چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
استقبال کردستانی‌ها از «تابستانه کتاب 99»/ رسانه ملی با تبلیغ طرح به رونق بازار کتاب کمک کند

بازار کتاب همزمان با آغاز طرح‌های فصلی حمایت از کتاب‌فروشی‌ها، تا حدود رونق می‌گیرد؛ اما با گذشت 14 دوره از این طرح‌ها به‌دلیل ضعف در تبلیغات، همچنان تعدادی زیادی از هموطنان از اجرای آن‌ها مطلع نمی‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان، در جامعه امروز، مشکلات معیشتی و اقتصادی روز به روز بیشتر قدرت خرید خانواده‌های ایرانی را کاهش می‌دهد از یک سو و شیوع ویروس کرونا و کسادی و تعطیلی تعدادی از کسب و کارها از سوی دیگر، موجب کاهش قدرت خرید کتاب و خط خوردن بیش از پیش محصولات فرهنگی در سبد خرید خانواده‌ها شده است.

طرح‌های فصلی کتاب از جمله طرح‌های تشویقی و حمایتی در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است که چند سالی است در کشور اجرا می‌شود و موجب رونق کتابفروشی‌ها و قرار گرفتن کتاب در سبد خانوار ایرانی شده است. اجرای این طرح‌ها از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با عاملیت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، به‌منظور رونق بخشیدن به بازار کتاب و ترویج کتابخوانی و با ارائه تسهیلاتی در قالب یارانه خرید کتاب از طریق کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور در رونق بازار کتاب و ترویج کتاب‌خوانی، بی‌تاثیر نبوده و اهالی حوزه نشر و کتاب کردستان معتقدند اجرای طرح‌های حمایتی از کتابفروشی‌ها موجب رونق بازار کتاب می‌شود.

در استان کردستان که 119 کتابفروشی دارد، امسال 44 کتابفروشی در طرح «تابستانه کتاب 99» مشارکت کردند. هر چند که این میزان مشارکت به نسبت تعداد کتابفروشی‌های استان رضایت‌بخش نیست اما 15 درصد رشد را در فروش، نسبت به طرح بهارانه کتاب در استان به‌دنبال داشته است.

آراس، آرسام، آشتی، آمیار، آینده، احمدی، امام غزالی، انتشارات کردستان، پیشه‌وا، توحید، چیستا، دانشمند، رها، زانست، زانکو، زانکو، زاهدی، شار، شمیم، شهرکتاب، فرهنگسرای هنر و اندیشه، نحوی، نشر فرهنگ، هرمس، کاردوخ، کاروان، کتاب زمان، کتاب ژیرا، کتابسرای سنندج، کتاب سرو سنندج، کتاب شهر، کتاب نالی، کتاب نوین، کتاب نیشتمان، کتاب هفت، کتابزون، کتابسرای الوان، کتابسرای امید، کتابسرای اندیشه، کتابسرای اندیشه، کتابسرای قلم، کتابسرای نگاه، کتابسرای روشنبیر و کتیبی مانگ، 44 کتابفروشی مشارکت‌کننده استان کردستان در تابستانه کتاب 99 هستند.

تبلیغات طرح‌های حمایتی حوزه کتاب ضعیف است
«سعدی سجادی»، مدیر کتابفروشی «آراس» سنندج در گفت‌گو با خبرنگار ایبنا در خصوص طرح‌های حمایتی از بازار نشر و کتاب اظهار کرد: متاسفانه چند ماه اخیر شاهد رکود بازار کتاب بودیم که خوشبختانه اجرای دو دوره از طرح‌های حمایتی بهارانه کتاب و تابستانه کتاب، به صورت نسبی در رونق بازار کتاب تاثیرگذار بوده است.

وی از تبلیغات اندک و ضعیف این طرح‌ها در رسانه ملی انتقاد کرد و افزود: با گذشت 14 دوره از اجرای طرح‌های حمایتی متاسفانه هنوز خیلی از مردم از این طرح‌ها بی‌اطلاع هستند و اگر تبلیغات محیطی به‌خصوص در رسانه ملی بیشتر باشد، شاهد استقبال خیلی خوب مردم خواهیم بود.
 

«خشایار متی‌پور» مدیر کتابفروشی «نشر فرهنگ» در سنندج نیز در این باره گفت: بروز و شیوع بیماری کرونا، گران شدن کاغذ، مشکلات معیشتی و عوامل متعدد دیگر در یک سال گذشته، بازار فروش کتاب را تحت تاثیر قرار داده است و اجرای طرح‌های حمایتی از کتاب خوشبختانه فرصتی برای نفس کشیدن کتابفروشی‌ها در این بازار بوده است.

وی با بیان اینکه طرح «تابستانه کتاب» در رونق و ترویج فرهنگ کتابخوانی بی‌تأثیر نیست، ادامه داد: در راستای اجرای این طرح‌ها مبلغی را برای هر کتابفروشی در نظر می‌گیرند که این مبلغ در چند روز اول اجرای طرح در بعضی کتابفروشی‌ها از جمله کتابفروشی خود ما به اتمام می‌رسد و ما شرمنده مشتری‌هایمان می‌شویم.

متی‌پور، خواستار افزایش اعتبارات طرح‌های حمایتی در استان‌ها شد و یادآور شد: با شرایط فعلی قیمت کتاب‌ها، سقف مبلغ مشخص شده به‌ازای یک نفر، خیلی اندک است و به‌نظر می‌رسد همسو با افزایش قیمت کتاب، باید سقف مبلغ خرید برای هر نفر در این طرح افزایش پیدا کند.

«محمدکاوان ابراهیمی»، مدیر کتابفروشی «کتاب شهر» سنندج نیز با اشاره به ظهور و بروز فناوری‌های نوین و فضای مجازی در جامعه و وجود تکنولوژی در همه عرصه‌ها یادآور شد: علیرغم گسترش تکنولوژی روز در همه امور اما کتاب همچنان حرف اول را در انتقال تجارب و تمدن بشری از نسلی به نسل دیگر می‌زند.

وی اضافه کرد: به‌نظرم اگر امروز نمایشگاه کتابی برگزار می‌شود یا حمایتی از ناشران می‌شود، باید بهتر و مطلوبتر انجام شود چرا که با اعتبار و بودجه کم نمی‌توان حمایتی در خور شان از خادمان عرصه کتاب و نشر انجام داد و یا در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی کاری کرد.

ابراهیمی، همچنین اجرای طرح‌های حمایتی از کتابفروشی‌ها را در خور توجه دانست و بیان کرد: این طرح‌ها خوشبختانه در کردستان از استقبال خوبی برخوردار است و مجبور رونق بازار کتاب می‌شود و مسئله‌ای که باید به آن توجه کرد، استمرار آن در همه فصول سال است.
 

«آریز رشیدی» مدیر کتابفروشی «هرمس» در شهرستان مریوان نیز با بیان اینکه اجرای طرح‌های حمایتی در دوران کسادی و رکود فعالیت کتاب‌فروشان به رونق آن‌ها کمک می‌کند، اذعان کرد: طبیعتا طرح‌های تخفیفی معمولا استقبال مخاطب را در پی دارد و باعث رونق و افزایش فروش کتاب‌فروشی‌ها می‌شوند، اجرای طرح‌های فصلی هم می‌تواند بخشی از ضررهای مالی کتاب‌فروشان را جبران کند.

وی ادامه داد: در طرح «تابستانه کتاب» نیز با توجه به اینکه هنوز چند روز دیگر تا پایان اجرای طرح باقی مانده است، رشد خوبی را در میزان فروش نسبت به بهارانه کتاب شاهد هستیم و تداوم این طرح‌ها علاوه بر حمایت و بالا بردن میزان فروش کتابفروشی‌ها می‌تواند مخاطبان زیادی را به کتاب و کتابخوانی، ترغیب و تشویق کند.

فروش 7 میلیارد ریالی در طرح تابستانه کتاب
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان نیز در گفت‌وگویی با خبرنگار ایبنا پیرامون کم و کیف اجرای طرح «تابستانه کتاب 99» در این استان، از فروش 11 هزار و 628 جلد کتاب در 10 روز اجرای طرح تابستانه کتاب خبر داد و گفت: آمار فروش این کتاب‌ها نیز هفت میلیارد و 894 میلیون ریال بوده است.

عبیدالله رستمی با اشاره به مشارکت 44 کتاب‌فروشی استان در طرح «تابستانه کتاب 99» و بیان این نکته که طرح از 18 مردادماه همزمان با عید غدیرخم با شعار «کتاب بخوانیم، ایمن بمانیم» در سطح کتاب‌فروشی‌های عضو طرح در استان آغاز شده و با یارانه 20 درصدی کتاب‌های عمومی، کودک و نوجوان و دانشگاهی به مخاطبان عرضه می‌شود، گفت: بر اساس آمارهای موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، کردستان هفتمین استان کشور از حیث فروش در تابستانه کتاب 99 بوده است.


وی افزود: میزان مشارکت کتاب‌فروشی‌های استان در طرح تابستانه کتاب، نسبت به بهارانه کتاب، افزایش 15 درصدی را نشان می‌دهد که بر اساس آمار، 35 کتاب‌فروشی در مرکز استان و 9 کتاب‌فروشی در شهرستان‌های تابعه کردستان در آن مشارکت دارند.

همچنین به گفته رستمی، کردستان، دهمین استان بر اساس تعداد فروش کتاب تا نهمین روز اجرای این طرح در کشور است و 5 درصد از کتاب‌فروشی‌های عضو طرح، 5 درصد از کل فروش و 3 درصد از تعداد کتاب‌های فروخته شده را به نام خود ثبت کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها