چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
شیراز آمادگی تأسیس دفتر یونسکو را دارد

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در آیین افتتاح دبیرخانه شهرخلاق شیراز اعلام کرد: آمادگی داریم دفتر یونسکو را در شیراز تاسیس کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، در این مراسم که سه‌شنبه‌شب با حضور دبیرکل و مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در ایران برگزار شد، کورش کمالی‌سروستانی مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، به مروری بر تاریخ شکل‌گیری سازمان یونسکو به عنوان یک نهاد فرهنگی زیرمجموعه سازمان ملل پرداخت و پیرامون ارتباط یونسکو با شیراز، گفت: یک سال پس از شکل‌گیری یونسکو یعنی در سال ۱۳۲۵ دولت ایران عضویت در این سازمان را پذیرفت و ۱۷ سال علی‌اصغرخان حکمت دبیرکل یونسکو بود.
 
وی به نقش علی‌اصغرخان حکمت در راه‌اندازی بنیادهای فرهنگی در ایران اشاره کرد و گفت: یونسکو در ایران در سال جاری ۷۵‌ساله می‌شود درحالیکه اولین اثری که در فهرست یونسکو قرار گرفت، بنای تاریخی تخت‌جمشید است و از قضا منظر باستانی فیروزآباد آخرین اثر ثبتی در این فهرست است.
 
به گفته مدیر گنجینه تاریخ فارس، در فهرست آثار مستند یونسکو ۹ اثر ثبت شده که ۲ اثر متعلق به استان فارس است. این در حالی‌ست که یونسکو همایش‌های مختلفی در مورد شخصیت‌های‌ مختلف ایران که ۴ مورد به فارس اختصاص دارد، برگزار کرده است.
 
کمالی‌سروستانی در ادامه پیرامون پیوستن شیراز به شبکه شهرهای خلاق تاکید کرد: برنامه‌ریزی و عملکردهای خلاقانه باید در تمام شهرها از جمله شهرهای خلاق اتفاق بیفتد.
 
سپس حجت‌الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با توجه به سفر دوروزه خویش به شیراز، عنوان کرد: صنایع و هنر مختلف از ملتی بر می‌آید که درون خویش بوستان و گلستان داشته باشند.

وی با بیان اینکه این خاک حاصل‌خیز است، ادامه داد: کشورهای اطراف هزینه می‌کنند؛ اما محصولاتشان برج‌ها و ساختمان‌های سربه‌فلک‌کشیده بی‌هویت است. 
 
ایوبی، اعلام کرد: آنچه در این دو روز دیدیم نشان‌دهنده تلاش ارزشمند گروهی عاشق است. آنچه دیدیم، نشان کار دل است و کار پیشانی نیست. کار بسیار فرهیخته‌ای است. محله نارنج شیراز خیلی جا برای حرف دارد. این محله جایگاه فرهنگ و هنر شده است. این محله قابل عرضه در جهان است.
 
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، افزود: آنچه امروز دیدم توسط عادل یزدی کار بسیار ارزشمندی در قالب دیوارنگارهایی به شیوه روایی است.
 
وی اضافه کرد: محور زندیه با اقداماتی که برای بهسازی و مرمت شده حس زیباشناختی بازاری‌ها را تحریک کرده و موجب همراهی آنان با شهرداری شده است.
 
ایوبی در پایان تاکید کرد: بنایی که با ذهن و اندیشه مردمان ساخته شود هرگز ویران نخواهد شد. یکی از مشکلات ما این است که از سنت دیرینه خود فاصله گرفتیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها