جمعه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴
99 میلیارد تومان تراکنش در نمایشگاه کتاب تا روز نهم

قائم مقام سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به میزان فروش کتاب‌ها، گفت: امسال در نمایشگاه کتاب نسبت به سال گذشته از نظر مبلغی 37 درصد افزایش خرید داشتیم و طبق گفته بانک عامل میزان فروش نمایشگاه 99 میلیارد تومان بوده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، قادر آشنا؛ قائم مقام سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نشست خبری صبح امروز (جمعه 13 اردیبهشت) با بیان اینکه نمایشگاه امسال با این حجم از گستردگی، نقاط قوت و ضعف زیادی دارد، گفت: در این میان امیدواریم با شناسایی نقاط ضعف و رفع آن‌ها در نمایشگاه سی و سوم، بر نقاط قوت این نمایشگاه بیفزاییم تا هر نمایشگاه نسبت به سال گذشته بهتر باشد.
 
وی افزود: امسال برنامه‌های متنوعی در نمایشگاه کتاب برگزار شد به طوری که تاکنون در کمیته علمی فرهنگی نمایشگاه حدود 160 برنامه برگزار شده است که شامل تجلیل از نویسندگان، رونمایی کتاب و گرامیداشت و یادبود بوده است.
 
آشنا با بیان اینکه در بخش بین‌الملل نمایشگاه نیز 40 میهمان از کشورهای خارجی حضور داشتند، ادامه داد: در این زمینه طی تفاهم‌هایی قرار شد با کشورهای عراق و یونان مبادله غرفه رایگان همچنین حضور در نمایشگاه‌های دو کشور را داشته باشیم.
 
وی با اشاره به رایزنی با مدیران نمایشگاه کتاب فرانکفورت، توضیح داد: در این زمینه برای رفع مشکلات و موانع دریافت ویزا برای ناشران ایرانی گفت‌وگو و تبادل نظر داشتیم که قول مساعد گرفتیم تا در نمایشگاه امسال این مشکلات مرتفع شود.
 
قائم مقام سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یادآور شد: همچنین با مقامات حوزه کتاب کشور آذربایجان گفت‌وگو داشتیم تا حضور پررنگی در مبادلات فرهنگی و نمایشگاه کتاب دو کشور داشته باشیم و قرار شد زمینه‌ای برای حضور آن‌ها در نمایشگاه‌های استانی نیز فراهم شود.
 
آشنا با اشاره به تاکیدات سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: با توجه به فرهنگ و هویت مشترک کشورهای همسایه، وزیر ارشاد بر این موضوع تاکید کرد که ارتباطات فرهنگی با این کشورها توسعه پیدا کند و در این زمینه قرار است بخشی از روابط فرهنگی را احیا کنیم.
 
وی با اشاره به ظرفیت استان‌های کشور برای حضور ناشران کشورهای همسایه در نمایشگاه‌های استانی، گفت: استان‌های خوزستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خراسان شمالی و هرمزگان ظرفیت بسیار خوبی برای تبادل غرفه دارند و در این زمینه تلاش داریم گام‌های بزرگی برداریم.
 
آشنا همچنین درباه تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر کشورهای محور مقاومت اسلامی، عنوان کرد: توجه به ادبیات پایداری و ادبیات مقاومت از محورهای مهمی بود که در این نمایشگاه دنبال کردیم. ما می‌توانیم از ظرفیتی که در این زمینه وجود دارد برای تولید آثار مشترک و ارزشمند استفاده کنیم.
 
وی تاکید کرد: در این زمینه بنا داریم با توجه به توانمندی‌های صنعت نشر ایران با حضور ناشران کشورهای مقاومت و ایرانی این همکاری‌ها را توسعه دهیم.
 
آشنا در بخش دیگر صحبت‌های خود از مذاکره برای تبادل 120 رایت در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران خبر داد و گفت: از میان این موارد، 100 مورد با ناشران چینی و 20 مورد نیز با سایر کشورها بوده است. البته من معتقدم که با توجه به آثار فاخر ایرانی این میزان کم است و با تکیه بر فعالیت بخش خصوصی می‌توانیم این میزان را ارتقا دهیم.
 
قائم مقام سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنین به آمار و ارقام فروش در نمایشگاه امسال، اشاره کرد و گفت: امسال از نظر مبلغی 37درصد افزایش خرید داشتیم و میزان تراکنش‌ها تا پایان روز نهم نمایشگاه حدود 6 درصد افزایش داشته است و همچنین طبق اعلام بانک عامل به غیر از خرید نقدی، 99 میلیارد تومان فروش تا پایان روز نهم نمایشگاه کتاب ثبت شده است.
 
به گفته وی، درآمدی که تاکنون نمایشگاه داشته، ۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان درآمد وصولی است.
 
آغاز جلسات نمایشگاه سی و سوم از رمضان
آشنا در بخش دیگر صحبت‌های خود گفت: با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی این وزارتخانه صحبت کردیم تا جلسات سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را از اواسط ماه رمضان شروع کنیم که زمان بیشتری برای برنامه‌ریزی و اقدامات خود داشته باشیم.
 
وی ادامه داد: در این زمینه دیر شروع کردن کارها علاوه بر تحمیل هزینه‌های مادی و معنوی در بعد بین‌المللی نمایشگاه هم تاثیر می‌گذارد زیرا بسیاری از معادلات ناشران خارجی را برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران بر هم می‌زند.
 
آشنا درباره زمان‌های پیشنهادی نمایشگاه سال آینده توضیح داد: ما در تقویم قبل از ماه رمضان، بعد از ماه رمضان و گزینه دیگری برای برگزاری نمایشگاه در زمان سوم را پیش‌بینی کرده‌ایم که با توجه به مسابقات المپیک باید این زمان‌بندی را در نظر بگیریم.
 
وی همچنین در پاسخ به سوال ایبنا درباره مکان نمایشگاه سی و سوم نیز گفت: برای انتخاب مکان نهایی از بین مصلای تهران و مجموعه شهر آفتاب ما بر اساس نظر ناشران و مخاطبان برنامه‌ریزی می‌کنیم و نهادهایی مثل شهرداری و حمل و نقل نیز درباره هر یک از این مکان‌ها نظراتی دارند که باید اعمال شود.
 
آشنا یادآور شد: در این زمینه با تایید و نهایی شدن زمان برگزاری سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران، انتخاب مکان نهایی گزینه دوم ما خواهد بود.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها