جمعه ۱۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۶
جايزه شعر «گريفين» برندگانش را شناخت

جايزه بين‌المللي شعر «گريفين» كانادا از میان فهرست هفت نفره نامزدهايش، دو برنده امسال را انتخاب کرد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از اي.بي.سي نيوز، جايزه شعر «گريفين» به عنوان مهم‌ترين جايزه شعر كانادا در دو بخش شعر كانادا و شعر بين الملل، برندگان امسال را انتخاب کرد و جایزه خود را در بخش ملی به «ديون براند» ملك الشعراي تورنتو براي مجموعه شعري «مقابر» و در بخش بین الملل به «گرترود اشنكنبرگ» براي مجموعه شعر «سوال‌هاي سخت» اهدا کرد. 

امسال در فهرست سه نفره شعر كانادا نام «ديون براند» ملك الشعراي تورنتو براي مجموعه شعري «مقابر» در كنار نام «سوزان بوفام» براي مجموعه شعر «ناخردگرا» و «جان استفلر» براي مجموعه «در جستجو» جای داشت. 

در بخش نامزد‌هاي بين‌المللي خانم اشنکنبرگ موفق شد رقبای شناخته شده ای چون «شيموس هني» شاعر 71 ساله ايرلندي برنده نوبل ادبيات 1995 را که براي جديدترين مجموعه شعرش با نام «زنجيره انساني» به این فهرست راه یافته بود و «آدونيس» شاعر مشهور سوری را که براي مجموعه منتخب اشعارش به ترجمه خالد مطا جزو نامزدهای نهایی بود پشت سر بگذارد. «فرانسواز ژاگمين» شاعر فرانسوی نیز براي مجموعه شعري‌اش با عنوان «كتاب برف» به ترجمه فيليپ موسلي نفر چهارم این فهرست را تشکیل داده بود. 

هر یک از این دو شاعر برتر، يك جايزه 65 هزار دلاري اين رقابت را دریافت کردند. اين در حالي بود كه هر يك از راه يافتگان به بخش نهايي نیز يك چك 10 هزار دلاري به عنوان جايزه دريافت ‌كردند. 

اين جايزه از سال 2000 براي تقدير از شعر انگليسي زبان يا شعر ترجمه شده به زبان انگليسي در هر گوشه از جهان راه‌اندازي شده و تنها به مجموعه های شعری تعلق می گیرد که سال پیش منتشر شده باشند. سال پيش «الين ني چيلنين» اين جايزه را از آن خود كرده بود.

جشن اهدای جوایز با حضور 400 میهمان شب پیش به میزبانی اسکات گریفین موسس این جایزه برگزار شد. 

گروه داوری امسال متشکل از تیم لیلبرن از کانادا، کالم توییبین نویسنده ایرلندی و چیز توییشل از آمریکا بود. این گروه با خواندن 450 کتاب شعر از 37 کشور که 20 عنوان از آنها ترجمه به زبان انگلیسی بودند، این برندگان را انتخاب کردند. 

در این مراسم بنیاد اونداتجه نیز از هر شاعر فهرست نهایی، با اهدای یک نسخه جلد چرمی از کتابش به اضافه یک چک 10 هزار دلاری تقدیر کرد. 

در این مراسم یک کتاب شعر با عنوان «گلچین جایزه شعر گریفین» که منتخبی از برترین اشعار راه یافته به فهرست نهایی بود در قالب یک کتاب منتشر شد و به شرکت کنندگان در این مراسم اهدا شد. این کتاب شعر زیر نظر تیم لیلبرن تهیه و توسط خانه شر آنانسی به بازار آمده است و اکنون در تمامی کتاب فروشی های کانادا در دسترس است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها