برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین آقاطهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید تلاش کنیم کارها را به شکل انقلابی و جهادی انجام دهیم، گفت: درباره مشکلات و دغدغه های صنعت چاپ که بیان شد این آمادگی در کمیسیون فرهنگی وجود دارد که برای تسهیل موانع و مشکلات این حوزه اقدام کنیم.


وی افزود: از سوی دیگر برای اصلاحات و رفع ایردات قوانین موجود نیز این آمادگی در میان کمیسیون وجود دارد و برای تسهیل گیری آماده هستیم زیرا معتقدیم کمیسیون فرهنگی کمیسیون چابکی است.
 
آقاطهرانی با طرح عنوان «نفی سبیل» توضیح داد: نفی سبیل یعنی مومنان باید در همه زمینه‌ها خودکفا شوند و  در بخش‌ صنعت ما آمادگی همکاری با کمیسیون صنعت یا سایر کمیسیون ها را داریم تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم. در این زمینه‌ اگر طرح و لایحه‌ای از سوی دولت در حوزه چاپ به دست ما برسد‌، آمادگی داریم که کار را در نشست‌های تخصصی بررسی و موانع و مشکلات را برطرف کنیم.
 
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد:‌ قول می‌دهم کارها و مشکلات و موانع حوزه چاپ را هرچه زودتر در همکاری و تعامل با دولت و صنف برطرف کنیم.
 
5 درصد چاپخانه‌ها در حوزه نشر کتاب فعالیت می‌کنند
ابوالحسنی با اشاره به اهمیت نامگذاری ۱۱ شهریورماه به نام روز ملی صنعت چاپ گفت: مشکلات در این صنعت زیاد است که به برخی از آن‌ها به اختصار اشاره می‌کنم. صنعت چاپ صنعت بزرگی است و روزی که قرار شد زیرمجموعه وزارت ارشاد باشد اغلب چاپخانه‌ها در حوزه چاپ و نشر کتاب، فعالیت می‌کردند‌. اکنون تنها در حدود پنج درصد در حوزه چاپ و نشر کتاب، و ۹۵ درصد در حوزه بسته‌بندی که در ارزآوری نقش بسیار مهمی دارد،‌ فعال هستند.
 
رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران افزود:‌ نمی‌توان بُعد فرهنگی و صنعتی چاپ را از یکدیگر جدا و با کمتر از ۴۰ میلیارد تومان سرمایه، چاپخانه ایجاد کرد. نیازمندم تغییر ساختار و تدوین قانون هستیم همچنین بخش صنعتی چاپ باید جدی‌تر دیده شود. در قوانین فعلی سرفصلی برای حمایت از صنعت چاپ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود ندارد. وزارت صمت نیز می‌گوید، چاپ زیرمجموعه ارشاد است؛ بنابراین حمایتی نمی‌کند.
 
ابوالحسنی ادامه داد: سال گذشته جدیدترین دستگاه چاپ لیبل وارد کشور شد، یک‌میلیون یورو هزینه خرید این ماشین بود، ولی برای ترخیص آن از گمرک 9 ماه با مشکل مواجه بود با آغاز فعالیت دولت سیزدهم، به آینده صنعت چاپ امیدواریم و از سوی دیگر به مجلس هم امیدوار هستیم که یک مجلس انقلابی است.
رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان تهران با اشاره به مشکلات دیگر این صنعت گفت: اکنون چاپخانه‌های بزرگ به حاشیه تهران منتقل شده‌اند و زیرمجموعه اتحادیه نیستند و زیرمجموعه اتحادیه‌های دیگر قرار گرفته‌اند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه ورود پیدا کرد و در نامه‌ای به این چاپخانه‌ها خواستار حضور آن‌ها در زیرمجموعه اتحادیه ناشران تهران شد که هنوز اجرایی نشده است. امیدواریم این موضوع به زودی حل شود.

وی گفت: مشکل دیگر این است که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بازرسی چاپخانه‌ها، نیرو اندک است؛ در حالی‌که برای بازرسی، نیروی انسانی لازم داریم. چاپ، در بخش ارزآوری برای کشور نقش مهمی دارد، فعالیت در بخش‌های مختلف بسته‌بندی ازجمله نقاط قوت خدمات چاپ است که توان صادراتی را در بسیاری از کالاها ازجمله زعفران بالا برده است.                

 


داوود شایسته خصلت، پیشکسوت صنعت چاپ در سخنانی با بیان اینکه باید از روز صنعت چاپ حتی در دوره کرونا حفاظت و نگهداری کنیم، گفت: چاپخانه‌داران می‌توانند برای گرامی‌داشت این روز ارتقای شغلی کارکنان و افزایش حقوق را در این روز انجام بدهند و با تبریک آن به کارگران خود یادآور این روز مهم باشند.
 
در پایان این مراسم از پیشکسوتان صنف چاپ با حضور وزیر فرهنگ  و ارشاد اسلامی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، رئیس اتحادیه چاپخانه داران، مدیر مسئول روزنامه اطلاعات و عضو هیات مدیره اتاق اصناف تهران تقدیر شد.
 
در این مراسم از علی مخزن، مدیر چاپ طلایه مرجان، حسین محمدی مدیر چاپ تک، داوود شایسته خصلت متخصص و پیشکسوت چاپ، کریم زارع مدیر چاپ هما، سعید یگانه متخصص اپراتور ماشین الات چاپ و احمد سمیعی مدیر مسئول نشریه چاپ و نشر تقدیر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها