شنبه ۲ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۶
بررسي تاثيرات دعا بر سلامت روان

كتاب «دعا و سلامت روان» جديدترين اثر محمدصادق شجاعي، درباره اثرات دعا در كاهش درد، بهبود بيماري، آرامش و سلامت رواني از سوي مركز پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيما منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اين كتاب، زواياي جديدي از اثرات دعا در زندگي افراد را پيش روي برنامه‌سازان رسانه ملي براي بهره‌گيري هرچه بيشتر از ظرفيت‌هاي بي‌پايان دعا گشوده است.

نويسنده در اين كتاب از دعا به عنوان بهترين وسيله براي زنده نگه‌داشتن روح و رساندن بشر به كمالات واقعي انسان نام برده، در فصول و بخش‌هاي مختلف آن، از دعا به عنوان غذاي جسم نام مي‌برد.
شجاعي در ابتداي كتاب با ارايه تعريفي از كليات و تعريف مفاهيم، اهداف‌ خود را از ارايه اين پژوهش، بررسي تاثيرات دعا و نيايش در سلامت رواني و نقش صدا و سيما در آموزش و فرهنگ‌سازي دعا براي تامين، حفظ و گسترش سلامت روان در جامعه را بيان كرده است.

وي در ادامه به خطرهايي كه سلامت روان را تهديد مي‌كند، اشاره مي‌كند و از تغيير در موقعيت‌هاي اجتماعي، تورم، فقر، بيكاري، اعتياد، بيماري جسمي و ... به عنوان برخي از اين عوامل نام مي‌برد.

بررسي اهميت و جايگاه دعا در اسلام، ديگر مبحث اين كتاب به شمار مي‌آيد كه در آن نويسنده نمونه‌هاي بسياري از آيات قرآن كريم و احاديث ائمه اطهار (ع) درباره دعا و اهميت آن ارايه مي‌كند.

مبحث ارتقاي سلامت روان و دعا، يكي از فصل‌هاي كتاب به شمار مي‌آيد كه در آن موضوعاتي مانند كاركردهاي دعا در حوزه سلامت روان، احساس موفقيت و پيشرفت در زندگي، آرامش و اطمينان قلبي، افزايش عزت نفس، تعالي روان‌شناسختي و خودشكوفايي معنوي و محتواي دعاها و سلامت روان بررسي شده‌اند.

آخرين فصل كتاب به برنامه‌سازان رسانه ملي و ويژگي‌هاي رسانه ملي و نقش آن در سلامت رواني جامعه، اختصاص دارد و نويسنده مباحثي نظير؛ بيان جذابيت‌هاي رسانه تلويزيون، نقش ابزاري رسانه تلويزيون در تبلي ارزش‌هاي ديني، سوژه‌شناسي دعا و سلامت روان، دعا و برنامه‌هاي نمايشي صدا و سيما و ... را در اين بخش كتاب گنجانده است.

كتاب «دعا و سلامت روان» در شمارگان 1400 نسخه، 87 صفحه و بهاي 12 هزار ريال منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط