دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۷ - ۱۳:۳۵
فقدان هماهنگی میان حلقه‌های نشر

نشست تخصصی بررسی مشکلات تولید کتاب کودک و نوجوان صبح امروز (27 آبان) با حضور علیرضا گلدوزیان(تصویرگر)، نادر قدیانی(ناشر)، عبدالعظیم فریدون(ناشر) و علیرضا جمشیدیان(لیتوگراف) در محل دانشکده امور چاپ دانشگاه علمی کاربردی برگزار و طی آن بر فقدان هماهنگی میان حلقه‌های نشر کودک و نوجوان تاکید شد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گلدوزیان در ابتدای این نشست با اشاره به مشکلات فنی تولید کتاب کودک و نوجوان از تفاوت رنگ طراحی شده با چاپ اصلی به عنوان یکی از اصلی‌ترین مشکلات فنی در تولید یک کتاب یاد کرد و گفت: با وجود اهمیت فراوان این موضوع، تا كنون کمتر به آن توجه شده است.

وی تصریح کرد: ‌اکنون آثار ارایه شده در حوزه کودک و نوجوان از سطح کیفی مطلوب چاپی برخوردار نیست و فقدان هماهنگی میان ناشر و چاپخانه نیز تا حدودی بر این موضوع دامن زده است.

گلدوزیان در ادامه افزود: هرچه سن کودک پایین‌تر باشد حساسیت در انتخاب و کیفیت رنگ‌ها نیز بیش‌تر نمایان می‌شود. تجربه نشان داده آثاری که با رنگ‌های بد و کدر وارد بازار نشر می‌شوند، با استقبال این مخاطب حساس مواجه نمی‌شوند.

این تصویرگر کودک و نوجوان با بیان این‌که هم‌اکنون در تصویرگری ایران سبک‌های جدید اروپایی به کار گرفته می‌شود، افزود: گاهی شاهد آن هستیم که تصویرگران بدون توجه به فرهنگ بومی و درون‌مایه آثار از این شیوه‌ها استفاده می‌کنند که نباید این‌گونه باشد؛ بل‌که بهتر است ما نیز چون ژاپنی‌ها شیوه‌های جدید را با فرهنگ بومی خود ادغام کنیم.

نادر قدیانی مدیر انتشارات قدیانی نیز در ادامه با تاکید بر حضور برخی از افراد بی‌تجربه در حوزه نشر خاطرنشان کرد: مدیریت نشر فعالیتی حرفه‌ای و تخصصی است و به طور قطع حضور افراد سودجو به سود این حوزه بیمار نخواهد بود.

قدیانی ادامه داد: یک ناشر به عنوان مدیریت‌کننده مراحل تولید یک کتاب باید به تمام مراحل نشر آگاه باشد و با تدبیر این مراحل را مدیریت کند.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون تنها پنج یا شش ناشر تخصصی کودک و نوجوان در کشور فعالیت مستمر دارند.

این ناشر با ابراز خوشحالی از برداشته شدن یارانه کاغذ در نشر کتاب اظهار داشت: در طول دو سال گذشته با برداشته شدن یارانه کاغذ، بخش تولید کتاب سر و سامانی گرفته است؛ اما معتقدم با برداشته شدن این نوع یارانه وزارت ارشاد باید یارانه‌های خود را به صورت دیگر به ناشران تزریق کند.

عبدالعظیم فریدون مدیر انتشارات محراب قلم نیز با اشاره به نبود نظام تولید و توزیع کتاب کودک و نوجوان در کشور افزود: در ازای چندین میلیون کودک و نوجوان تنها چند جلد کتاب در روز منتشر می‌شود که متاسفانه آمار ناچیزی است. 

به گفته فریدون افزود: بنا بر آمار خانه کتاب هر هفته 60 تا 70 عنوان کتاب کودک و نوجوان چاپ نخست به بازار می‌آید و این در مقابل حجم عظیم کودکان و نوجوانان ایران، یعنی هیچ.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون شمارگان کتاب‌های کودک و نوجوان در بهترین حالت به تیراژی حدود سه هزار عنوان می‌رسد.

جمشیدیان نیز در پایان این نشست با اشاره به فقدان هماهنگی در حلقه نشر کتاب کودک و نوجوان اظهار داشت: نبود رابطه خوب و کافی میان بخش‌های مختلف تولید یک کتاب تا حدود سطح کیفی آثار این حوزه را تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود: مستقل عمل کردن حلقه‌های نشر در تولید یک کتاب به نفع هیچ کدام از آن‌ها نخواهد بود. معتقدم باید ارتباط میان این حلقه‌ها  گسترش یابد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها