یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۰
ریشه‌یابی «هویت‌های مرگبار» در حوادث تلخ دهه‌های اخیر

آیا جوامع بشری تا ابد به دلیل تفاوت دین، زبان، ملیت و اعتقادات انسان‌ها گرفتار تنش و خشونت‌های مرگبار خواهند بود؟ این یکی از سوالاتی است که امین معلوف، نویسنده مسیحی لبنانی‌تبار، در کتاب «هویت‌های مرگبار» در پی پاسخ دادن به آن است.\

عبدالحسین نیک‌گهر، مترجم این اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، هویت را دارای مولفه‌های بسیاری نظیر جنسیت، ملیت، دین، زبان، نژاد، خاستگاه اجتماعی، بومی یا مهاجر بودن و در اقلیت یا در اکثریت بودن دانست که شخص در انتخاب هیچ یک از آنها اختیاری ندارد.

وی گفت: فرد ناگزیر است همه عمر يا دست‌کم از زمان رسیدن به بلوغ فکری، تبعات این هویت را متعهد شود. البته عده‌ای با سربلندی و عده زیاد دیگری با شرمندگی از عهده این تعهد برمی‌آیند.

نیک‌گهر به برخی سوالاتی که امین معلوف، نویسنده عرب مسیحی لبنانی‌تبار در کتابش طرح می‌کند، اشاره کرد و گفت: معلوف می‌پرسد چرا در آستانه هزاره سوم تاکید بر هویت خویشتن باید با نفی هویت‌های دیگری قرین باشد و بنابراین بسیاری نمی‌توانند تمامی تعلق‌های هویتی‌شان را آزادانه به عهده بگیرند.

این مترجم ادامه داد: وی همچنین می‌پرسد آیا جامعه ما تنها به دلیل تفاوت در دین، زبان، ملیت و عقیده انسان‌هایی که در آن زندگی می‌کنند، تا ابد گرفتار تنش‌ها و فوران خشونت‌های مرگبار از حمله‌های انتحاری تا نسل‌کشی خواهد بود؟

به گفته نیک‌گهر، معلوف این تقدیر محتوم و گریزناپذیر سرنوشت را با زبانی ساده و روشن و نگاهی منصفانه و روشن‌بین در کتابش شرح می‌دهد و به دنبال يافتن ریشه‌های آن است.

وی افزود: این نویسنده مشکل بحران هویت را مشکل بحران فرهنگی قلمداد می‌کند و آن را با مرور رخدادهای تلخ دهه‌های اخیر در کشورهایی مانند لبنان و یوگسلاوی سابق و خطرات جهانی‌سازی یک‌جانبه فرهنگ غربی ـ آمریکایی بررسی می‌کند.

نیک‌گهر خاطرنشان کرد: نویسنده در اين اثر تنها مشکلات را شرح نداده است، بلکه راه‌های برون‌رفت از بحران یا دست‌کم راه‌های جلوگیری از وخیم‌تر شدن آن را نیز مطرح می‌کند. 

نشر نی کتاب «هویت‌های مرگبار» را هفته گذشته در 184 صفحه و بهای 3600 تومان روانه بازار نشر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط