سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۵
بررسي تفاوت استنباط احكام در شيعه و سني

«منهاج الاجتهاد» يا «روش‌هاي اجهاد» عنوان كتابي است كه «حجت‌الاسلام عدنان تنها» نگارش آن را در دست تاليف دارد. وي اين كتاب را كه متن درسي به شمار مي‌آيد، براي طلاب سطح چهار مركز جامعةالمصطفي قم مي‌نويسد. اين اثر، روش استنباط احكام در ميان شيعه و سني را بررسي مي‌كند.

اين نويسنده عرب‌زبان در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره محتواي اين كتاب عنوان كرد:‌ در اين اثر با بررسي سير تاريخي روش‌هاي اجتهاد، بحث تحليلي مقارني را ارايه كرده‌ام.

وي تصريح كرد: «منهاج الاجتهاد» با بررسي روش‌هاي اجتهادي اهل سنت نظير قياس، تكيه بر وحي و ... به بيان روش‌هاي اجتهادي اهل تشيع بر اساس مدرسه اهل‌بيت(ع) از امام صادق(ع) تا دوره‌هاي كنوني مي‌پردازد و با بررسي ديدگاه‌هاي فقهي مدرستين، مقارنه‌اي را ميان روش‌هاي اجتهادي امام خميني(ره) و شهيد صدر ايجاد مي‌كند. 

دكتراي فقه، اصول و حقوق و مدرس مركز جامعةالمصطفي قم، «بررسي تفاوت استنباط احكام شرعي در ميان اهل سنت و شيعه» را مبحث اصلي اين كتاب خواند و گفت: با وجود آن كه اين اثر جنبه‌هاي تخصصي دارد و اغلب دانشجويان، طلاب و استادان اين شاخه علمي از مطالب آن بهره‌مند مي‌شوند، علاقه‌مندان اين حوزه نيز مي‌توانند نكاتي را از آن دريابند. 

حجت‌الاسلام عدنان تنها در پايان يادآور شد: پيش‌بيني مي‌كنم تاليف اين كتاب را تا سال آتي به پايان برسانم و آن را از سوي مركز جامعة المصطفي قم منتشر كنم.

اين نويسنده و پژوهشگر عراقي كه اصالت ايراني دارد، آثار متعددي را به زبان عربي تاليف كرده است كه از آن ميان مي‌توان به «حرکة الاجتهاد عند السیقة الامامیة»، «دروس من السیرة النبویة»، «مفهوم العزة فی الاسلام» و «نهضة کربلاء و العزة الحسینیة»، «ادوار الاجتهاد» اشاره كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط