شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷
صالحی: فرهنگ تلاش، قناعت، تعامل و خیرات در یزد ریشه‌دار است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست شورای فرهنگ عمومی یزد، گفت: فرهنگ تلاش، قناعت، تعامل و خیرات، در یزد ریشه‌دار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، نشست شورای فرهنگی عمومی استان یزد با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل استانداری یزد برگزار شد.

صالحی در این نشست گفت: استان یزد دارای شبکه‌ای از امتیازات و تمایزات است که ترکیب خاص دارد و طبیعتاً با همین ترکیب می‌تواند تداوم آن مورد اهتمام قرار گیرد.

وی افزود: سایه علمی استان از دیرباز تاکنون در حوزه علوم اسلامی و غیراسلامی مانند علوم انسانی سابقه درخشان داشته و الان از مراکز مهم حوزه و علمی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در حوزه دینی نیز، یزد از سابق‌الایام به عنوان دارالعباده معروف بوده است و این ناشی از نفس حسینی است که در استان دمیده شده است.

صالحی گفت: حوزه فرهنگ اجتماعی استان نیز در مقاطع مختلف مورد توجه بوده است و فرهنگ تلاش، قناعت، تعامل و تعامل اجتماعی، فرهنگ خیرات و فرهنگ اجتماعی بنیه‌دار در آن مشاهده می‌شود.

وی افزود: فرهنگ عزت مقاومت و شهادت در دوره‌های مختلف از جمله دفاع مقدس از جمله ویژگی‌های شاخص مردم این استان بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این گذشته و حال، ارزشمند است و همین دغدغه‌ها را برای صیانت و تکاملی که صورت می‌گیرد، افزایش می‌دهد.

صالحی ادامه داد: فرهنگ ضلعی از اضلاع حیات اجتماعی نیست بلکه آسمان و زمین حیات اجتماعی است و هرچه شهری حیات سرزنده‌تری داشته باشد، طبیعتاً حیات آن نیز عمیق‌تر می‌شود.

وی گفت: شورای فرهنگ عمومی ظرفیتی برای این دغدغه‌های فرهنگی در جامعه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بخشی از وظایف شورای فرهنگ عمومی، رصد و پایش فرهنگ عمومی است که باید در شکل ملی در استان‌ها نیز این امر پیگیری شود زیرا مقدمه هر عملی اطلاعات است و از این طریق می‌توانیم به‌خوبی پیگیر فرهنگ جامعه باشیم.

صالحی گفت: کارهایی که در مرکز انجام دادیم، در حوزه‌های مختلف برنامه‌ریزی و مطالعات فرهنگی اجتماعی صورت گرفته است که عناوین قابل توجهی دارد اما می‌توانیم از طریق برش استانی آنها را پیگیری کنیم.

وی افزود: فرهنگ کتابخوانی یکی از فرهنگ‌های کاربردی است که در آخرین پیمایش در مصرف کالای فرهنگی نشان داده که ما هنوز 13 دقیقه میانگین مطالعه در کل جامعه ایرانی داریم و در بین اهل مطالعه متفاوت است.

وی ادامه داد: شورای فرهنگ عمومی در بحث خانواده می‌تواند حرکت‌های جدی داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حفظ هویت، رویکرد قابل توجه شورای فرهنگی عمومی است و هویت دینی و انقلابی و اینکه بتوانیم با هم افزایی دستگاه‌ها هویت ملی، دینی و انقلابی را صیانت کنیم و برای آن هم‌افزایی کنیم، امری اساسی است.

وی گفت: ما به‌طور پیوسته شرایط اجتماعی را پیمایش می‌کنیم و اگرچه دغدغه‌ها زیاد است اما نیمه پر لیوان نیز کم نیست.

مجید جوادیان‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست گفت: در شورای فرهنگ عمومی استان یزد مهمترین و بالاترین مقامامات سیاسی، فرهنگی واجتماعی عضو هستند که قرار است در زمینه فرهنگ، سیاست‌گذاری لازم را انجام دهند و نقشه راهی برای همه دستگاه‌های مشخص کنند تا از پراکنده کاری‌های جلوگیری کرده و جریان قدرتمند فرهنگی در استان داشته باشیم.

وی افزود: ما در این شورا فعالیت‌های مختلف فرهنگی و قرآنی را پیگیری می‌کنیم که محورهای قرآنی آن شامل همگانی کردن عمل به قرآن و ورود آن به زندگی شهروندان، بررسی راهکارهای اجرایی کردن شعار «همه یزدی‌ها روانخوان قرآن هستند»، محوریت بخشیدن به نقش کارشناسی اتحادیه قرآنی استان، تاکید بر تقویت بنیه فرهنگی مذهبی مناطق حاشیه‌ای استان بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: تقویت زیرساخت‌های فرهنگی شامل اختصاص 100 میلیون تومان به حمایت از پژوهش‌های دانش آموزی و سند آینده پژوهی از جمله مصوبات ما بوده است.

جوادیان‌زاده بیان کرد: محورهای مطالعاتی ما نیز ارائه دستاوردهای پژوهش بازنشانسی خلاق اقتصادی یزدی‌ها در پرتو اقتصاد مقاومتی، تدوین سند آینده پژوهی اجتماعی فرهنگی استان یزد در افق 10 ساله، آینده پژوهی فرهنگی و اجتماعی، حلقه مفقوده برنامه‌ریزی استان، بوده است.

وی افزود: اگرچه ما در شهرستان‌ها شاهد برخی از سردرگمی‌ها هستیم اما به دنبال افق بودیم که به این منظور سند چشم‌انداز به همراه برگزاری کارگاه‌ها را دنبال کردیم.

جوادیان‌زاده بیان کرد: در زمینه حمایت از آثار مکتوب نیز چاپ و انتشار کتاب آبشار نور با محوریت آیین حج، حمایت از کتاب آشنایی با خط قرآن کریم با محوریت دانش زمان شناسی قرآن کریم، حمایت از چاپ فصلنامه فرهنگ یزد را داشتیم.

فخرالسادات خامسی، مدیرکل امور اجتماعی استان یزد نیز بیان کرد: با توجه به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در خصوص آسیب‌های اجتماعی به ویژه در زمینه اقشار کم برخوردار و مناطق حاشیه‌نشین بایستی توجه ویژه‌ای به این قشر صورت گیرد و زیرساخت‌های فرهنگی و بناهای مناطق محروم فراهم شود.

وی افزود: در سال 98 بودجه ویژه‌ای ویژه مساجد در نظر گرفته شده که برای آن برنامه‌ریزی می‌شود که امیدواریم در سطح کشوری نیز با رویکرد فراهم سازی زیرساخت‌های برنامه‌های فرهنگی و هنری انجام شود.

آیت الله محمدرضا ناصری یزدی، امام جمعه یزد نیز در این مراسم گفت: با توجه به گسترش شبکه‌های اجتماعی شاهد بی‌توجهی به مسائل خانواده، فرزندان و فرهنگ خانواده هستیم که بایستی در شورای فرهنگ عمومی در کشور و استان‌ها این امر را دنبال کرد.

وی افزود: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق ما را به سویی می‌کشاند که دشمن می‌خواهد و از این طریق خانواده‌ها از هم می‌پاشد و سن ازدواج‌ها بالا می‌رود.

امام جمعه یزد گفت: فرهنگ همراه بودن با سگ به عنوان فرهنگ نادرستی است که متاسفانه امروز در جامعه ما رواج پیدا کرده و کسی نیز مانع از آن نیست و این نیز یکی از مواردی است که خانواده‌ها را به سمت جدایی می‌کشاند.

وی افزود: الان دشمنان دختران را تشویق می‌کنند که در خانه به صورت تنهایی زندگی کنند و پس از آن نیز ازدواج سفید کرده و حتی با حیوانات از جمله سگ، زندگی کنند.

آیت الله ناصری گفت: جوان‌های ما در حال از دست رفتن هستند و آلوده می‌شوند که این مساله اصلی ما است که در بودجه‌های کشور و استان باید این در نظر گرفته شود ولی متاسفانه اولین کاهش را در بودجه فرهنگ شاهد هستیم.

وی گفت: متاسفانه همه بودجه حوزه‌های علمیه قم به اندازه تمام بودجه‌های یک ماه دانشگاه تهران نیست.

امام جمعه یزد گفت: ما در رابطه با فرهنگ عمومی جامعه و سبک زندگی جامعه و مشخص کردن هدف زندگی جامعه مناسب عمل نکرده ایم زیرا سعی دشمنان بر این است که ذائقه‌های فرزندان ما را عوض کنند و از مجلس روضه عوض کنند و به پای موبایل بکشانند.

وی افزود: در ارتباط با مسائل ازدواج و تجملات، و ازدواج‌های متاخر و کار کردن خانم‌ها بیش از حد در ادارات و مغازه‌ها کم‌توجهی شده است.

آیت الله ناصری بیان کرد: امروز خانم‌ها تصور می‌کنند که اگر بیشتر در یک اداره بمانند کارآیی بیشتر دارند اما این تصور اشتباه است زیرا ارزش یک زن تربیت فرزند مناسب و سالم است.

محمدعلی طالبی، استاندار یزد نیز در این نشست گفت: استان یزد به عنوان استانی فرهنگی و اجتماعی با خاستگاه تمدنی دیرینه است اما امروز هم بیشترین و آسیب و تهدیدی را که دارد در راستای فرهنگ و مسائل اجتماعی است که باید برای آن برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم.

وی افزود: شورای فرهنگی عمومی ظرفیت را دارد که نقش تصمیم سازی و راهبردی در مسائل فرهنگی استان داشته باشد که در استان این امر نیز دنبال می‌شود.
 
در پایان این مراسم نیز احکام اعضای جدید شورای فرهنگ عمومی یزد توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعطا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط