سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۷
ارايه معارف و اعتقادات دینی در قالب ادبیات قابل فهم به جهان

نشست معرفی «مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها» با هدف معرفی فعالیت‌ها و شناخت کارکردهای این نهاد در ایجاد فضای شناخت و مفاهمه بیشتر ادیان از یکدیگر و تفاهم و همدلی بین رهبران دینی برای جلوگیری از خشونت و دستیابی به صلح، در سرای بین‌الملل اهل قلم نمایشگاه یبن‌المللی کتاب تهران برگزار شد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از ستاد خبري بيست و ششمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، این نشست دوشنبه (16اردیبهشت) با حضور دكتر علی‌محمد حلمی، رييس مركز گفت‌و‌گوی اديان و تمدن‌ها و دکتر سید‌عبد‌المجید میردامادی، دبیر علمی مركز گفت‌و‌گوی اديان و تمدن‌ها برگزار شد.

دكتر علی‌محمد حلمي در این نشست با ذکر این‌که رویکرد جهان امروز به معنویت و دین با رشد بالایی همراه بوده است، بیان کرد: جوامعی که سال‌ها به صورت لائیک زندگی می‌کردند و امروز هم معتقدند که فرهنگ حاکم باید فرهنگ لائیک باشد، با توجه به فضایی که بر دنیا حاکم شده است، مجبورند به سمت گرایش‌های معنوی و دینی حرکت کنند.

وی افزود: نیاز بشر امروز به معنویت باعث معرفی یک سری مکتب‌ها به مردم شده تا پاسخگوی نیازهای آن‌ها باشد ولی این مکتب‌ها فقط تراوشات ذهنی یک قشر خاص‌اند و ما برای مواجهه درست با این فرقه‌های نوظهور باید معارف و اعتقادات دینی خود را در قالب یک ادبیات قابل فهم ارایه کنیم. 

رييس مركز گفت‌و‌گوی اديان و تمدن‌ها در ادامه عنوان کرد: ما باید دینی را معرفی کنیم که برگرفته از متن اصلی قرآن و متون اسلامی است تا شبهاتی را که این مکاتب در ذهن مردم ایجاد می‌کنند، روشن و برطرف کنیم. ما به عنوان پیروان اهل‌بیت (ع) در ایران توانسته‌ایم تا اندازه‌ای ذهنیت مسیحیان و پیروان دیگر ادیان را مبنی بر ماهیت خشونت‌آمیز اسلام معتدل و اسلام اعتدال را به آن‌ها معرفی کنیم.

وی در ادامه یادآور شد: پیروان مکاتب غیر شیعه و اغلب سلفی‌ها با برداشت‌های غلط از اسلام به نام اسلام کارهایی می‌کنند که از نظر اسلام واقعی مردود و مطرود است.

دکتر حلمی درباره فعالیت‌های مرکز گفت‌و‌گوی اديان و تمدن‌هادر حوزه نشر عنوان کرد: مجموعه مقالات نشست‌های تخصصی و همایش‌های ملی و بین‌المللی این مرکز در قالب حدود 15 کتاب گردآوری شده‌اند. این مرکز همچنین دو فصلنامه را به زبان‌های فارسی و انگلیسی با عنوان «گفت‌و‌گو» منتشر می‌کند.

همچنین در این مراسم دکتر سید‌عبد‌المجید میردامادی طی سخنانی گفت: جنبه عقلانیت، انسانیت و اجتهاد عناصری بودند که اهداف ما را در گفت‌و‌گوها محقق کردند. این گفت‌وگوها می‌تواند نقش موثری را در ارتباطات بین‌المللی ایفا کنند و به نوعی تبلیغ دین و پاسخگوی بسیاری از مشکلات باشند.

وی  اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری است که به‌طور جدی وارد بحث گفت‌و‌گوی ادیان و تمدن‌ها شده است. ما امروز به‌طور جدی وارد گفت‌و‌گوها شده‌ایم و برخی از این همایش‌ها و نشست‌های بین‌المللی به‌صورت یک ارتباط موثر جهانی در‌آمده است.

دبیر علمی مركز گفت‌و‌گوی اديان و تمدن‌ها ادامه داد: این ارتباطات می‌تواند در ایجاد تفاهم و همکاری‌های بیشتر و همزیستی بهتر ادیان و ملت‌های دنیا در کنار هم تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد. 

میردامادی با ذکر این نکته که گفت‌و‌گوهای ادیان در جوامع تاثیرات منفی هم می‌تواند داشته باشد، افزود: برداشت‌ها و قرائت‌های نا‌بخردانه از دین باعث شده که گاهی تاثیرات منفی را هم شاهد باشیم. البته آثار مثبت بیشتر از آثار منفی است. 

وی در پایان یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران با امکانات و جایگاهی که در جهان اسلام دارد، می‌تواند از این امکانات برای برقراری ارتباط بیشتر و ایجاد فضای سالم گفت‌و‌گو و تفاهم بین ملت‌ها استفاده کند. 

نشست معرفی «مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها» در سالن شماره یک سرای بین‌الملل اهل قلم واقع در ضلع جنوبی خیابان بهشتی برگزار شد.

بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 21 اردیبهشت در مصلی تهران برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها