جمعه ۱۳ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۴
دادگاه آمريكا، روايت جديد ناتوردشت را افتضاح خواند

دادگاه عالي ايالتي آمريكا، پنج‌شنبه با انبوهي از سوال‌هاي جديد، تلاش نويسنده سوئدي كه قرار بود به عنوان دنباله‌اي بر ناتوردشت در آمريكا منتشر شود، را بررسي كرد و آن را افتضاح خواند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) ‌به نقل از آسوشيتدپرس، اين دادگاه كه با حضور سه قاضي تشكيل شده بود، با تشكيك بر راي دادگاه پيشين كه حكم بر عدم انتشار اين كتاب در آمريكا داده بود، شروع به كار كرد. 

يكي از قضات اين دادگاه نظر خود را درباره بررسي اجمالي اثر «فردريك كالتينگ» نويسنده سوئدي كه در بريتانيا منتشر شده، اعلام كرد و آن را «مزخرف‌ترين اثري كه خوانده است» ناميد. 

با اين حال اين دادگاه وظيفه خود دانست كه به بررسي اين مساله بپردازد كه آيا اثر «كالتينگ» به حد كافي از اثر «سلينجر» فاصله گرفته كه بتوان آن را به صورت منصفانه از حق كپي رايت مصون دانست يا خير؟ 

وكيل كالتينگ و ناشري كه قرار است اين اثر را در آمريكا منتشر كند در دادگاه گفت كه قاضي دادگاه پيشين با وجود اين كه اين كتاب به حد كافي از موضوع و داستان آقاي سلينجر فاصله گرفته بود دستور به جلوگيري از انتشار آن در آمريكا داده است. 

از سوي ديگر وكيل سلينجر گفت انتشار اين كتاب موجب تضييع حقوق نويسنده‌اي مي شود كه اثرش بيش از نيم قرن در بسياري از كلاس‌هاي درس جهان، بررسي شده است. وي در دادگاه بر اين امر تكيه كرد كه هر كس با خواندن اين كتاب مي‌تواند متوجه شود كه اين كتاب با استفاده از داستان و سبك نوشتاري سلينجر نوشته شده و آنقدر از «ناتور دشت» فاصله نگرفته است كه قانون كپي رايت شامل حال آن نشود. 

«ناتور دشت» كه تاكنون 35 ميليون جلد از آن در سراسر جهان فروخته شده، داستان پسر 16 ساله‌اي به نام «هولدن كالفيلد» است كه پيش از كريسمس مدرسه شبانه‌روزي را ترك مي‌كند و به جاي برگشتن به خانه تصميم مي‌گيرد تا نيويورك را كشف كند.
اين كتاب كه در سال 1951 منتشر شده، اثري جهاني از ديويد سلينجر است. 

«كالتينگ» كه اين كتاب را با نام مستعار «جي.دي.كاليفرنيا» منتشر كرده و بعد در جريان دادگاه مجبور شد تا هويت واقعي خود را افشا كند، گفته است كه متعرض به حق كپي رايت نيست. 

هنوز حكم دادگاه عالي درباره سرنوشت اين كتاب اعلام نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها