یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۳
معرفی مدل زیست مسلمانی که علی (ع) الگوی آن است

مصطفی دلشاد تهرانی در نشست نقد و بررسی کتاب خود با عنوان «رخساره خورشید» بیان کرد: در تالیف این اثر به دنبال این بودم که مدل زیست مسلمانی را که امیر‌المومنین (ع) الگوی آن است، به‌طور دسته‌بندی شده ارایه دهم.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست نقد و بررسی کتاب «رخساره خورشید» با حضور دکتر مصطفی دلشاد تهرانی، مدرس دانشگاه و نویسنده کتاب، دکتر پرویز عباسی داکانی، مدرس دانشگاه و به دبیری دکتر بخشعلی قنبری، استاد‌یار دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی عصر یکشنبه (29 اردیبهشت) در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد. 

نویسنده کتاب «رخساره خورشید» در این نشست با بیان این‌که نهج‌البلاغه یک ترجمان مصداقی از قرآن است، افزود: مگر می‌شود در قرآن کریم حضرت رسول اکرم (ص) به‌عنوان الگو معرفی شود و مدل و سیره زندگی ایشان مطرح نشده باشد. در قرآن با ذکر مصداق‌های مختلف قاعده زندگی و مدل مدیریت پیامبر (ص) معرفی شده و همه تربیت قرآنی در علی (ع) و همه آن‌چه پیامبر (ص) می‌خواسته، در وجود مبارک امیر‌المومنین (ع) جلوه یافته است. 

این نهج‌البلاغه‌پژوه در ادامه اظهار کرد: وقتی برای مطالعه به سراغ نهج‌البلاغه می‌رویم، باید در رویکرد با آن با دانش‌های ورودی_درون‌متنی مانند علم لغات، قرینه‌های متصل، قرینه‌های منفصل و خانواده حدیث آشنا باشیم و در این رویکرد؛ گذشته از توجه به معارف شگرف نهج‌البلاغه باید به روح نهج‌البلاغه توجه کنیم و به آن نزدیک شویم. در غیر این‌صورت ممکن است در فهم و استنباط آن دچار اشتباه شویم. 

این استاد دانشگاه با ذکر این‌که هر کتابی یک مقام بیان دارد، یادآور شد: مقام بیان این کتاب «سیره» است و درصدد این است که تعدادی اصول حاکم بر عرصه‌های مختلف زندگی را با محور قرار دادن نهج‌البلاغه بیان و چگونگی حفظ آن را ذکر کند. این کتاب بر اساس یک رویکرد فقه‌الحدیثی و نقد‌الحدیثی تالیف شده و در تقسیم‌بندی مطالب هم که برای مخاطب عام نگارش شده، سعی بر این بوده است ساختار محتوایی و روش خانواده حدیث بر اساس متن حفظ شود. این کتاب از نظر ساختار، مقدمه‌ای درباره ضرورت و مفهوم سیره‌شناسی دارد. در این اثر 10 اصل بنیادی و اساسی را به‌ عنوان 10 فرمان مطرح کرده‌ام که دیگر جزییات زندگی تابع این 10 اصل‌اند.
 
در این نشست دکتر پرویز عباسی داکانی به‌عنوان منتقد در نقد این کتاب گفت: به‌نظر من تفکری پشت این کتاب نیست. به نوعی کتاب به حوزه‌های مردمی و عمومی مربوط است. از ابتدا تا انتهای کتاب تداخل بین حوزه سیاست و اخلاق به‌چشم می‌خورد. در این اثر مرزها مشخص و روشن نیست. 

این مدرس دانشگاه در ادامه بیان کرد: در بسیاری موارد تیتر با متن آن همخوانی ندارد و در برخی تیترها باید تجدید‌نظر صورت گیرد. در بحث ترجمه متون عربی و مفهمومی که از آن‌ها استنباط می‌شود هم ابهامات و اشکالاتی به‌چشم می‌خورد. 

در این نشست همچنین دکتر بخشعلی قنبری یادآور شد: اگر کسی بخواهد اشرافی به اندیشه‌های علی (ع) و نهج‌البلاغه پیدا کند، آثار دکتر دلشاد تهرانی می‌تواند بسیار کارگشا باشد. تمام مباحث مورد نیاز به‌صورت دسته‌بندی شده در این اثر و دیگر آثار دلشاد تهرانی به راحتی در دسترس مخاطب است. 

استاد‌یار دانشگاه عنوان کرد: یکی از ایراداتی که در کنار حُسن‌های بسیار کتاب به‌چشم من آمد، این بود که نظام و پیوند خاصی را بین اصول دهگانه مطرح شده توسط مولف ندیدم. در برخی قسمت‌ها هم در نوع تقسیم‌بندی‌ها تداخل‌هایی به‌وجود آمده است. 

وی درباره نقاط قوت این اثر اظهار کرد: پرداختن به دو اصل اعتدال و میانه‌روی و همچنین رفق و مدارا نقاط قوت این اثرند که برای جامعه امروز هم بسیار کاربردی و حائز اهمیت‌اند. 

در پایان این نشست دلشاد تهرانی با دلایل و مستندات خود به دفاع از نکات انتقادی درباره کتاب پرداخت و استادان و حاضران در جلسه نظرات و انتقادات موافق و مخالف خود را درباره مباحث پیرامونی و مطرح شده بیان کردند. 

نشست نقد و بررسی کتاب «رخساره خورشید» از ساعت 17 تا 19 عصر یکشنبه (29 اردیبهشت) در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط