یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۵
مناجات امیر‌المومنین (ع) گل سرسبد موزه ملک می‌شود

همزمان با آیین گرامیداشت میلاد با سعادت مولی‌الموحدین علی (ع) موزه ملی ملک در آیینی با‌شکوه از نسخه بازنشر مناجات امیرالمومنین (ع) به خط سلطان‌محمد خندان رونمایی می‌کند. در این مراسم همچنین مناجات حضرت امیرالمومنین (ع) به خط استاد مجتبی ملک‌زاده به موزه ملی ملک اهدا می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نسخه نفیس خطی «المناجات» منسوب به علي‌بن ابيطالب (ع) به خط سلطان‌محمد خندان به شماره 5929 در گنجینه نسخه‌های خطی کتابخانه و موزه ملی ملک اکنون نگهداری می‌شود. 

این نسخه ارزشمند در سده 9 هجری به وسیله «سلطان‌محمد خندان» خوشنویس مشهور خراسانی به خط نستعليق روی کاغذ ختایی کتابت شد و به شیوه لاکی طرح با گل و بوته درون لاجورد مشکي با گل زنبق در قاب جلد نشست. 

از ویژگی‌های منحصر به‌فرد این نسخه خطی این است که به شیوه رنگه‌نویسی کتابت شده است. رنگه‌نویسی به شیوه نگارش سطرهای نسخه‌ها با رنگ‌های گوناگون گفته می‌شود. از دیگر ارزش‌های این نسخه خطی این که به دلیل خط ممتاز و برجسته آن، به عنوان متن معیار خوش‌نویسان در دوره‌های پس از کتابت به شمار می‌رفته است. 

«سلطان‌محمد خندان» از خوشنویسان ایرانی بود که در دربار سلطان‌حسین بایقرا به فعالیت هنری مشغول بوده است. او از خوشنویسان خراسان و از جمله شاگردان تراز اول «سلطان‌علی مشهدی» به شمار می‌آید. 

مناجات منسوب به امیرالمومنین (ع) با همکاری موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک و فرهنگستان هنر با حفظ ویژگی‌های اصیل نسخه اصل موجود در گنجینه وقفی حاج حسین آقا ملک، بازنشر شده است. 

اهدای مناجات حضرت امیرالمومنین (ع) به خط استاد مجتبی ملک‌زاده به موزه ملی ملک نیز در همین ساعت در موزه ملی ملک برگزار می‌شود. 

استاد «مجتبی ملک‌زاده» از خوش‌نویسان به‌نام معاصر در اقدامی نیک‌اندیشانه و با هدف گسترش معرفت اهدا و وقف آثار هنری و تاریخی، «مناجات حضرت امیرالمومنین علی (ع)» به نثر و به خط شکسته که با نیت نذر برای امام رضا (ع) کتابت کرده است، به کتابخانه و موزه ملی ملک زیر نظر آستان قدس رضوی اهدا کرد. 

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، این قطعه خوش‌نویسی برای نخستین بار به خط شکسته به وسیله این هنرمند کرمانی در 12 سطر در سال 1391 خورشیدی کتابت شده است. 

استاد «مجتبی ملک‌زاده» درباره ویژگی‌های این اثر فاخر هنری می‌گوید: در کتابت مناجات حضرت امیرالمومنین (ع) به نثر که در مجموعه‌های ادعیه وجود داشته است، کوشیده‌ام تا اندازه زیادی از پیچ‌ و تاب‌های خوشنویسی دوری کنم تا در خواندن و قرائت متن آسانی پدید آید. همچنین دوری از اتصالات مکرر و ترکیبات پیچیده، از دیگر ویژگی‌های این قطعه خوشنویسی به شمار می‌آید. 

این خوشنویس درباره چگونگی خلق اثر یادآور می‌شود: چندی پیش نذر کرده بودم که یک مناجات منثور از امیرالمومنین علی (ع) را کتابت و به آستان امام رضا (ع) تقدیم کنم. البته چند سال پیش هم یک مناجات منظوم را به شکل مرقع و تذهیب شده با جلد لاکی گل و مرغ نوشتم و به کتابخانه آستان قدس پیشکش کردم. سال گذشته که خوشنویسی مناجات منثور به پایان رسید، برای تقدیم این اثر به آستان مبارک امام رضا (ع) تصمیم گرفتم آن را کتابخانه و موزه ملی ملک که از موقوفات و متعلقات آستان قدس رضوی به شمار می‌آید، اهدا کنم.
 
ملک‌زاده می‌افزاید: کتابخانه و موزه ملی ملک از ملحقات آستان قدس رضوی است و به نظرم یکی از بهترین و پرکارترین موزه‌های ایران به شمار می‌آید و چه جایی بهتر از موزه ملی ملک که این اثر در آن‌جا نگهداری شود. 

این مراسم از ساعت 15 و 30 دقیقه پنجشنبه(2 خرداد ماه) در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک واقع در خیابان امام خمینی (ره)، خیابان ملل متحد (باغ ملی) برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط