چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۵
فعالان حوزه كتابخانه‌های عمومی استان آذربايجان‌غربی تقدیر شدند

آئین گرامیداشت روز كتاب، كتابخوانی و كتابدار در استان آذربایجان‌غربی، به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان‌غربی در این آئین به بیان اهمیت كتاب و نوشتن كتاب در دین اسلام پرداخت و گفت: هرچه فرهنگ كتابخوانی درجامعه گسترش پیدا كند فرهنگ عمومی مردم تعالی می‌یابد. اولین آیاتی كه بر پیامبر اسلام نازل شد، در مورد خواندن بود و قرآن اصلی‌ترین معجزه پیامبر نیز از نوع كتاب است كه نشان‌دهنده اهمیت كتاب در دین اسلام است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی بیان كرد: اینكه خداوند در قرآن به قلم و به آنچه با قلم نوشته می‌شود، قسم می‌خورد، نشان دهنده ارزش نوشتن و نوشتار در دین اسلام است.

وی در ادامه گفت: ائمه معصومین خود كتاب می‌نوشتند و به نوشتن كتاب ارزش قائل بودند. و لذا چندین كتاب به قلم حضرت امیرالمومنین (ع) و با املاء پیامبر گرامی اسلام (ص) به یادگار مانده است. صحیفه سجادیه توسط حضرت امام سجاد (ع) املاء و توسط حضرت امام محمد باقر (ع) نوشته شده است.

امام جمعه ارومیه در ادامه به بیان دلایل عقلی و منطقی ارزش كتاب و كتابخوانی پرداخت و گفت: عقل و منطق اقتضا می‌كند كه در جامعه همه با كتاب انس بگیرند و به كتاب و كتابخوانی ارزش قائل شده و فرزندان خود را با خواندن كتاب مأنوس كنند.

این مسئول ادامه داد: هرچه فرهنگ كتاب و كتابخوانی در جامعه رشد و گسترش پیدا كند فرهنگ عمومی جامعه نیز به همان اندازه رشد و تعالی پیدا می‌كند و یكی از بهترین كارهای خیر برای خیرین تهیه كتاب و تأسیس كتابخانه است چرا كه شخصی كه علمی را از خود به یادگار می‌گذارد از آنچه كه مردم از آن علم استفاده می‌كنند ثواب و پاداش می‌گیرد.
 
 
خدیجه معصومی، مدیركل كتابخانه‌های عمومی استان نیز ضمن تبریك فرا رسیدن بیست و هشتمین دوره هفته كتاب گفت: بسیاری از فعالیت‌های اداره‌كل كتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی در یك سال اخیر، متأثر از شیوع بیماری كرونا بوده و در قالبی نو و با رویكرد سلامت محور اجرا شده است.

وی ادامه داد: سلامت جسم را با تقید به رعایت شیوه‌های بهداشتی در اولویت قرار دادیم و سلامت روح را در پیكره انس با كتابخوانی بیش از پیش ارج نهادیم. با همراهی كتابداران خدوم استان تلاش کردیم تا شیوع بیماری كرونا موجب ایستایی و ركود  كتابخانه‌ها و كاهش ضریب نفوذ این مجموعه فرهنگی نشود.

معصومی با ارائه گزارش مختصری از عملكرد اداره كل كتابخانه‌های عمومی استان گفت: در راستای ترویج فرهنگ كتابخوانی، پویش‌ها و طرح‌های مختلفی انجام دادیم كه مهم‌ترین آنها طرح «كتابخانه تابستانه» با هدف ترویج كتابخوانی و غنی‌سازی اوقات فراغت، طرح «چهل برگ حماسه» با هدف گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، پویش «وقف كتاب، خیر ماندگار» با هدف ترویج فرهنگ وقف كتاب و غنی‌سازی منابع كتابخانه‌های عمومی استان بوده  است.

این مسئول گفت: در جریان پویش وقف كتاب، تاكنون حدود 16 هزار جلد كتاب به كتابخانه‌های عمومی استان وقف شده است. همچنین امسال 27 هزار و 165 نفر در دهمین جشنواره كتابخوانی رضوی استان آذربایجان غربی مشاركت داشتند كه نسبت به سال گذشته بیش از 100 درصد رشد داشته است.
 
 
حجت الاسلام و المسلمین ناصر خدایاری، مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی نیز ضمن تقدیر از تلاش ‌های اداره كل كتابخانه‌های عمومی استان در راستای ترویج فرهنگ كتابخوانی گفت: كتاب بزرگراه توسعه اجتماعی و فرهنگی است‌ و خط و كتابت یكی از عناصر اصلی خمیرمایه تمامی تمدن‌ها بوده است و هیچ كشور توسعه یافته‌ای بدون توجه به مقوله كتاب، مدارج توسعه را طی نكرده است.

خدایاری افزد: با مطالعه و كتابخوانی میزان جهل و دانایی ما روشن می‌شود و با كتاب اندیشه  انسانی، صورتبندی، ویرایش و در معرض نقد و ارزیابی قرار می‌گیرد. كتاب سند اندیشه انسانی است. كتاب آئینه تمام نمای داشته‌های فكری انسانی است و بسیاری از نابسامانی‌های جامعه از نبود فرهنگ كتاب خوانی نشأت می‌گیرد.

وی ادامه داد: تا زمانی كه كسی احساس نیاز به مطالعه نكند ،دنبال كتاب نخواهد رفت  و باید زمینه و فضا را برای احساس نیاز مردم و بالابردن سرانه مطالعه فراهم كرد و به رشد زیرساختهای فرهنگی نیز توجه كرد.
 
 
سید باقر میرعبداللهی، مدیركل تأمین منابع نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور، نیز ضمن تبریك هفته كتاب و كتابخوانی گفت: 24 آبان ماه به نام روز كتاب، كتابخوانی و كتابدار نامگذاری شده است و این نامگذاری یك یادآوری است در تشریح مقام ارجمند كتابداران. كتابداران عینی‌ترین و واقعی‌ترین مواجهه را با اعضای كتابخانه دارند و اعضا نكته كانونی فعالیت نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور هستند.

وی ضمن قدردانی از تلاش مجدانه كتابداران در فضای مجازی گفت: شیوع بیماری كرونا تمامی عرصه‌های اجتماعی از جمله فرهنگ و كتاب را متأثر كرده است و فعالیت‌های كتابخانه را به سمت فضای سوق داده است و كتابداران در تهیه و توزیع و ارسال محتوا در فضای مجازی پیشتاز هستند.

مدیركل تأمین منابع نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور، در ادامه از تلاش مدیران نهاد برای اصلاح قانون نهاد و ردیف‌های بودجه‌ای گفت.

در این مراسم از برگزیدگان فعال در حوزه كتابخانه‌های عمومی و بیست و هشتمین دوره هفته كتاب در استان آذربایجان غربی به شرح زیر تقدیر شد:

فرمانداران و رؤسای انجمن كتابخانه‌های عمومی:
علی‌اكبر عسگری، فرماندار و رئیس انجمن سلماس
ایوب آذین‌پور، فرماندار و رئیس انجمن شاهین‌دژ

پیشكسوت برتر:
علی فیروزنیا

برگزیدگان فعالیت‌های ترویجی:
میترا عزتی، شهرستان تكاب
مینا طلائی، شهرستان نقده

خدمتگزار برگزیده:
امیر حسنی‌نیا، شهرستان شاهین‌دژ

برگزیدگان فضای مجازی:
نازیلا رحیم‌پور، سیامك محمدپور، رابعه خانعلی‌لو، مدیران صفحه مجازی كتابخانه مركزی ارومیه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها