شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۱
گستره حقوق بشر در دامنه بي‌عدالتي‌ها

بررسي گستره و اختلافات فلسفي ماهيت حقوق بشر در کتاب «حقوق بشر» نوشته «مایکل فریمن» با ترجمه محمد کیوانفر از سوی انتشارات هرمس با همکاری نشر ناقد منتشر شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب پس از تبیین ماهیت و ریشه مفهوم «حقوق بشر» با رویکردی میان ‌رشته‌ای به تبیین جایگاه «قانون» و «حقوق» در این زمینه پرداخته و برخی از موارد عینی آن را عنوان کرده است.

با استناد به مضامین این اثر می‌توان گفت مفهوم حقوق بشر دارای تاریخ و پیشینه‌ای است که مهر و نشان اختلافات فلسفی را بر خود دارد. شناخت این تاریخ و درک آن اختلافات، وضعیت امروز حقوق بشر را روشن می‌سازد.

نويسنده اثر معتقد است مفهوم حقوق بشر، گستره‌ای کاملا فراتر از موارد فاحش بی‌عدالتی و ظلم را دربر می‌گیرد. آنچه «متورم شدن حقوق» نامیده می‌شود یا همان گسترش‌دادن مفهوم حقوق بشر به دعاوی مبهم و نامشخص، باعث وخیم‌ترشدن مشکل سازگاری شده است. 

این اثر از ۹ فصل با عنوان‌هایی نظیر اندیشیدن درباره حقوق بشر، عصر جدید حقوق، ظهور و افول حقوق طبیعی، نقش علوم اجتماعی، توسعه و جهانی‌سازی؛ اقتصاد و حقوق بشر، جهان‌شمولی، تنوع و تفاوتها؛ فرهنگ و حقوق بشر، ایده‌آلیسم، واقع‌گرایی و سرکوب؛ سیاست حقوق بشر تشکیل شده است.

در این کتاب موضوعاتی نظير سلطه حقوق، تعارض بین حقوق، جنگ سرد، جهانی‌سازی، حقوق زنان، اعلامیه جهانی حقوق بشر، عصر انقلابها، سازمان ملل و احیای حقوق بشر، چرا تاریخ؟، دموکراسی، سرشت انسان، انسان شناسی، مساله امپریالیستی جهانی و نسبی‌گرایی فرهنگی بحث و بررسی شده‌اند.

چاپ نخست کتاب «حقوق بشر» در شمارگان ۳۰۰۰ نسخه، ۲۵۴ صفحه و بهای ۳۹۰۰۰ ریال روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط