دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲
کارگاه آموزشی آشنایی با بانک‌های اطلاعاتی ویژه کتابداران فارس برگزار شد

کارگاه آموزشی شناخت و شیوه دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری شیراز ویژه کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان فارس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، در پی انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان کتابخانه‌های عمومی فارس و مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری، کارگاه آموزشی «شناخت و نحوه دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری» با حضور بیست کتابدار فعال در حوزه پژوهش در کتابخانه‌های عمومی، برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در این دیدار ضمن قدردانی از مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری برای فراهم کردن زمینه اجرای این برنامه گفت: دسترسی کتابخانه‌های عمومی فارس به پایگاه‌های اطلاعاتی مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری از روز گذشته (یکشنبه 8 دی 1398) هموار شد و در مرحله اول برخی از کتابخانه‌های استان به این پایگاه متصل خواهند شد.

روح‌الله منوچهری با بیان اینکه خدمات مرکز منطقه‌ای در کتابخانه‌های عمومی به‌صورت رایگان انجام خواهد شد، اضافه کرد: کتابدارانی که در این طرح انتخاب شده‌اند، در حوزه پژوهش فعالیت دارند؛ این طرح به‌صورت پایلوت در فارس اجرا شده و درصورت موفقیت در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور اجرا خواهد شد. موفقیت و عدم موفقیت این کار به تلاش کتابداران بستگی دارد.

وی استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی در کتابخانه‌های عمومی را تحولی در حوزه ارائه خدمات این مجموعه دانست و بیان کرد: امروز نیازهای کاربران کتابخانه‌های عمومی منحصربه منابع مکتوب نیست و محمل‌های دیگری نیز مورد نیاز کابران است که پایگاه‌های اطلاعاتی بخشی این نیاز است. امروز کتابخانه عمومی باید همگام با تغییر نیازهای مخاطبین، در کارکردهای خود تغییر ایجاد کند.

منوچهری با اشاره به اینکه این طرح با جدیت دنبال خواهد شد، اضافه کرد: تلاش بر این است که نواقص این برنامه رفع شود تا تحول در حوزه ارائه خدمات صورت گیرد. پایگاه اطلاع رسانی علوم و فناوری یکی از پایگاه‌های مطرح بین‌المللی است. امروز پایگاه‌های اطلاعاتی بسیار مورد نیاز است و با توجه به وجود اعضای پژوهشگر و دانشجوی تحصیلات تکمیلی در کتابخانه‌ها، باید برنامه‌ریزی داشته باشیم تا دسترسی آن‌ها به منابع تسهیل شود.

وی یادآوری کرد: اطلاعات کتابخانه‌های عمومی نیز برای استفاده کاربران مرکز منطقه‌ای در اختیار مرکز قرار داده شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در ادامه با اشاره به وظایف کتابخانه‌های عمومی و بیان این نکته که آموزش، اطلاع‌رسانی و پرکردن اوقات فراغت عموم، سه «کارویژه» کتابخانه‌های عمومی در دنیاست، گفت: آموزش مادام‌العمر رسالت کتابخانه‌های عمومی است که از پنج طریق، پشتیبانی از آموزش رسمی، برگزاری دورهای آموزشی مرتبط با نیازهای جامعه، فراهم کردن منابع خودآموز، آموزش سواد رسانه ای و اطلاعاتی و تدارک فضای آموزشی صورت می‌گیرد.

به گفته منوچهری، آموزش رسانه‌ای و اطلاعاتی از جمله موارد تخصصی است که باید در کتابخانه‌های عمومی و توسط کتابداران انجام شود.

نورالله کرمی رئیس اداره خدمات اطلاع‌رسانی مرکز منطقه‌ای علوم و فناوری در این دوره ضمن آموزش نحوه استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی مرکز منطقه‌ای، گفن: از روز گذشته کتابخانه‌های عمومی منتخب در استان فارس به پایگاه‌های اطلاعاتی متصل شدند. بیش از هشت میلیون داده در این پایگاه وجود دارد که این اطلاعات برای کابران کتابخانه‌های عمومی بسیار کارگشاست.

مرضیه گل‌تاجی، مدیر گروه بررسی‌های استنادی پایگاه استنادی علوم جهان نیز در این کارگاه با اشاره به اهمیت شناخت پایگاه‌های اطلاعاتی برای کتابداران، عنوان کرد: هدف این است که کاربران کتابخانه‌های عمومی با نشریات معتبر آشنا شوند.

وی در ادامه به معرفی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، فرآورده‌های پایگاه، جایگاه علمی ایران و دانشگاه‌ها در سطح بین‌المللی، رتبه‌بندی دانشگاه‌های ایران و جهان، سامانه بارگزاری نشریات پرداخت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها